Jump to content
Annons

HJÄLP en nybörjare som vill börja spela in!


Vanja

Recommended Posts

😄 Hej gott folk!

Finns det någon här ute som kan hjälpa mig! Jag har tänkt börja spela in mina sånger på cd! Spelar endast aukustiskt som gitarr,fiol,flöjt,dragspel och sjunger!Enbands orkester är jag med andra ord!

Har tänkt skaffa mig en stationär pc,med windows xp, och vill använda cubase som program,micken är en Röde NT1-A, ESI Juli@ som ljud kort,Alto S8 mixer!

Jag har läst om cubase där det står på ett ungefär vad för sorts data som behövs(men det hjälper mig inget eftersom jag inget kan och vet)

jag har varit i musikaffärer och frågat, jag har snurrat rundor i princip överallt,

varit på styggapojken(på nätet),elgiganten o.s.v

Alla säger olika! En del har sagt att du kan ta en billig standard data och fylla ut Ramen plus hårddisken, att det räcker med en hårddisk!

Andra har sagt att du måste ha en extern vid sidan om, så att jag har programmen på en och musiken på en! Detta låter för mig vettigt!

Jag kommer inte att vara uppkopplad på nätet utan vill bara ha datan till min musik!

Vad jag har förstått av detta invecklade spindelnät så är det att jag ska ha en data som har mycket ram, två hårddiskar med mycket utrymme, ett bra grafikkort? Samt ett bra ljudkort och en bra mixer där jag kan sätta in mikarna!

Kan någon ge mig några råd!

Pengamässigt så hade jag tänkt mig något kring kring 10 tusen som allt! Men gärna under! Vore tacksam för alla råd jag kan få!

Ha en super duper fin helg!

Mvh Vanja

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

en vanlig dator kommer du ganska långt med. en hårddisk funkar och visst går det med 512mb ramminne ettag men 1024 mb är ju att rekomendera, och 2 hårdidskar är ju en fördel.

det beror på hur många spår du ska spela in och hur mycket pluggar du kommer att använda samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

välkommen till inspelning med dator världen. :-)

nu är inte jag speciellt kunning om just PC + windows datorer; det finns andra här på forumet som är bättre på det. Jag skulle först föreslå att du flyttar din fråga till Cubase avdelningen, där finns de som kan . .ehh cubase . .

I princip: så mkt RAM du har råd med; 2Gb minimum, 4Gb är toppen.

Ha två hårddiskar; en för program, en för audiofiler. Det är ett måste.

Du behöver inte vara uppkoplad till nätet, men, i o m att de flesta av dina uppgraderingar kommer den vägen så är det en fördel att vara det.

Mitt förslag; kontakta en seriös musikhandlare; i Sthlm; Jam, 4Sound eller deluxe musik. Bor du ute i landet så ta reda när,aste.

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip: så mkt RAM du har råd med; 2Gb minimum, 4Gb är toppen

2 gb minimum? har aldrig haft mer 1gb men har ändå lyckats spela in flera låtar och mixa dem. visst skulle jag gärna ha 2 el. 4gb och det blir det nästa gång jag köper ny dator. men det funkar faktiskt med mindre än 2 gb ram.

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip: så mkt RAM du har råd med; 2Gb minimum, 4Gb är toppen.

Ha två hårddiskar; en för program, en för audiofiler. Det är ett måste.

😄 Det där tycker jag inte stämmer... det är kanske det optimala, men inte alls något krav för att man ska kunna spela in musik... jag har suttit mycket med bara 0.5 Gb, och även om det naturligtvis är riktigt plågsamt stundtals så funkar det en bra bit. 1 Gb torde räcka långt. Jag skulle vilja halvera dina siffror, 1 Gb minimum, men högre är såklart bättre (men även dyrare).

Att det är ett "måste" med två hårddiskar är också lite vilseledande... återigen, för bästa prestanda är det naturligtvis att föredra, men du får det att låta som att det är omöjligt att spela in om man bara har en... vilket ju inte alls stämmer. 😄 Däremot så skulle nog även jag rekommendera två hårddiskar, det är trots allt bättre och framför allt säkrare! Det är mycket tråkigt att bli av med många många timmars skapande pga en havererande hårddisk, så att ha två hårddiskar är en bra investering iaf. Men som sagt, inget absolut krav.

