Jump to content
Annons

Ny dator


hegobald

Recommended Posts

Så där ja.. Då har man en ny dator då.. Mmm.. 22" 16:9 skärm och 2 GB ram och sånt godis.. Men vafalls... Vad är det för hastighet på denna dator egentligen??? Kör jag "Ctrl+Alt+Del" och tittar på prestanda så har jag 2 grafer.. Mm.. Dual Core eller nåt kanske.. Meen... Jag har ju XP-home.. Har det operativet verkligen stöd för dubbla processorer då? 😲

Åsså var det det här med hastigheten.. Så här presenteras hastigheten.. Vilken ska jag tro på? 3 GHZ eller 4,34 GHZ ??? 🙂

post-66-1161635775.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Njae, är det inte så att XP home inte har stöd för dual socket. Dvs två fysiska processor platser. AMD och Intel skall kommer på sikt att skrota single core processorer och jag tror nog M$ vill kunna sälja sitt XP home i fortsättningen också.

Men va fan vet jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har hört så också.. Men hur i hellsike kan då Dell sälja en sån dator och ha mage att leverera den med ett operativsystem som inte stöder hårdvaran??? 😲

Men som sagt.. kör jag "Ctrl+Alt+Del" så ser jag ju 2 grafer.. Precis som i XP-pro då man har en dubelprocessor.. Såå.. Vad ska jag tro på.. 😲

En kuriosa.. Om jag t.ex kör Adobe Premier Pro så visar inte graferna samma verksamhet.. Alltså.. Det verkar som om stödet för dubbelprocessor finns. 😳🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju XP-home.. Har det operativet verkligen stöd för dubbla processorer då? 🙂

Nä, men du har inte dubbla processorer. Du har dubbla processorkärnor men fortfarande bara en processor. Och ja, Dual-Core fungerar alltså med ditt XP Home.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju XP-home.. Har det operativet verkligen stöd för dubbla processorer då?  🙂

Nä, men du har inte dubbla processorer. Du har dubbla processorkärnor men fortfarande bara en processor. Och ja, Dual-Core fungerar alltså med ditt XP Home.

Precis!

Du behöver inte Pro förrän du har två separata CPU på moderkortet. Två kärnor i samma CPU stöds av Home, så det är inga problem. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken ska jag tro på? 3 GHZ eller 4,34 GHZ ???  😲

Processorn säger att den är en 3 GHz:are

Sen om Dell har klockat upp den är en annan fråga 🙂

Ok Linus.. Börjar fundera på dom där 4.34 GHZ om det är minnets möjliga hastighet.. Hmm.. Nåja Datorn känns ok så här i början i alla fall.. Kul med 1 Terrabyte i hårddiskuttrymme.. Lyssna bara på ordet TERRABYTE 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju XP-home.. Har det operativet verkligen stöd för dubbla processorer då?  🙂

Nä, men du har inte dubbla processorer. Du har dubbla processorkärnor men fortfarande bara en processor. Och ja, Dual-Core fungerar alltså med ditt XP Home.

Precis!

Du behöver inte Pro förrän du har två separata CPU på moderkortet. Två kärnor i samma CPU stöds av Home, så det är inga problem. 😲

Åhå.. Tack för infon Claes och Linus.. Jag är inte så insatt numera (snarar jag orkar inte bry mig om alla ny teknikl). Dual core trodde jag var ett sätt att fixa dubbla processorer på en och samma yta.. Alltås borde horde mjukvaran uppfatta det som 2 processorer.. Men men.. Tiderna förändras ju 😲

EDIT: Jag bjussar på mitt OEM-nummer på XP.. Med nya läskiga Windows Validator är den svår att sno och återanvända ändå 😳

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Usch.. Man blir smått skitzzo ju.. Nu sitter jag på en MAC G5 (OS-X Tiger) och för 15 minuter sen satt jag vid en Sun Solaris. Måste bara tala om att jag gillar Macens gränsnitt.. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch.. Man blir smått skitzzo ju.. Nu sitter jag på en MAC G5 (OS-X Tiger) och för 15 minuter sen satt jag vid en Sun Solaris. Måste bara tala om att jag gillar Macens gränsnitt.. 😠

Vilket DE använde du till Solaris då?

Tycker personligen att Gnome är överlägset Aqua. Men det är ju en smaksak.

Luna är ju ett elände hursomhelst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...