Jump to content
Annons

Inköp av monitorer, farhågor att köpa begagnat?


Slackerboy

Recommended Posts

Tjena, jag har planer på att köpa ett par Genelec 8030a, tänkte bara höra om det är värt det att köpa begagnat och var ni skulle ge för ett par? (har spanat lite på vendolin samt vet vad de kostar i butik) Det jag mest är ute efter är om det finns stora nackdelar att köpa monitorer begagnade?

En fundering till, är det bättre att köpa 8020A samt en subba om man har ett studio rum på ca 3 * 4m?

Tar tacksamt imot förslag samt tipps, eller ev andra råd 😳

PS: Jag har testlyssnat dem i butik och gillar själva soundet etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att köpa beg. är inget du skall oroa dig för, snarare tvärtom-det blir ju mkt billigare och bara du ser till att kolla varan ordentligt, i detta fallet lyssna på dom och hårdtesta dom så märker du ju om det skulle vara något tjall...

Ang. ett mindre system i ditt rum får du avgöra själv, kanske bättre med ett sådant fast jag tror precis att det kan funka med de större här också!

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom det mest uppenbara, att du inte har någon garanti alls när du köper från en privatperson - och att du inte vet hur mycket eller hur hårt de är körda, så finns det väl inga större nackdelar... 😳

De flesta misshandlar förstås inte sina dyrt inköpta monitorer, så risken att de är slutkörda, borde vara ganska liten.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag har köpt allt i min studio begagnat. Utom datorn och en kompressor. Fungerar finfint. Har sparat mängder pengar. Också mina Genelec var begagnade. Bra kvalitets monitorer går inte sönder fast man kastar dom i väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, låter som det inte borde va något problem, men, vad är ett rimligt pris på 8030A då om man spanar på beg? Har för mig att de kostar runt 9700:- i butik där jag spana.

En fråga till, ifall man skall köpa nya, finns det någon bra webshop som är billigare/bra att göra med? (som då kanske har bra pris etc)

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

T-butiken är mycket bra. 3 års garanti, men du får stå för postavgifterna när du skickar dit dem för reparation. Garantin fungerar fast du tappar kvittot 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga till, ifall man skall köpa nya, finns det någon bra webshop som är billigare/bra att göra med? (som då kanske har bra pris etc)

Thomann är ju billiga. (thomann.de) Men bra att ha och göra med vet jag inte... Jag hatar deras försök till svensk hemsida. 😳

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...