Jump to content
Annons

Elias Fredriksson - En kyss utan ett ljud


Eliasson

Recommended Posts

LÅTNAMN: En Kyss Utan Ett Ljud

ARTIST/GRUPP: Elias Fredriksson

GENRE: akustisk indie?

LÅTLÄNGD: 4.21

KOMPOSITÖR: Fredrik Eliasson

PRODUCENT: Fredrik Eliasson

EV. MEDVERKANDE: Elias Fredriksson

INSPELNINGSÅR:2006

FORMAT: MP3

STORLEK: 6 mb

STATUS: Första skiss, andra mixen

Hej på er,

Några av er har kanske hört Elias förr, denne fjollpoppens försvarare. Nu är äntligen den första låten efter fullängdaren "Kexfabriken" färdig, förhoppningsvis.

De två stora funderingar jag har och vill testa på er är;

1. Sången. Ok med falsett eller bara värdelöst?

2. Texten. Bitterljuvt eller bara pretentiöst och osmakligt?

Tror att Elias kan vara på väg att hitta något vackert här men ibland tycker jag bara det är SÅ kasst.

Oerhört tacksam för kritik.

Och ja, jag är livrädd.

/E

*edit* Lade till texten.

Jag följde dig mot sjön

såg ditt spår i frosten

och jag blev kvar i snön

ensam kvar på stranden

och du, tog den enkla vägen ut

var nog ett svårt beslut

en förgänglig tribut

så det kom en ambulans

dom la dig ner i sanden

jag log åt din nonchalans

du höll min ring i handen

och jag, bar dig i min famn

jag skrek ditt namn

skrek tills dom försvann

ditt hår

i frusen vinterskrud

snövit hud

en kyss utan ett ljud

En_Kyss_Utan_Ett_Ljud_2.0.mp3

Redigerat av Eliasson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hörde ju en preview av denna och la in den på mp3-spelaren och har lyssnat massa gånger faktiskt och gillar sångrummet bra nu.. gillar andra versen, första versen funkar men inte lika bra.. körerna skulle jag nog ha gjort annorlunda, så att det hörs att det är körer och inte som stämsång, om du fattar..

Akken som ligger i högra högtalaren låter liite hög eller för nära på nåt sätt, gjorde inte det i förra versionen..

Slutligen så är ju låten riktigt skön.. Början är grym och med lite fix och trix blir det helvackert! Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog uppskatta den här mycket mer om du la sången en oktav längre ner, med lite radioeffekt på... fast då låter det ju som vilken annan deppig indiepop som helst. Så jag ångrar mig och säger att det funkar.

Arret är riktigt bra, det har du verkligen lyckats med. I dom instrumentala partierna finns inga tvivel, då är allt bara rätt. Jätterätt. Mixen också.

Men det där med sången.. hmm, det är svårt. Jag vill att det ska vara ännu bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallåj! Snyggt detta, vacker text men lägg upp den här så man får den lite mer i fejjan. Öppningsraderna är jättesnygg poesi. Låter originellt. Slutet lite snubbligt abrupt och aningen ostämd gitarr. Falsetten är så där lätt enerverande och småfalsk som Torkel Rasmussons i Blå Tåget men det blev lite av den gruppens charmiga signum. Skulle nog vilja att du använde bröstregistret i stället. Det här är ju inte politisk satir. Låten har en klar potential och vill följa utvecklingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Richie:

Tack för att du lyssnar. Din kritik betyder mycket! Jag ska kolla gitarren du reagerar på, har för mig att jag sänkte den tillochmed till den här versionen 😄

Sången ja. Den här låten hamnade precis mitt i skarvewn och det låter sheisse när jag sjunger i samma oktav med vanlig röst och alldeles för lågt om jag lägger ner den.

Körerna, är ju bara en enda stämma, jag tycker det är sjysst när det är såpass naket. Ska omvärdera i mixen.

Fidden:

Tack som fan. Ja, instrumentering har jag pejl på. Värre då med sången 🙂

Jag ska kolla igenom denna imorgon, testaatt försöka pitcha ner låten några steg, kanske jag kan lägga "vanlig" sång då. Du har helt rätt, jag vill också att det skall vara bättre!

equality:

Lade ut texten. Som sagt, sången. Ska försöka få ner den i bröstet imorrn. Skitsvårt när det ligger i skarven, men ackorden ligger så fint när man spelar dom öppna. Transponerar jag blir det barré och det blir inte like öppet. Capo´n har jag testat men det låter bara uckele av hela rasket då. Tack för att du lyssnade!

