Jump to content
Annons

Output latency vs input


Fruppe69 (oregistrerad)

Recommended Posts

Fruppe69 (oregistrerad)

Varför får jag plötsligt 105 ms output latency när jag kör 10 ms i creatives control panel? Och varför bara i cubase, inte live eller reason?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Creative??? Men det är ju SoundBlaster ju.. Typ billiga lljudkort för dataspel??? Ska du spela in med ditt ljudkort också eller ska du bara ha det för uppspelning av virtuella syntar etc? Spelar du också in ska du genast byta till ett "riktigt" ljudkort..

Det billigatse jag känner till som funkar heter Juli@ Kolla in t.ex http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=4594

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Creative??? Men det är ju SoundBlaster ju.. Typ billiga lljudkort för dataspel??? Ska du spela in med ditt ljudkort också eller ska du bara ha det för uppspelning av virtuella syntar etc? Spelar du också in ska du genast byta till ett "riktigt" ljudkort..

Det billigatse jag känner till som funkar heter Juli@ Kolla in t.ex http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=4594

Tack för hjälpen - ditt tips löste genast mitt problem!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Ja men måste du dras med det eländiga ljudkortet så ladda hem drivrutinen på http://www.asio4all.com/ så blir det mer drägligtatt hantera i alla fall.. 🙂

Svar nej, asio4all saknar många features som creatives egna drivisar har.

Dessutom - audigy spöar ESI Julia i alla tester. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom - audigy spöar ESI Julia i alla tester. 🙂

Bullshit. det är helt andra AD/DA omvandlare och betydligt bättre drivisar i Ljuli@.. Försök inte lura mig gosse 😉 Dessutom är preampen byggd på betydligt bättre trissor.. Vet du vem du snackar med ens??? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Ok.. Då får du ingen hjälp från mig fortsättningsvis.. Om nån är dryg så det det du.. 🙂

Nämen vafan? Du sa ju åt mig att 1. köpa nytt sämre ljudkort och 2. ladda hem dåliga drivrutiner.

Jag vill ha din hjälp typ lika mycket som testikelcancer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. Då får du ingen hjälp från mig fortsättningsvis.. Om nån är dryg så det det du.. 🙂

Nämen vafan? Du sa ju åt mig att 1. köpa nytt sämre ljudkort och 2. ladda hem dåliga drivrutiner.

Jag vill ha din hjälp typ lika mycket som testikelcancer.

Men allvarligt Fruppe69 Jag gav dig inga dåliga råd.. Men om du forstättningsvis vill göra seriös musik med dataspelsjudkort (ok att EMU abänder samma AD/DA) så får du f**n ta och ta mitt råd som ett bra råd också).. Jag har joxat runt i den digtala eran sen tidigt 80-tal.. Och jag är född betydligt tidigare.. Jag vill inte mästra dig på nåt vis men om du ens har sett specen för ett audugy-kort och ens ytligt jämfört med de kretsar som sitter i ESI Ljuli@.. Det går inte att jämföra ens.. 😉

Sen sk adu ta en funderare över om du inte använder emulerade portar.. då tar en oändligt stor omväg via mjukaremulerade drivrutiner. 😄

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Ok.. Då får du ingen hjälp från mig fortsättningsvis.. Om nån är dryg så det det du.. 🙂

Nämen vafan? Du sa ju åt mig att 1. köpa nytt sämre ljudkort och 2. ladda hem dåliga drivrutiner.

Jag vill ha din hjälp typ lika mycket som testikelcancer.

