Jump to content
Annons

Nu Minsann


Twilight_Zound

Recommended Posts

Annons
  • Svar 90
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Nu har index sidan blivit "Read Only" helt plötsligt....

Fasen....Har inte tid och sitta och läsa mig till allting... 😆

Löst det genom att editera via remote...

Edit....

Kul att sitta och bläddra när man inte vet vad man letar efter 😄

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror väl tusan att det inte funkar.. Alla referncer pekar ju till din hårddisk ju...

Te.x

 <link rel="stylesheet" type="text/css" href="file:///C|/Documents and Settings/Micke/Mina dokument/Test Web/turn_it_up/turn_it_up/style/style.css" />

 <!-- **** colour scheme stylesheet **** -->
 <link rel="stylesheet" type="text/css" href="file:///C|/Documents and Settings/Micke/Mina dokument/Test Web/turn_it_up/turn_it_up/style/orange.css" />

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ska det se ut:

<!-- **** layout stylesheet **** -->
 <link rel="stylesheet" type="text/css" href="http://www.twilightzound.smyr.net/style/style.css" />

 <!-- **** colour scheme stylesheet **** -->
 <link rel="stylesheet" type="text/css" href="http://www.twilightzound.smyr.net/style/orange.css" />

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/style.css" />

så ska det stå så fungerar det hemma offline också 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/style.css" />

så ska det stå så fungerar det hemma offline också 😆

Så sant! <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/style.css" />

är rätt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok

Det ska stå samma på samma ställe på alla sidor då alltså...?

Yup, men betänk följande alternativ:

Ett litet tips för lättare underhåll istället för att sitta och rätta samma sak i många filer: Gör en include-fil där du inkluderar alla globala script, css-mallar etc. Så anropar du den filen i början av varje sida, så slipper du i fortsättningen ändra en massa i varje dokument. Detta förutsätter att webbservern hajar SSI (Server Side Includes), men det gör den säkert.

Jag ska förklara:

* Skapa en ny fil som du döper till head.html (t.ex).

* Lägg den i root-directoryt (http://www.twilightzound.smyr.net/head.html)

I head.html klistrar du in:

<!-- **** layout stylesheet **** -->
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/style.css" />

<!-- **** colour scheme stylesheet **** -->
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/orange.css" />

Sen ersätter du den koden på de andra sidorna med:

<#include file="head.html">

Så. Närhelst du vill redigera globala grejor som javascript, eller ändra sökvägar eller lägga till en css-mall etc etc så är det bara att göra det i includefilen (head.html) så ändrar det sig automatiskt på alla sidor där include-taggen finns. Mindre risk att göra fel och missa något, och mindre jobb i framtiden.

Jag kanske bara rörde till det nu? 😆 Det var inte meningen att göra dig förvirrad, så om detta ger dig huvudvärk så skit i vad jag skrivit. 😆

EDIT:

Hoppas jag inte har glömt något... Jag sitter på jobbet och kan därför inte dubbelkolla koden. 😄 Kan göra det när jag kommer hem.

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok

Det ska stå samma på samma ställe på alla sidor då alltså...?

Yup, men betänk följande alternativ:

Ett litet tips för lättare underhåll istället för att sitta och rätta samma sak i många filer: Gör en include-fil där du inkluderar alla globala script, css-mallar etc. Så anropar du den filen i början av varje sida, så slipper du i fortsättningen ändra en massa i varje dokument. Detta förutsätter att webbservern hajar SSI (Server Side Includes), men det gör den säkert.

Jag ska förklara:

* Skapa en ny fil som du döper till head.html (t.ex).

* Lägg den i root-directoryt (http://www.twilightzound.smyr.net/head.html)

I head.html klistrar du in:

<!-- **** layout stylesheet **** -->
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/style.css" />

<!-- **** colour scheme stylesheet **** -->
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/orange.css" />

Sen ersätter du den koden på de andra sidorna med:

<#include file="head.html">

Så. Närhelst du vill redigera globala grejor som javascript, eller ändra sökvägar eller lägga till en css-mall etc etc så är det bara att göra det i includefilen (head.html) så ändrar det sig automatiskt på alla sidor där include-taggen finns. Mindre risk att göra fel och missa något, och mindre jobb i framtiden.

