Jump to content
Annons

Liten Gitarrförstärkare eller preamp eller...


mjaco0 (oregistrerad)

Recommended Posts

mjaco0 (oregistrerad)

Jag är trött på att elgitarren, den akustiska och basen låter apa när jag spelar in. Trots diverse olika pluggar blir det rätt platt och trist ljud om det inte brusar och/eller distar för jävligt.

Nu tänkte jag mota Olle i grind (?) och råda bot på ljudtorkan genom att skaffa en lite kombiförstärkare eller preamp som jag kan lina genom till ljudkortet för att höja signalen och göra ljudet lite "mulligare".

Jag har ingen tanke på att spela ute mer. Den tiden är förbi. Nu "skapar jag" vid datorn. 🙂

FÖRSTÄRKARE

+ Jag kan sitta hemma o spela (eller lära mig spela) utan sätta igång dator och hörlurar osv.

- Jag inte kan köra basen genom denna förstärkare. I musikaffären sa de att jag skulle spränga högtalaren. 🙂

- Skulle jag skaffa en större förstärkare skulle frugan kasta ut både mig och förstärkaren ur sovrummet/"studion"!!

eller...

PREAMP

skaffa en preamp med några förprogrammerade förstärkare.

+ samma pris som combistärkaren, fler läckra ljud och mindre plats. > Jag får sova kvar i min säng.

-kan inte sitta i vardagsrummet och klinka

1. Kan Ni hjälpa mig med fler för och nackdelar i min gämförelse mellan liten förstärkare runt dryga 1000-lappen och en lika billig/dyr preamp.

2. Ge mig exempel på båda dessa dylika tingestar.

Med de allra varmaste

Carl Cadello

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Line6's Pod serie, Boss GT serie samt Behringers V-Amp serie är alla riktigt grymma att spela in och jamma med men titta även på datorbaserad mjukvara/hårdvara som Guitar Rig och Amplitube som är grymt prisvärda.

Pod, Boss och Behringer kan man med fördel även köra direkt in i sin stereo om man vill ha ut ljudet i "luften" men räkna inte med samma tryck som en maffig förstärkare. Jag tror även att de flesta Pod'sen, Bossarna och Behringerna kan lina in externa ljudkällor tex CD som man kan jamma till.

Link to comment
Dela på andra sajter

PodXT kan låta för j-a bra om man vet hur man skall ratta den och vet du inte det så finns det ju andra på Internet som har gjort det åt dig. Dessutom kan du köpa deras Bass expansion pack och vips kan du köra både bas å gitarr genom din Pod. (Du kan köra bas genom Poden utan BEP men det gör livet lättare).

Link to comment
Dela på andra sajter

Line6 Guitarport kan också vara värd att glutta på. Hyfsat billig och innehåller det mesta. Men du måste förståss ha datorn igång. Det beror lite på vilken musik du gör också. Vox tonelab är suverän, men det är svårt att göra de där riktigt feta distmattorna som man kan göra med line6 grejor. 😏

Behringer är en leksak 🙁

http://www.line6.com/products/computerBased/

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om det så köpte jag precis en ny podxt live inkl original väska för 400 EUR. Är det nån som har hittat billigare (inte begagnat)?

Köpte min sprillans ny för 2,800 i Japan - en av fördelarna med att man ibland reser i jobbet 😲

Rekommenderar varmt affären Laox i Akihabara, Tokyo - 7 våningar med allt i intrumentväg samt leksaker till hemmastudio till mellan 50% - 60% (max) av priset här hemma - prutning ingår om man tycker det är kul att raka av en extra 5% - 10% på prislappen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
mjaco0 (oregistrerad)

Jag tackar all för alla tipsen.

Travade runt i de olika musikaffärerna i Lund o Malmö med era tips i bakhuvudet.

Om någon är intresserad så kommer det bli billighetsalternativet till G2 ZOOM. Dvs ZOOM G1 för 795 kronor. Kunde det mesta och låter skit bra. Skillnaden mellan G1 o G2 är att G2 har tåligare hölje, men eftersom jag inte spelar ute blir det den billiga.

Tack igen!

Carl Cadello

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...