Jump to content
Annons

Lågprofilsdäck, plåt-och aluminiumfälgar?!?!


JJRockford

Recommended Posts

Köpte en Volvo 855 härom månaden. Sommardäcken som medföljde var lågprofilsditon monterade på 17" aluminium-fälgar. Snyggt såklart, men finns det några andra fördelar med att ha lågprofilsdäck? Eller aluminiumfälgar överhuvudtaget? Däcken är väldigt slitna (dubbdäcken var dock fina) och jag behöver byta snart. Och frågan är då om det inte är billigare att köpa plåtfälgar i någon vanligare storlek komplett med däck istället för enbart däck till 17"-fälgar? Eller finns det några uppenbara skillnader i köregenskaper, komfort, ljudnivån och vad det nu mer kan tänkas påverka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Köpte en Volvo 855 härom månaden. Sommardäcken som medföljde var lågprofilsditon monterade på 17" aluminium-fälgar. Snyggt såklart, men finns det några andra fördelar med att ha lågprofilsdäck? Eller aluminiumfälgar överhuvudtaget? Däcken är väldigt slitna (dubbdäcken var dock fina) och jag behöver byta snart. Och frågan är då om det inte är billigare att köpa plåtfälgar i någon vanligare storlek komplett med däck istället för enbart däck till 17"-fälgar? Eller finns det några uppenbara skillnader i köregenskaper, komfort, ljudnivån och vad det nu mer kan tänkas påverka?

Handlar mest om estetik och pris skulle jag tro.

Tycker du ska satsa på nya sulor till dina alu. Plåtfälgar brukar man ha till vintersulor.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Köregenskaperna är helt andra med lågprofil. På gott och ont. På vintern äter en högre profil bättra slask och skit. På sommaren fungerar lågprofil bra/bättre. Aluminium är lättare än plåt, således mer ekonomiskt att köra. Högre prodil har mera dämpningsförmåga men är sämre i högre hastigheter och kurvor. Vice versa förstås. Kör du mycket skog/mark/stugskörning, välj högre profil. Kör du stad/asfalt/snabbt, välj lågprofil. Kör du omkring med psneionärer väljer du hög profil - med lågprofil fäller de löständerna i famnen. Tänk också på utseendet, en lågprofilsring sänker inte bilen, utan tvärtom får bilen att se högre ut (mellanrummet mellan gummit och bilen ser relativt sett större ut med ett lägre gummi), vilket ser helt asfittigt ut. Kommer bilen från fabriken med 15" och du byter till 17" kräver bilen kring 20-30mm sänking för att inte se ut som en crosscountry-variant. Har du fula rostiga trumbromsar och yttepytte bromsskivor avslöjar "öppna" aluminiumfälgar allt detta för allmänheten att beskåda.

...en en hel del flere synpunkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Första gången du råkar skrapa emot en trottoarkant när du ska fickparkera, så kommer du att hata dina aluminiumfälgar, eftersom de skadas väldigt lätt.

När du en morgon kommer ut till bilen och upptäcker att den står uppallad på några tegelstenar i stället för på dina fina lättmetallfälgar, så kommer du också att hata att du skaffade stöldbegärliga fälgar i stället för att ha standardmodeller... 🙂

Lågprofildäck är kanske tuffa, tycker man i början - men det blir sämre stötdämpning eftersom det är mindre luft som tar upp stötarna. De ger kanske något lite bättre väghållning i hög hastighet, men med tanke på hur mycket de har höjt hastighetsböterna, så är det inget att fundera över ändå. 🙂

Jag ser ärligt talat inget annat än nackdelar med både lättmetallfälgar och lågprofildäck. Visst är jag tråkig - men praktisk och realistisk... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag måste ju komma med lite kommentarer nu när Claes spelade ut farfarskommentaren.

Största problemet med lågprofil/sänkt bil är att få frun att förstå att en grop inte bara är en grop, utan nån som slår dig i bakhuvudet med ett bobollsträ. Men med endast lågprofiler är skillnaden inte så stor som Claes kanske vill påstå. Och det att bilen inte vinglar och har sig i kurvorna tycker jag definitivt är värt det att man måste väja groparna lite bättre.