Jag kanske bara rörde till det nu? 🙂 Det var inte meningen att göra dig förvirrad, så om detta ger dig huvudvärk så skit i vad jag skrivit. 😉

EDIT:

Hoppas jag inte har glömt något... Jag sitter på jobbet och kan därför inte dubbelkolla koden. 😄 Kan göra det när jag kommer hem.

Ehhheeeee.....Visst 😄

😉😆

Fattar inget av det du skrev. Men jag ska läse det en 20 ggr till

så kanske poletten trillar ner 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

#include fungerar i Apache om man har SSI-påslaget. Annars inte. Idéen är bra, men huruvida det fungerar i praktiken är en helt annan femma. SSI räknas som en liten säkerhetsrisk, så det är inte understött på så många ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

#include fungerar i Apache om man har SSI-påslaget. Annars inte. Idéen är bra, men huruvida det fungerar i praktiken är en helt annan femma. SSI räknas som en liten säkerhetsrisk, så det är inte understött på så många ställen.

Ok.. Fick uppfattningen att SSI är rätt så vedertaget. För mig är det oumbärligt och jag använder det verkligen jämt. 😉

Släng in skiten i en .js-fil då och låt den skriva ut koden. 😄 Eller inte... men jag blir bara allergisk mot att sitta och göra samma moment i varenda fil.

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag blir bara allergisk mot att sitta och göra samma moment i varenda fil.

Ctrl+C, Ctrl+V

Jämför:

Fil 1: Ctrl+C, Ctrl+V

Fil 2: Ctrl+C, Ctrl+V

Fil 3: Ctrl+C, Ctrl+V

Fil 4: Ctrl+C, Ctrl+V

Fil 5: Ctrl+C, Ctrl+V

Fil 6: Ctrl+C, Ctrl+V

Fil 7: Ctrl+C, Ctrl+V

Fil 8: Ctrl+C, Ctrl+V

Fil 9: Ctrl+C, Ctrl+V

Fil 10: Ctrl+C, Ctrl+V

Fil 11: Ctrl+C, Ctrl+V

Fil 12: Ctrl+C, Ctrl+V

Fil 13: "Ojdå jag glömde visst den filen..."

Fil 14: Ctrl+C, Ctrl+V

Fil 15: Ctrl+C, Ctrl+V

Fil 16: Ctrl+C, Ctrl+V

Fil 17: Ctrl+C, Ctrl+V

Fil 18: "Hur var det nu.. hade jag redan fixat den.. eller?"

Fil 19: Ctrl+C, Ctrl+V

Fil 20: "Pust.. det här var tröttsamt"

Fil 21: Ctrl+C, Ctrl+V

Klart. (får jag gå och sova nu?)

Med:

include-fil: Ctrl+C, Ctrl+V

Klart.

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Includes är bra. Kör det på min hemsida också. Vet inte riktigt hur jag gjorde det... tror iofs det var med hjälp av nån php-tjofräs och att jag skickade med lite titelrader och sånt via en global variabel. Hur som helst, alla sidor ser strukturellt ut likadant:

[include med allt som ska vara i början, alla designelement, menyer etc.]

[innehållet för den aktuella sidan]

[include med stängning av alla tabeller som öppnades i första includen etc.]

Den strukturen gör att om jag vill ändra några designprylar, så gör jag det i include-filerna. Skitsmidigt. Jag hade aldrig jobbat med php innan, så det var nog inte speciellt svårt heller... (även om jag kom ihåg en del från min karriär som webprogrammerare)

Så lyssna på chroma, han vet vad han snackar om. Ju större hemsidan växer, ju mer kommer du önska att du gjorde det med includes från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...