Men allvarligt Fruppe69 Jag gav dig inga dåliga råd.. Men om du forstättningsvis vill göra seriös musik med dataspelsjudkort (ok att EMU abänder samma AD/DA) så får du f**n ta och ta mitt råd som ett bra råd också).. Jag har joxat runt i den digtala eran sen tidigt 80-tal.. Och jag är född betydligt tidigare.. Jag vill inte mästra dig på nåt vis men om du ens har sett specen för ett audugy-kort och ens ytligt jämfört med de kretsar som sitter i ESI Ljuli@.. Det går inte att jämföra ens.. 😉

1. Du har fel.

2. Det hjälper inte mig ett skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Jag vill inte mästra dig på nåt vis men om du ens har sett specen för ett audugy-kort och ens ytligt jämfört med de kretsar som sitter i ESI Ljuli@.. Det går inte att jämföra ens.. 🙂

Jag vill inte mästra dig på något vis men att korten inte skulle vara jämförbara är bara skitsnack.

Tidningen Studio ger audigy 2zs platinum 7/10 i betyg och esi julia 8/10... förra året.

Frekvensgång och brusnivå är i princip identisk enl tidningen och anledningen till att julia får högre betyg får man anta är att priset vid testtillfället var lägre.

Så, för att svara tydligt på din fråga, jag tror inte -jag vet- att jag talar med en okunnig drygputte.

Redigerat av Fruppe69
Link to comment
Dela på andra sajter

Så, för att svara tydligt på din fråga, jag tror inte -jag vet- att jag talar med en okunnig drygputte.

Kan det möjligen vara så att du fick fel färg på legot när du var mindre, Fruppe69?

Ibland kan det vara orsaken till varför man blir en intolerant skitstövel.

Hegobald gav dig ett råd med glimten i ögat och du beter dig som om du vore en bortskämd 12 årig flicka, vad är felet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Så, för att svara tydligt på din fråga, jag tror inte -jag vet- att jag talar med en okunnig drygputte.

Kan det möjligen vara så att du fick fel färg på legot när du var mindre, Fruppe69?

Ibland kan det vara orsaken till varför man blir en intolerant skitstövel.

Hegobald gav dig ett råd med glimten i ögat och du beter dig som om du vore en bortskämd 12 årig flicka, vad är felet?

Jag är bara trött på skitsnack. Ge mig ett vettigt råd för fan, frågan jag ställer är enkel och inbjuder till tydliga svar, hur svårt ska det vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, för att svara tydligt på din fråga, jag tror inte -jag vet- att jag talar med en okunnig drygputte.

Kan det möjligen vara så att du fick fel färg på legot när du var mindre, Fruppe69?

Ibland kan det vara orsaken till varför man blir en intolerant skitstövel.

Hegobald gav dig ett råd med glimten i ögat och du beter dig som om du vore en bortskämd 12 årig flicka, vad är felet?

detta var fan det bästa jag läst på länge.. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, för att svara tydligt på din fråga, jag tror inte -jag vet- att jag talar med en okunnig drygputte.

Kan det möjligen vara så att du fick fel färg på legot när du var mindre, Fruppe69?

Ibland kan det vara orsaken till varför man blir en intolerant skitstövel.

Hegobald gav dig ett råd med glimten i ögat och du beter dig som om du vore en bortskämd 12 årig flicka, vad är felet?

Jag är bara trött på skitsnack. Ge mig ett vettigt råd för fan, frågan jag ställer är enkel och inbjuder till tydliga svar, hur svårt ska det vara?

Ok, jag förstår. Men du bör ändå kanske "sålla" ut och strunta i de svar som du finner ointressanta. Olika människor ger olika råd/svar.

Nån vinkar och du skjuter.

Du kanske skulle ta och visa din ödmjuka sida lite oftare och inse att folk faktiskt inte har som mål att irritera dig på alla möjliga sätt under deras livstid.

Människor i allmänhet är nog fruktansvärt ointresserade att ödsla tid och energi på någon som dig eller mig, och just av den anledningen kan du ta det lite easy och inte misstro folk.

Nån vinkar, skit i att vinka, så har båda vunnit på det!

Den vinkande får ingen kula i pannan och du slipper ödsla tid på sånt du finner ointressant.