Vanja: Viktigare än bra grafikkort är en bra processor. 😄 Förlita dej dock inte allt för mycket på vilken Ghz som står angiven, en bra processor med låg Ghz är bättre än en dålig med hög!

Sen är det ju ett stort plus om datorn inte låter så mycket i sig. 😄

Mitt råd är alltså att du ska koncentrera dej på:

  • Minst 1gb men gärna 2gb eller mer RAM
  • Helst 2 hårddiskar
  • En bra processor
  • Lågt ljud

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip: så mkt RAM du har råd med; 2Gb minimum, 4Gb är toppen.

Ha två hårddiskar; en för program, en för audiofiler. Det är ett måste.

  • Lågt ljud

på datorn dvs.. inte utljudet.. 😄

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med tbruce, det blir lätt hysteri när det gäller datorprestanda...

Jag har gjort mycket musik med en P3:a på 866Mhz med 256MB RAM!

Visst, det gick inte att köra en massa VSTi's på en sån gammal dator, men det verkar ju inte heller frågeställaren här vara ute efter...!

En massa RAM behövs ju främst om man ska jobba med stora samplingsbibliotek, här verkar det ju i princip mestadels handla om enkel hårddiskinspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip: så mkt RAM du har råd med; 2Gb minimum, 4Gb är toppen.

Ha två hårddiskar; en för program, en för audiofiler. Det är ett måste.

  • Lågt ljud

på datorn dvs.. inte utljudet.. 😕

Haha, ja, tack för förtydligandet. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med tbruce, det blir lätt hysteri när det gäller datorprestanda...

Jag har gjort mycket musik med en P3:a på 866Mhz med 256MB RAM!

Visst, det gick inte att köra en massa VSTi's på en sån gammal dator, men det verkar ju inte heller frågeställaren här vara ute efter...!

En massa RAM behövs ju främst om man ska jobba med stora samplingsbibliotek, här verkar det ju i princip mestadels handla om enkel hårddiskinspelning.

eller varför inte jämföra med atari o commodore 64.. det går att göra excellent musik på dom!!!!!!!

beror på vad för sorts musik man vill göra.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med tbruce, det blir lätt hysteri när det gäller datorprestanda...

Jag har gjort mycket musik med en P3:a på 866Mhz med 256MB RAM!

Visst, det gick inte att köra en massa VSTi's på en sån gammal dator, men det verkar ju inte heller frågeställaren här vara ute efter...!

En massa RAM behövs ju främst om man ska jobba med stora samplingsbibliotek, här verkar det ju i princip mestadels handla om enkel hårddiskinspelning.

eller varför inte jämföra med atari o commodore 64.. det går att göra excellent musik på dom!!!!!!!

beror på vad för sorts musik man vill göra.. 😉

Exakt. Man får la utvärdera vad man vill ha ut av projektet innan man slantar upp... Jag har typ värsta budgetutrustningen men så är jag ju också i begynnelsen av "studiotänk" då jag hittils i livet bara skrivit låtar utan att ha spelat in dem.. Jag uppgraderar successivt min utrustning vartefter jag har "fyllt skorna" med de verktyg jag redan har.

Ok nu tryckte du på min svaga punkt - C64!!! 😛

Har är den, once again: Titelmusiken till Commando på C64:an - oredigerad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med tbruce, det blir lätt hysteri när det gäller datorprestanda...

Jag har gjort mycket musik med en P3:a på 866Mhz med 256MB RAM!

Visst, det gick inte att köra en massa VSTi's på en sån gammal dator, men det verkar ju inte heller frågeställaren här vara ute efter...!

En massa RAM behövs ju främst om man ska jobba med stora samplingsbibliotek, här verkar det ju i princip mestadels handla om enkel hårddiskinspelning.

eller varför inte jämföra med atari o commodore 64.. det går att göra excellent musik på dom!!!!!!!

beror på vad för sorts musik man vill göra.. 😉

Exakt. Man får la utvärdera vad man vill ha ut av projektet innan man slantar upp... Jag har typ värsta budgetutrustningen men så är jag ju också i begynnelsen av "studiotänk" då jag hittils i livet bara skrivit låtar utan att ha spelat in dem.. Jag uppgraderar successivt min utrustning vartefter jag har "fyllt skorna" med de verktyg jag redan har.