Och då man parkerar, tja, kan man inte så kanske det är bra att man övar sig med pappas bil då först?

En 855:a blir ju inte sportig på nåt sätt bara med att sätta lågprofil. Men nog trafiksäkrare. Med lågprofil + stabilare dämpare halverade jag i praktiken bromssträckan på min gamla skitkanon.

Och väghållning behövs också i hastigheter som underskrider bötesgränserna. Kör man 200km/h på en rak väg är det ju helt samma vad man har under, men kör man 60 på en krokig väg så är skillnaden fan så stor.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

sen finns ju själva attitydgrejen. när jag var 18 hade jag lättmetall och lågprofil och tyckte att jag hade en riktigt cool bil. jag sket ganska mycket ifall väghållningen var lite bättre, utan det var i första hand en kosmetisk sak.

detta är nu en hel del år sedan och när jag idag ser en bil med lättmetallfälgar och lågprofil, så tänker jag "jaha, där är en ganska ung kille som tycker att det ser coolt ut och vill impa lite med lågprofil och alu-fälgar".

jag skulle idag alltså inte lägga pengar på en sådan sak, men kanske är det rätt för dig att prioritera annorlunda. ur en kosmetisk synvinkel tycker jag att tsmalmbe gör ett vettigt påpekande-> "En 855:a blir ju inte sportig på nåt sätt bara med att sätta lågprofil"

det blir lite som -populärt uttryckt- att polera en bajskorv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plåtfälg lackade i samma kulör som bilen, på med kromade snobbringar och högprofiler. Mjukt, skönt, lätt-tvättat och snyggt. Glöm inte att det är bromsarna som dikterar storleken på fälgarna...jag tvivlar på att du får på 14" t ex på en 855A...men passande dimension kan ju en Volvo-återförsäljare upplysa om...

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Så här tänker jag, är utbildad bilmek. Vägengenskaper under rätt förhållande typ fint sommarväder bra asfalterade vägar kan tala till fetfälgar och lågprofildäckets fördel kanske även ljudnivå men det beror ganska mycket på gummiblandning oxå. Aluminiumfälgar och lågprofil = lättare hjul = lite lägre bränsleförbrukning, minus är att det är stöldbegärligt gods som sagts innan. Sen finns det ju olika låga profiler oxå. Komfort och vinterkörning kort sagt vanliga däck i alla lägen. Dubbat eller ej ja det beror på väglaget där du bor men nåt att fundera på och kanske både ett skoj och bra exempel att tänka på det är: försök att göra en repa i is med ett suddigummi ta sen en spik 🙂 .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Hur ofta är det blank is, hur ofta är det vått slask, eller torr snö? Nbbarna har hårt ljud, orsakar en liten ekokatastrof och är viktiga endast 2-3 dagar per år. Dom dagarna tar jag buss eller jobbar hemma. För nån annan kan det vara annorlunda, men att säga att nabbar är jätteviktigt/måste är att ta i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Hur ofta är det blank is, hur ofta är det vått slask, eller torr snö? Nbbarna har hårt ljud, orsakar en liten ekokatastrof och är viktiga endast 2-3 dagar per år. Dom dagarna tar jag buss eller jobbar hemma. För nån annan kan det vara annorlunda, men att säga att nabbar är jätteviktigt/måste är att ta i.

Håller med men som sagt i norra sverige och finland kan det nog va på sin plats med dubbar om man inte bor i stan förståss. En intressant betraktelse kan ju vara att i vissa länder i europa är det förbjudet och även extraljus så vitt jag har förstått.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Tillför i diskussionen att plåtfälgar är tåligare mot salt. Därav ska man inte ha lättmetallfälgar på vinterdäcken.

Om man inte råkar ha en aluminiumbil (nå, inte alla har det), så bör det påpekas att bilen inte heller är tålig mot salt. Därav bör bilen tvättas. Tvättas bilen, tvättas fälgarna. Problemet löst. Nej, aluminiumfälgarna smälter inte på en par veckors normalt nordiskt saltbad. Magnesiumfälgar och mangnesiumbromsdelar (brembo, t.ex Porsche 951, 928 och alla Audi RS) smälter dock i nordiska saltbad under 1-2 vintrar totalt.