Imorgon skall det spelas in ny vox, damnit. Hoppas det blir bättre. Tack för att ni lyssnade, fler synpunkter mottages tacksamt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... det här är inte min genre så jag ska nog inte säga för mycket. I min smak är melodin lite väl entonig. Sången är lite för sur överlag för min smak. Refrängerna kanske skulle bli mycket snyggare om du satte tonerna ordentligt. Det är så känsligt med sångstämmor om de inte sitter smäck.

Jag är förvisso en sucker för melankoli men jag tycker är texten är sjukt bra. Med en lite intressantare melodi skulle jag nog tycka låten är bra mycket pga av texten.

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

equality:

hehe, ingen fara. Alltid lurigt att höra när man sluddersjunger i falsett 😏

lonewind:

Tack för att du lyssnade igenom även om du inte gillar genren. Skönt att du gillar texten, svenska texter är skitsvårt tycker jag. Har alltid rört mig inom "fjollnaivismen" tidigare, så denna är ett lite tyngre experiment. Och angående sången skall det meckas med ikväll. Melodin tror jag inte det blir så stora ändringar i, dock framförandet. Förhoppningsvis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste texten först. Det är alltid känsligt att balansera i sådana här ämnen så det inte slår över. Det handlar om att våga gå så nära stupets kant där ett fall innebär att det blir patetiskt. Ju närmre du kommer ju närmre det patetiska. Kan du balansera på stupkanten utan att falla har du lyckats. Många håller sig på tryggt avstånd från kanten men berör föga, andra faller över kanten.

När jag hade läst texten visste jag inte om det "höll eller föll", men nu skall sångtexter inte läsas utan framföras och höras och då:

....föll allt på plats. Jag tycker kombinationen av texten som är på väg att falla över och sången som håller kvar lyckas med det svåraste som finns att balansera men inte falla. Livrädd?? Lugn nu, du överlevde med det var nära, Grattis!

Gillar instrumentering, arret, ljudet och den spröda sången och lite naiva sångmelodin och indie-feelingen eller skall jag säga Dinosaur Jr? Vet inte om du lyssnat på J Mascis (D.jr). Detta är det närmsta jag hört på svenska. Vad skönt att jag inte associerar till nåt svenskt!!

Minus? Det finns det kanske men jag är inte intresserad av att leta reda på det.

Om jag lyssnar på en platta letar jag inte fel eller falsksång eller funderar på annan mixning utan "konstverket" är färdigt och det är "take it or leave it".

Jag tar det med hull och hår! Det är färdigt, tack skall du ha. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara flika in och konstatera att texten är riktigt bra.. ibland måste man läsa texten för att fatta på nåt sätt.. Själv tycker jag inte att du behöver sjunga med bröstklang.. men som någon sa, måste stämsången vara perfekt annars drar det ner.. Men öva på falsetten istället tycker jag, kanske sjunga om första vers och se så att stämmorna blir bra.. Men låten är riktigt grym, men det tar ett par lyssningar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker tonarten ligger på tok för högt för den sångrösten. En halv oktav lägre tror jag sången skulle göra sej bättre och tydligare och framförallt skulle texten komma fram bättre. Tänk dej hur en skådis som ej är sångare skulle framfört texten. Jag menar texten kan framföras hur äkta och trovärdigt som helst utan att man behöver träffa en ton rätt, ta Allan Edvall eller Lena Nyman som exempel. Vad beträffar arret - jättebra!

Link to comment
Dela på andra sajter

pwayne:

Tack som fan. Du anar inte va glad jag blev när jag läste ditt inlägg. Visst har jag hört Dinosaur JR, men alltför lite för att kunna uttala mig om dom. Så så till vida är dom ingen förebild utan indie i största allmänhet.

Och angående texten så är det det första tyngre försöket jag gjort på svenska. Som du sa, stupet är brant och en förnedring att falla i och jag är överlycklig över att du anser att jag klarat mig.

Jättetack för lyssningen, pwayne!

Richie:

Tackar! textberömmen värmer verkligen. Jag testade ikväll att sjunga med "bröstklang". Det lät scheisse, den ligger mitt i min skarv. Att pitcha ner den låter inte kul, likaså om jag spelar med capo så tappar den klangen. Testade till och med att stämma ner gitarren, men det låter verkligen nedstämt då. Börjar fundera på att blanda med tjejsång på topp och mig själv i nedre oktaven.

91:an:

Tack för att du tog dig tid. ja, De flesta verkar tycke att falsetten är en dålig idé. Som sagt skall jag testa med min körtjej och migsjälv i nedre registret. Jag testade med vanlig sång i övre registret och det är verkligen skitsvårt, precis i skarven. Men skam den som ger sig. Det skall testas.

Känns som jag skriver samma sak hela tiden här...🙂 Men det är så det är. jag återkommer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Puttrig låt som myser på i mina lurar.