Ok nu tryckte du på min svaga punkt - C64!!! 🙂

Har är den, once again: Titelmusiken till Commando på C64:an - oredigerad!

säg ngn som inte uppgraderar och fyller ut studion.. 😛

jag har massvis med prylar.. men kan aldrig få nog..

OMG!!! du hittade nog min g-punkt i örat!!! jävlar va bra musik!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

    * Minst 1gb men gärna 2gb eller mer RAM

Nää..det verkar inte som det blir massa krävande vsti och annat skoj. Är säker på att du klarar det gott med 512mb... 1 gig är du på säkra sidan, då kan du köra lite samplat piano och trummor till all audio utan att det blir problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med tbruce, det blir lätt hysteri när det gäller datorprestanda...

Jag har gjort mycket musik med en P3:a på 866Mhz med 256MB RAM!

Visst, det gick inte att köra en massa VSTi's på en sån gammal dator, men det verkar ju inte heller frågeställaren här vara ute efter...!

En massa RAM behövs ju främst om man ska jobba med stora samplingsbibliotek, här verkar det ju i princip mestadels handla om enkel hårddiskinspelning.

eller varför inte jämföra med atari o commodore 64.. det går att göra excellent musik på dom!!!!!!!

beror på vad för sorts musik man vill göra.. 😛

Exakt. Man får la utvärdera vad man vill ha ut av projektet innan man slantar upp... Jag har typ värsta budgetutrustningen men så är jag ju också i begynnelsen av "studiotänk" då jag hittils i livet bara skrivit låtar utan att ha spelat in dem.. Jag uppgraderar successivt min utrustning vartefter jag har "fyllt skorna" med de verktyg jag redan har.

Ok nu tryckte du på min svaga punkt - C64!!! 😄

Har är den, once again: Titelmusiken till Commando på C64:an - oredigerad!

säg ngn som inte uppgraderar och fyller ut studion.. 🙂

jag har massvis med prylar.. men kan aldrig få nog..

OMG!!! du hittade nog min g-punkt i örat!!! jävlar va bra musik!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja, och du sabbade bredden på tråden med alla dina utropstecken!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 🙂

Jo, men vad jag menade var att man bör analysera vad man behöver innan man köper så att man inte tar sig vatten över skallen och sitter där med svindyr utrustning som man inte vet vad man ska göra med. Som ett tips till trådstartaren. 🙂

Ja visst är den bara fööör skööön! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp t ex;

Intel Core 2 Duo E6400, BOX, LGA775 1995 Kr

Intel Desktop Board DG965WH – Moderkort 1228 Kr

2x Kingston KVR667D2N5/1G 1024Mb/1Gb DDR2 PC5300 240pin 667MHz 875 Kr/st

2x 250GB Western Digital, S-ATA II, 8MB, Caviar XL+,7200 RPM, NCQ 764 Kr/st

HiS Classic ATI Radeon X300se 128MB - TV-Ut / DVi (PCI-E) 449 Kr

Zalman CNPS7700-ALCU CPU Cooler Socket 478/775//754/939/940 349 Kr

(OBS! Stort mått! Kolla om den får plats…)

http://www.zalman.co.kr/product/cooler/770...MBlist_eng.html

Plextor DVD 16X/50X – Bulk 403 Kr

Låda med tyst PSU… ≈ 1000 Kr

Sen köper du;

M-Audio Audiophile 24/96 eller Audiophile 192 (995:- respektive 1795:-) och ett Soundcraft Compact4 mixerbord (1495:-).

Totalt ca 11200 - 12000 Kr.

PS

NT1-A är en jättebra mikrofon men för ca 1100:- till så får du en Röde NT2-A som är helt fantastisk!

MVH Gilbert

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för era råd!

Det ger en hel del:) har varit inne på Jam flera gånger så de springer och gömmer sig var gång jag kommer in hahahaha skojar bara! Men som sagt TACK! Ha en fin måndag medlemmar! Mvh Vanja 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Köp gärna en separat hdd (hårddisk) av combo-modell (USB 2+Firewire) som du kan gömma undan i bankfack, med dina viktiga alster.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp gärna en separat hdd (hårddisk) av combo-modell (USB 2+Firewire) som du kan gömma undan i bankfack, med dina viktiga alster.

😕

lite overkill kanske 😠

räcker väl med att bränna säkerhetskopior på dvd och lägga i något annat hus, t.ex. hemma hos föräldrarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...