Jump to content
Annons

Testat SAMPLITUDE ?


Omni

Recommended Posts

Annons
MrPhil (oregistrerad)

har testat v 5 för rätt längesen.

Lättinstallerat, hittade all hårdvara direkt o satte själv alla buffer- o latency-värden.

Proffsigt, men lite meckigt i handhavandet.

Dyrt men prisvärt anser nog de som använder dagens version.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt testa Samplitude, eftersom jag har börjat få lite förfrågningar om det på senare tid. Det är ju trevligare att veta lite mer om det man säljer - och inte bara gå efter vad man har läst eller fått beskrivet av andra... 🙂

Samplitude är inte så farligt dyrt - det ligger lite högre än Cubase. Sequoia är däremot rejält dyrt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började använda Samplitude på Amigan när det kom, och fortsatte använda det (på PC) fram tills för 3 år sen ungefär då jag övergav det för Tracktion. Det är ett mycket kompetent program, men gränssnittet känns lite föråldrat. Dessutom hade jag stora problem med mixmotorn när jag använde det. En mixdown lät i stort sett aldrig som en livemix. Vet inte om de förbättrat det på senare tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde ha förbättrats. Det är uppe på version 9 nu.

Med tanke på att Sequoia har ett högt anseende på många håll, så har jag svårt att tänka mig att ljudmotorn i deras "budget"-program skulle vara dålig. De har ju ett rykte att leva upp till...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Sam och är mycket nöjd. Det eller Sequioa verkar vara ett vanligt program bland de som liksom jag spelar in klassisk musik. Jag tror att vi är relativt kräsna när det gäller ljudkvalitet, så den delen är jag säker på är fullt i toppklass. I mina öron är de medföljande effekterna, särskilt i Pro-versionen, av precis samma klass som pluggarna som man annars får betala mycket pengar för.

Det som för mig fällde avgörandet en gång i tiden var arbetssättet. Jag spelar vanligen in hela konserten, från 2 till 16 kanaler, på plats. Ofta kan det vara genrep följt av konsert. Sådär 1 till 2 timmars effektiv musik. På plats jobbar jag mycket med mickplaceringar och val av mickar. Inspelningen startar jag i princip och sen får den gå till konserten är klar.

Väl hemma så gör jag en första version av CD.

- klipp upp i stycken eller satser.

- ta bort tystnad o prat

- fade-in / fade out

- justera volym på varje stycke för sig

- ta bort lägsta mullret under 20Hz

- ibland lite reverb

- limiter satt till -0,3 så det inte överstyr

- CD-märken

- bränn CD

Alltihop går i en rasande fart i Sam, det är mycket väl anpassat för denna typ av arbete. Inga temporära filer skapas, själva grundmaterialet finns kvar oförändrat.

Beroende på ambitionsnivå kan nästa version av CD bli hur komplicerad som helst att ta fram. Ibland arbetar jag med att låta varje symfoni eller liknande bli ett eget projekt. Ibland är det enklare att arbeta med effekter på "objekt"-nivå. En finess i Sam är att varje objekt (kallas region i ProTools) kan ha sina helt egna inställningar på volym, eq, pluggar, effektsändningar. Detta är i tillägg till de effekter som ligger på spåret som i sin tur är i tillägg till de som ligger på masterregeln. Allt är extremt konfigurerbart, väldigt bra ibland, totalt förvirrande ibland när man snurrat bort sig.

En stor fördel med Sam är att det absolut inte behövs något separat masteringprogram. Nästan alla som arbetar i till exempel ProTools använder till exempel WaveLab för mastring. Sam är lika bra (bättre säger jag) på mixning än ProTools och lika bra på mastring som WaveLab.

Som kanske förståtts av texten ovan jobbar jag väldigt sällan med punch-in och överläggningar. Midi jobbar jag knappast alls med heller på riktigt. Jag har börjat leka lite med det eftersom det från version 8 som kom för nåt år sen stöds mycket bra.

Rent ekonomiskt rekommenderar jag att titta på Sam-for-rent. Detta beskrivs på hemsidan. En stor finess är att svensk moms försvinner, spelar störst roll om man är privatperson. Man skriver på att hyra programmet i 3 år för en rimlig månadskostnad som dras från kreditkortet. Under tiden får man alla uppdateringar. Efter tiden äger man inget, man kan köpa ut för ett restpris dock. Jämfört med listpris är det rejält fördelaktigt tycker jag (men vi är som sagt olika).

Är du seriöst intresserad kan vi kanske ordna en demo eller liknande, borde vara enkelt eftersom du bor i Stockholmstrakten liksom jag.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Trombonisten: Vad har du att säga om latency, monitorlyssning etc?

Egentligen inte så mycket från egen erfarenhet.

Men när jag experimenterar har jag absolut inga problem. Latency har mycket med ljudkortet att göra och jag kör RME Digiface plus diverse externa omvandlare. Latencyn blir så låg att den inte spelar någon roll alls. Sam har dessutom specialstöd för RME-korten för att göra det ännu enklare.

I version 9 som av Sam som just kommit kan man dessutom styra ljudmotorn till att antingen ha låg latency eller låg procesorbelastning. Det går till viss mån att styra per kanal, min känsla är att inget annat program (med undantag för SAW-studio) är bättre.

Nå, detta är egentligen inte mitt huvudområde som sagt.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Trombonisten: Vad har du att säga om latency, monitorlyssning etc?

Egentligen inte så mycket från egen erfarenhet.

Men när jag experimenterar har jag absolut inga problem. Latency har mycket med ljudkortet att göra och jag kör RME Digiface plus diverse externa omvandlare. Latencyn blir så låg att den inte spelar någon roll alls. Sam har dessutom specialstöd för RME-korten för att göra det ännu enklare.

I version 9 som av Sam som just kommit kan man dessutom styra ljudmotorn till att antingen ha låg latency eller låg procesorbelastning. Det går till viss mån att styra per kanal, min känsla är att inget annat program (med undantag för SAW-studio) är bättre.

Nå, detta är egentligen inte mitt huvudområde som sagt.

Gunnar

Låter bra! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar mina herrar för alla svar.

Dom få gånger jag kollat in SAM så har första intrycket varit:

Stabilt, drar lite CPU, välljudande.

Men den informationen som är svårare att få tag på gäller midi.

Dom flesta som använder SAM har höga krav på audiohanteringen och bryr sig föga om midi.

Midi i SAM är primitivt, det vet jag och kan leva med detta. Men jag vill INTE ha midi-timing problem och det verkar vissa (dock inte många) Samplitude ägare ha.

Men det kan förstås vara mer relaterat till PC/Windows än progammet...

Mkt synd att det finns så få användare.

Kul att höra att du fortfarande är nöjd Gunnar.

Kanske blir så att jag gör en dual-boot och testar SAM på ena och annan DAW (ex Cubase) på den andra.

Ha det gött! 😉

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom flesta som använder SAM har höga krav på audiohanteringen och bryr sig föga om midi.

Detta stämmer ganska bra in på mig...kör fortfarande Sam7an och har ännu inga planer på att uppgradera (8an föll mig inte alls i smaken)...

Midi i SAM är primitivt, det vet jag och kan leva med detta. Men jag vill INTE ha midi-timing problem och det verkar vissa (dock inte många) Samplitude ägare ha.

Inga timingbekymmer överhuvudtaget...och då kör jag ändå på MME-drivisar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...