Jump to content
Annons

First class lover - Shimmering White


Recommended Posts

LÅTNAMN: Shimmering white

ARTIST/GRUPP: First class lover

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 4.30

KOMPOSITÖR: ML

PRODUCENT: ML

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 6.2 mb

STATUS: Nästan färdig demo hoppas jag

LÅTLÄNK: First class lover - Shimmering white

Dags för en ny låt...synpunkter på låten, mix, arr ja typ allt är välkommet 😉

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skön sång, kommer att tänka på det gamla svenska åttiotalsbandet French revolution. Bra låt. Bort med pianot eller spela mer piano om du fattar vad jag menar, eller byt till annat ljud. Virveltrumman låter lite som skrivmaskin i sitt arr ibland. Vet inte om det är bra eller dåligt. Det är nog coolt. Ja, det är coolt.

Är det riktig gitarr eller nån plugg? Bra i alla fall.

Vet inte hur stiltrogen du är, men för att öka intensiteten hade varit gött att gå igång med ett "riktigt" trumkomp efter sticket.

Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant mix av nån slags syntpop och typ singer/songwriter. Jag hade nog hellre hört en syntig och en akustisk version var för sig, men det kan vara ovana också. Kul och uppfriskande med något som inte låter som allt annat.

Plus för sången. Och låten är bra den också. Arret kräver nog en och annan lyssning innan jag köper det, men det är på väg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Det här var bra! Liknar Harpo väldigt mycket. Och Harpo är fanimig en bortglömd guldgruva.

Snygg sång, snyggt arr, bra låt.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Wernborg: French revolution får jag kolla upp. Pianot tror jag behåller som det är men jag kanske skulle göra det lite mindre sunkigt?

Gitarren är egenuppmickad och egeninspelad och är helt torr (I versen iaf) så det är roligt att höra att det låter bra

Sen var det tur att trummorna fick godkänt. Tror inte jag fått så här många kommentarer utan klagomål på att trummorna suger 😄

Fidden: Kul att det inte låter som allt annat. Jag tror jag håller mig till en synth/akustisk version 😄

Android: Har faktiskt ett riktigt dragspel liggandes och det kanske skulle bli bättre om man spelade in det…det låter ju kanske en del general midi om det i nuläget…

Skivkontrakt? Nä, sånt har jag aldrig varit intresserad av… 😄

AndyPandy: Kul du gillar. Harpo känner jag faktiskt inte till, borde kanske det? Får kolla upp dem också

Fler kommentarer om mix och allt möjligt annat som går att förbättra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra sång och melodier, som vanligt! Du har ett trademark i din sång, vilket är ett riktigt stort plus! Coolt med lite mer elektroniskt sound.. vet inte heller om jag ska gilla virveln eller inte, men har bestämt mig för att det funkar. Har lyssnat några gånger och refrängen sätter sig verkligen, gillar speciellt synthblipparna som ligger utpanorerade. Som en rolig anekdot fick jag lite Dileva-vibbar just i början på första versen, tror det har med melodin att göra, men han gör också grymma melodier, så det är menad som nåt positivt! 😏 Bra titel också.

Om det är något som jag stör mig på så är det möjligen att pianot låter lite för stelt på verserna på nåt sätt, som att det ligger för nära eller att det spelas utan sustain eller nåt, svårt att sätta fingret på, men annars tänker jag inte på nåt.

Bra jobbat Matthew!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh, tack för de snälla orden Richie 🙂

Ja Dileva har jag hört en del tidigare runt Rymdblomma-perioden vilket säkert lyser igenom på sina håll. Tar det som en stor komplimang. 🙂

Wernborg var ju också inne på ändring av pianot och ju mer jag lyssnar desto mer är jag beredd att hålla med. Ska nog ändra lite i spelet och ev. byta från mitt sf2-ljud jag har nu.

-----

Är det ingen som har något att gnälla på vad gäller basighet och sånt. Har JVC kompaktstereo-högtalare som monitorer. Båda står ca 50 cm från ett hörn så basigheten litar jag inte riktigt på...(och inget av de andra registren heller för den delen 😆 )

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Blir mer eller mindre en bump för jag har inte så mycket att tillföra men tycker det är en bra låt.

Styrka: vers och refräng

svaghet: breaket, tycker du tappar lite farten där.

Hade varit snyggt med någon stämma ovanpå refrängen i alla fall i slutet av låten. Lite av fiddens crumble zone dubbningar om du har hört dem, skulle passa 😉.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...