Att sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nåt att tänka på det är att bilen är i stället för häst och vagn således bara ett fortskaffningsmedel så det är lite skitsamma med bilmärken och fälgar och sånt bara man kommer från A till B och hem igen om man inte får sova över förståss 😉 . Kort sagt man är ingen bilfanatiker bilmek som man är, har en gammal Mazda 626:a 86 nånting som jag svetsade ihop har gått igenom besiktningen 3 gånger. Sist så flinade folk som var efter i kön och trodde att jag skulle få skuta ut bilen för hand med spanska flaggan på rutan, tji fick dom. Besiktningsmannen körde rena trumsolot under och jag bara flinade för jag viste att slå du din jäkel det håller. Gick igenom utan en anmärkning bilen ser för jävlig ut utanpå 😛 så det är lite coolt att köra en skrothög som ser slut ut men som i själva verket förmodligen om motorn håller kommer att gå igenom ett par besiktiningar till utan anmärkningar. Jo jag har aluminiumfälgar pån dom ser oxå för jävliga ut får sitta på hela tiden med urdubbade vinterdäck på året runt 😄 . Inga jävla finesser här inte det är bara en bil 🙁 . Skomalarns skor och bagarns barn 🙂 men billigt är det, bytte till mig den mot en liten 20 w eller nåt fender hot förstärkare som väl är värd en fem hundring.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för inputen. Nu har jag lite att fundera över. Det enda jag är säker på i nuläget är att jag inte är någon hejare på att parkera när trottoar-kanter... 😉

Här är förresten en bild, om det nu mot all förmodan finns någon som tycker det ger något att verkligen får se en svart Volvo 855.

http://prettyfreak.bilddagboken.se/index.p...SZjdXJyaW1nPTA=

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med men som sagt i norra sverige och finland kan det nog va på sin plats med dubbar om man inte bor i stan förståss. En intressant betraktelse kan ju vara att i vissa länder i europa är det förbjudet och även extraljus så vitt jag har förstått.

Om man ska tro "experten" som var på Plus i veckan så är det i själva verket i SÖDRA delen av Sverige som dubbdäck behövs bäst! Där är det oftare blixthalka pga mer svängningar i temperaturen från plusgrader till minus, i norr så är det en mer stabil kyla som gör att det inte blir lika halkigt. Sen upplever jag att det är mindre halkigt på landbygden än det är inne i Umeå som får räknas som en mindre stad.

En annan sak angående lågprofilsdäck som man bör tänka på är att dom nöts ner snabbare. Jag kör taxi och en gång när min åkare hade skaffat ny bil så levererades den med 17tums däck. Det gick en månad (ca800mil) så var dom däcken slut!!! Då sålde han fälgarna och satte på 15tummare och dom höll resten av sommaren (2-3000 mil).

Redigerat av Järven
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med slitaget, gäller det generellt lågprofil/standard-däck? Kan i princip ingenting om bilar, med vet däremot att på cyklar (har tävlingscyklat) så är det oerhört stor skillnad på gummit på olika däck. Köper man ett billigt däck på biltema så är gummit stenhårt och håller hur länge som helst (om det inte spricker i kanterna vill säga 😉), medans om man köper ett bra tävlings/träningsdäck så är det oftast lite mjukare gummi som slits ganska snabbt (däck för lera/väta kanske inte håller mer än 20 mil innan dom är nästan blankslitna).

Kan det vara samma sak på bilar?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Generellt sett så slits inte lågprofildäck snabbare. Beror mer på märket eller hurudan typs ring. Jag har kört 4-5 år med 225/17R45-däck, kring 20000 km skulle jag säga!

På en taxi skulle jag inte av praktiska skäl lägga sådana däck dock (pensionärer, konvalescenta etc. etc.).

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan det ha att göra med att vi på taxi är rätt så "körglada" på helgerna och tar gärna rondeller i ganska hög fart osv!? Men visst det kan ha att göra med däcket i sig och inte enbart att det var lågprofildäck.. vad vet jag, är ingen expert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...