Jump to content
Annons

Behålla närheten och dynamiken?


furstan

Recommended Posts

Hej gott folk!

Innan jag börjar mixa brukar mina inspelningar för det första låta ganska vassa (i alla fall gitarrerna). Är det något man brukar åtgärda i mixen eller måste jag fixa det innan? Och hur gör man, i vilket fall? Får nämligen nästan alltid elgitarrerna som spretar åt alla håll (fast samtidigt utan dynamik, eftersom jag brukar hårdkomprimera dem för att försöka få dem mindre vassa). Svårt att beskriva ljud, hoppas jag fick till det hyffsat.

Sen är det överlag så att mina mixar låter otroligt burkiga och utan botten. Hur mycket jag än hojjer i kaggen så får jag inte det där "trycket" som man vill ha. Några tips? Vad gäller burkigheten så tror jag att jag går loss för mycket på EQ:n, men om jag inte gör det så blir det väldigt rörigt (fattar inte varför, eftersom jag bara brukar ha gitarrer, elbas, sång och trummor.. plus några stråkar i slutet kanske).

Sen mastring: Är det där man får ett mer "lyssningsskönt" ljud eller ska det vara fixat innan? För mina mixar går inte att jämföra med det musik som man kan köpa i butik, mina skramlar mest och nästan sticker i öronen. Vad gör man åt det?

Är som ni märker nybörjare på det här, brukar mest bara spela in och ta hjälp av andra i mixningsprocessen (men vill lära mig, och det blir bättre).

Musiken jag sysslar med är Rock, lite åt pophållet, lätt Hårdrock och framförallt Punk (skatepunk eller "gladpunk").

/Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Pröva att, då och då under mixens gång, referenslyssna mot material du tycker låter bra i samma genre. Det kan ocksp vara så att din lyssning är basrik, och att du kompenserar det genom att EQ'a bort den starka basen.

Ett enkelt sätt att få mjukare gitarrer är att jobba med ett shelvingfilter i diskanten. Du kan också pröva att skära diskanten med ett mjukt lågpassfilter.

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första borde du se till att dina inspelningar inte låter vassa om du inte vill det, dvs att t ex dra ner diskant eller mellanregister på gitarrstärkaren mot för hur du brukar ha. Givetvis går det att använda filter under själva mixningen men det är inte alltid helt lätt att få till bra. Så länge du har ett shysst ljud på den rena inspelningen har du kommit en bra bit på vägen.

Att du hårdkomprimerar gitarrerna gör ofta att du får en hög intensitet vid de dominerande frekvenserna i ljudet. Om du har ett vasst ljud från början kan detta alltså bli väldigt påträngande så du kan ju testa komprimera mindre eller annorlunda på nåt sätt. I mitt tycke bör mixen låta bra innan mastering så försök att sträva mot det.

Link to comment
Dela på andra sajter

prova att dra ner lyssningsvolymen till "extremt lågt".

lyssna sen enbart på ett gitarrspår i taget, plocka fram en eq och ställ q-värdet högt. dra på gain all du kan och leta på den frekvens där gitarren låter som vassast.

när du hittat frekvensen ökar du q-värdet lite och drar ner gainen så mycket UNDER minus som behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Om du känner dig hågad, kan du leka med multibandskompressorn på gitarren. GMulti har jag provat på och det fungerar ganska bra. Jag låter de två understa banden helt vara, och komprimerar endast sånt över 2kHz (eller var det nu spretar till sig) med varierande styrka (ratio, attack).

(För att få bort spretighet gör jag en massa annat också, men det där kan vara ett bra trick att prova på)

Link to comment
Dela på andra sajter

prova att dra ner lyssningsvolymen till "extremt lågt".

lyssna sen enbart på ett gitarrspår i taget, plocka fram en eq och ställ q-värdet högt. dra på gain all du kan och leta på den frekvens där gitarren låter som vassast.

när du hittat frekvensen ökar du q-värdet lite och drar ner gainen så mycket UNDER minus som behövs.

Det låter som ett jättebra knep: måste prova!

Tack för tipsen! Ska prova och se om jag får till en bättre mix 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du känner dig hågad, kan du leka med multibandskompressorn på gitarren. GMulti har jag provat på och det fungerar ganska bra. Jag låter de två understa banden helt vara, och komprimerar endast sånt över 2kHz (eller var det nu spretar till sig) med varierande styrka (ratio, attack).

(För att få bort spretighet gör jag en massa annat också, men det där kan vara ett bra trick att prova på)

Har aldrig vågat mig på multibandskompressor (alla snackar ju om att det ska vara ruggigt svårt att få det bra) men det skadar ju inte att försöka, men kan ju ångra 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att distade gitarrer redan är väldigt komprimerade tack vare all dist så det är inte alltid så nödvändigt att komprimera dessa.a man låta en multibandskompressor ligga och jobba hela tiden kan man lika väl sänka med ett shelvingfilter.

Lägg upp en av dina mixar så vi kan lyssna och komma med mer konstruktiva råd!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

jag bara gissar, men är det så att du använder EQ:n väldigt mycket till att höja olika frekvenser, istället för att skära bort?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag bara gissar, men är det så att du använder EQ:n väldigt mycket till att höja olika frekvenser, istället för att skära bort?

Jag gör både och.. höjjer där jag vill ha det starkare och sen sänker jag i stort överallt annars. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...