Jump to content
Annons

Smarta inköp


Recommended Posts

Hej gott folk!

Jag har länge hållt på att spela in musik på datorn, bl.a. mitt symfonirockband TP3:s förra platta. Nu har vi fått skivkontrakt 😆 och ska liksom då själva spela in och mixa den. Bolaget står blott för mastringen, vilket ger oss en anledning att prestera proffsljud innan dess. Därför behöver jag snabbt som attans skaffa lite bättre prylar så man inte behöver skämmas vid ett officiellt släpp...

Idag har jag ett E-MU 1820 ljudkort, som vi redan spelat in trummorna genom mha ett Shure trummicksset...

Bas och synthar linar vi, men gitarr, sång & annat gnafs (tamburin, handklapp, galna sonära infall o dyl.) ska mickas upp. Min dynamiska mick (JJLabs 950 Pro), konding (Primo, okänd modell) & Behringer MIC 200 duger inte då, när det ska vara på "riktigt". Mina budget på ca 10-12.000 kr tänkte jag spendera enligt följande:

Monitorer: KRK RoKit RP5 (runt 3500 kr)

Sång/gitarrmick: Röde NT2A (3000 pix)

Mickpreamp: LineAudio 2MP (2875) eller kanske Studio Projects VTB1 (1100)

Kompressor: ???

Vad tror folk om detta???

Jag använder Sonar 2.2 XL som inspelningsprogram och ett gäng pluggar därtill (Izotope Ozone 2, Cakewalks FX-serie, BBE Sonic Maximizer, etc). Borde man kanske skaffa sig en bra analog kompressor, eq och reverb eller räcker det med pluggarna???

Innerligt tacksam för all hjälp!

Mvh,

Marcus

- rådvill symfonirockare 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker iofs att den preampen låter bra.

Testa micka upp ackustiska gitarren och tamburin mm med OH-mickarna från trummicksettet.

( om det nu var en akustisk )

Annars kan du ju micka upp gitarrstärkaren med pg56:an från trumpacket också.

Sångmick kanske du skall köpa en ny, varför inte en B1:a och VTB1 preamp till den.

Lyssna ordentligt på monitorer innan du köper, ta med skivor du vet hur dom låter när du lyssnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker iofs att den preampen låter bra.

Testa micka upp ackustiska gitarren och tamburin mm med OH-mickarna från trummicksettet.

( om det nu var en akustisk )

Annars kan du ju micka upp gitarrstärkaren med pg56:an från trumpacket också.

Sångmick kanske du skall köpa en ny, varför inte en B1:a och VTB1 preamp till den.

Lyssna ordentligt på monitorer innan du köper, ta med skivor du vet hur dom låter när du lyssnar.

Wow vilket snabbt svar!!! 😮

Tack för tipset om trummickarna!

Gällande gitarr är det främst elgitarr, mest hyfsat rått distat men även en del softare partier. Jag lirar en Gibson SG Gothic genom en Korg AX1000G & en Crate 2x12-combo, men kan nog få låna en Marshallstack för inspelningarna då Craten är ngt basig... Ska testa med Shure-kondingarna där.

Dock blir det även en del akustiskt (mest komp på 12-strängat för att fylla ut, inte så mkt finlir). Ska testa PG56:an där...

Vad gäller monitorer har jag provlyssnat en hel del både på Musikbörsen & Jam och känner att RP5 blir perfekt för såväl min smak som min plånbörs.

/Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Gällande gitarr är det främst elgitarr, mest hyfsat rått distat men även en del softare partier. Jag lirar en Gibson SG Gothic genom en Korg AX1000G & en Crate 2x12-combo, men kan nog få låna en Marshallstack för inspelningarna då Craten är ngt basig... Ska testa med Shure-kondingarna där.

Dock blir det även en del akustiskt (mest komp på 12-strängat för att fylla ut, inte så mkt finlir). Ska testa PG56:an där...

Hmmm... Jag menar förstås tvärtom med mickarna... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Preamp: Line Audio Design 2MP håller jag med om - speciellt om ni vill ha ett rent och ofärgat ljud till vettiga pengar.

Behövs det 2 ingångar (2MP har ju 2 ingångar), så behövs 2st VTB-1 om ni vill köra på sådana i stället, eftersom de bara är monopreamps. Listpriset har förresten gått upp på VTB-1, så det ligger på 1500:- nu...

Jag skulle kanske titta på andra mikrofoner också - men det är förstås en smaksak. En Violet Design Black Knight eller Dolly - eller en Studio Projects T3 är aldrig fel. Småmembranare för ofärgat sound: Line Audio Design CM3 - eller för en mycket trevlig färgning: Oktava MK012.

Hämta gärna ljudexempel på min testsite. 🙂

Kompressor för sånginspelning (om sådan behövs): RNC från FMR Audio!

Link to comment
Dela på andra sajter

NT2-A är ett mycket bra val. Svårt att hitta bättre under 10000:- (förutsatt att det är en neutral mick man söker).

När det gäller preamp så skulle jag vilja slå på trumman för RMEs Quadmic om man skulle råka behöva 4 st cleana tysta preamps. Ca 5000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...