Ett gott råd! Även om du igentligen bara vill ha svar på din latency fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är bara trött på skitsnack. Ge mig ett vettigt råd för fan, frågan jag ställer är enkel och inbjuder till tydliga svar, hur svårt ska det vara?

Du fick ett bra råd... Såg du inte det i din egotrippade ilskeattack 😉

Jag tipsade om det här med emulerade portar.. Mycket troligt att du har problemet där... Mer att läsa om hur man löser problemet hittar du på https://www.studio.se/index.php?showtopic=19607

Ha en bra dag nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Jag är bara trött på skitsnack. Ge mig ett vettigt råd för fan, frågan jag ställer är enkel och inbjuder till tydliga svar, hur svårt ska det vara?

Du fick ett bra råd... Såg du inte det i din egotrippade ilskeattack 😉

Jag tipsade om det här med emulerade portar.. Mycket troligt att du har problemet där... Mer att läsa om hur man löser problemet hittar du på https://www.studio.se/index.php?showtopic=19607

Ha en bra dag nu.

Du menar att du slängde in en konstruktiv edit när du fattat att ditt bull inte gick hem?

Tack för tipset, men emulerade portar har inget med detta att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lugna ner er nu alla inblandade. Den ena talar om för den andra att "Märke A" är "skräp", ägaren till "Märke A" blir irriterad över att inte få ett svar tillhörande frågan och att bli rekommenderad att byta till "Märke X" och därmed börjar försvara "Märke A" och säga att "Märke A" slår "Märke X" med hästlängder - ett fullt normalt beteende.

Problemet är att det inte löser något.

Jag förstår om det är gamla, bakomliggande orsaker till detta då jag inte ser hela bilden, men försök att hålla er till ämnet och ta sådana här diskussioner via PM så slipper jag dela ut oväsenpoäng till höger och vänster. Ok?

Tack alla inblandade.

För att ge lite värdelöst vetande till frågeställaren så har Creative tyvärr en dålig stämpel vilken är väldigt svår att tvätta bort om man varit med "back in the days".

Men för att ge lite relevant input på din fråga så visar Reason bara outputlatency + den kompensation som görs, Cubase visar både och så du kanske har samma inputlatency i Reason också.. Hur mycket Delaykompensation har du i Reasons preferences för ljudkortet?

( Har ingen aning om hur Ableton eller andra sequencers väljer att visa latency.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)

Tack för svaret Lundin - äntligen någon som kan och vill hjälpa!

Jag upplever att Reason reagerar snabbare än Cubase, utan cpu load, men ska kolla upp!

Oavsett så kvarstår ju problemet...

Kan tilläggas att jag använt kortet i flera år utan problem, drivisarna är uppdattade osv.

Däremot har jag installerat allt på ny dator, och det är alltså då problemet uppstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men lägg ner nu fruppe69. Det är här du säger "Jag hade fel, ursäkta".

Du kanske blandar ihop mig med Hegoblad?

Nej jag blandar ihop dig med min 4-årige son. Som aldrig heller kan erkänna när han har gjort fel. Jag bryr mig inte om vilken av er som har rätt angående ljudkortet. Det jag blir less på är att du har en grymt otrevlig ton när folk försöker hjälpa dig.

Jaja, noga. Hoppas du hittar lösningen på ditt problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Jag bryr mig inte om vilken av er som har rätt angående ljudkortet. Det jag blir less på är att du har en grymt otrevlig ton när folk försöker hjälpa dig.

1. Jag har inte bett om tips inför nytt ljudkortsköp.

2. Hegobalds utgångsläge - att det enda som hjälper mig är att köpa nytt, samt den efterföljande idiotiska upplysningen om att han jobbat med detta sedan 1951 (dock utan att läsa tester speciellt noga, tycks det) gjorde mig lite putt. Jag har inte bett om att bli idiotförklarad, lite handfasta tips gällande cubase och audigy hade räckt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...