Tycker det är kul med killar som skriver poeetiska texter 😆

Jag tycker 91:an hade en point med att lägga ner låten en halv oktav. Din falsettröst fungerar är som allra bäst på de lägre tonerna. Jag förstår att det ställer till det rent kompmässigt men det skulle vara kul att höra hur du låter i det lägre registret!

Som sagt, en skön lyssning, tack för den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Din musik var en ny bekantskap för mej. Me like. Arrangemanget var väldigt vackert och skört på nåt sätt. Texten är inte mycket att säga om, passar din musik och din röst utmärkt och orden blir trovärdiga.

Produktionen låter väldigt bra så jag tycker du ska lägga resterande krut på att få sången ren. Tycker inte att det platsar med falsk sång (vilket det tyvärr är på sina håll) i denna låt. Däremot gillar verkligen ditt uttryck så jag tycker du ska försöka få till det i det register låten ligger i nu.

Keep it up. Bra jobbat.

// Steffo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar det jag hör. Stör mig inte så mycket på "halvfalsetten", dock hamnar du lite i skarven här o var, men det spelar ingen roll. Gillar att du håller ut på orden och låter dem "få ton", ett eget liv... Att lägga sången i en lägre tonart skulle ge låten en helt annan karaktär, det e bra som det är nu, som en svag längtan som väser sig fram.

Dock måste det sägas att en tjejkör skulle göra susen, skulle helt klart höja låten ytterligare en nivå.

Mixen känns helt rätt och soundet är mjukt och behagligt.

Helt klart bekväm lyssning. Vackert!

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med pwayne om riskerna med att ligga nära stupet. Håller också med om att du inte trillar ned. Riktigt bra låt och sound! Gillar det raspiga akke-ljudet.

Tycker inte heller att du ska gå ned från falsetten men kanske öva mer på den så att det inte blir de där stackars sura tonerna som det blir på några ställen..

...nä, nu hör jag den en andra gång och börjar nog ändra mig lite, ska ju vara en lite halvdesperat känsla och då är det inte helt fel om det är lite ostämt...(ja, jag är en velig typ 😠😄 ) Det där stupet av patet (?) kan ju närma sig ruskigt snabbt om det blir för perfekt...😄 Hur hade Hellström låtit om han sjöng helt rätt på alla toner? Inga övriga liknelser dock med honom. Däremot är det en hel del Dinosaur Jr över rösten vilket pwayne också pratade om.

Hursomhelst ska du absolut inte ändra en ton i sångslingan! 😄

Starkt jobbat! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Wernborg:

Tack för det. Roligt att du tog dig tid att lyssna! Roligt att läsa dina synpunkter. Jag skall gå ett varv till på denna, hade övergett falsettidén och riktat in mig mer på en kille och tjej dubb på hela låten. Nu blir jag ju taggad att försöka lite mer med falsetten, damnit. 🙁

Yllet:

Tusen tack! Tjejsång blir det. Minst på rerfrängerna och som mest på hela låten typ. Får se hur det blir, jag får så många olika kommentarer på denna låt att jag inte riktigt vet hur jag ska göra 🙂

Ett minst sagt angenämt problem. Du har mycket vettiga synpunkter ang låtens karaktär. Jag fixar som sagt inte samma oktav med "vanliga" rösten utan måste då lägga ner den en hel oktav. Och då blir det väldigt lågt.

Matthew:

halloj och tack för lyssningen. du är den tredje på raken som gillar falsetten, vilket känns jättekul! ja, om man tolkar in sättet att sjunga med texten så gör det ju inget om det är skevt. Det bästa vore ju om jag lyckas få till det helt rent, så man slipper falska toner som störningsmoment iallafall. Till veckan skall jag sjunga in på nytt. Som det verkar nu så blir det nog två versioner, en med låg röst och en tjejdubb och en version med lite pricksäkrare falsett.

tack för att ni lyssnat och kommenterat, vänner!

/E

Redigerat av Eliasson
Link to comment
Dela på andra sajter

Eliasson...att sjunga i falsett är det mest nakna man kan utsätta sig för i sångväg... man kan aldrig komma undan och då det i den här dessutom är väldigt skirt eller säger man skört? however kalaslåt och bra text men villig att hålla med en del ovan....lägg ner det hela en oktav eller betrakta allt som ett uttryck, vilket inte betyder att det är fel eller lägg sång och oktavera då och då med falsetten( det brukar jag göra med min sång då och då, och det funkar ibland) eller när du vaknar en morgon och allt stämmer på en gång sjung då in med en stadig falsett...andra versen är stadigare än den första och låten är så pass bra att du bör löpa hela linan ut och göra om sången.... 😕😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...