Jump to content
Annons

Bärbar dator-


Florian le Sage

Recommended Posts

Annons

Hej jag körde med min 1700 MHzare (stationära) på gigg då lirade jag Hammond B4 och The grand piano. och Mini moog synth. en liknande bärbar kanske funkar vet ej...... riktigt. men sen provade jag akoustik piano native instruments piano 24bitars piano låter bra tycker jag. då la min dator av. köpte då en fetare dator. oxo stationär.

förstår varför du vill ha en bärbar (jag släpar min stationära mellan hemmet och replokalen en gång i veckan. och börjar ledsna. MEn jag spelar in i Cubase i den och då kanske man behöver lite extra Sås i maskineriet föra att det skall flyta på ordentligt.

jag kör ett en CME UF8 strular aldeles för mycket tycker jag håller man ned sustain pedalen till hälften så kan datornsljudkort strula /midi kontrollen eller vad det är krascha.

sen kanske ljudkortet ä det bästa i en bärbar du bör köpa ett externt eller ett plugin kort"PCIMCA eller vad det heter. jag kör med ett nytt moderkort medd soundblaster audigy blablabla i min dator men det funkar inte att spela piano för hög latency

jaja kanske gav det dig lite mer ha en skön dag

ps jag väntar lite med att skaffa bärbar då min ekonomi inte är överense med mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade dock inte vågat köra live med en PC laptop i kombination med ett firewire ljudkort med tanke på den riktigt usla firewire-kontakt som nästan alla pc har. (4-pinnars) Räcker att man petar på den så tappar man kontakten och måste starta om ljudkortet. Inte så kul live.

Väntar med spänning på en pc med 6-pinnarskontakt så att man dessutom kan bli riktig mobil. Den förser ju ljudkortet med ström också, så kanske mitt skogsljudprojekt kan bli verklighet nån gång... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Väntar med spänning på en pc med 6-pinnarskontakt så att man dessutom kan bli riktig mobil. Den förser ju ljudkortet med ström också, så kanske mitt skogsljudprojekt kan bli verklighet nån gång... :rolleyes:

Varför inte bara köpa en macbook isåfall? Antingen det eller ett PCMCIA-kort med 6-pinnars firewire.

De flesta tillverkare är för snåla för att sätta dit annat än 4-pinnars.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att svara på ursprungsfrågan så beror det ju helt på vilka och hur många instrument man ska köra. Men ska man bara köra ett instrument åt gången, och de är relativt cpu-snåla så krävs det ju inte mycket till dator.

512MB borde räcka gott och väl om du inte ska köra samplebaserade instrument.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Väntar med spänning på en pc med 6-pinnarskontakt så att man dessutom kan bli riktig mobil. Den förser ju ljudkortet med ström också, så kanske mitt skogsljudprojekt kan bli verklighet nån gång...  😉

Varför inte bara köpa en macbook isåfall? Antingen det eller ett PCMCIA-kort med 6-pinnars firewire.

De flesta tillverkare är för snåla för att sätta dit annat än 4-pinnars.

För att jag inte vill ha en mac. Fast bra tips det där med PCMCIA med 6 pinnars. Har du testat nåt sånt själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

räcker det med 512 i ram månntro?

Ja, det hänger nog på vilka pluggar du ska köra.

Om det är modelling-syntar fungerar det bra. Om du ska använda samplers eller wavetable/PCM-baserade syntar är mer att rekommendera.

Jag hade 512 MB i min gamla 1,4 GHz och jag kunde köra 3-4 jättetunga VST-instrument i burken.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att jag inte vill ha en mac. Fast bra tips det där med PCMCIA med 6 pinnars. Har du testat nåt sånt själv?

Men du kan ju köra Windows på en Mac numera så jag ser inte riktigt skillnaden mellan att köpa en sån eller en laptop från en annan tillverkare. Dessutom är de väldigt prisvärda i nuläget.

Jo det har jag. Fast inte bus powered dock. Men jag vet flera som använder det med goda resultat.

Själv använder jag en midikeyboard med inbyggt ljudkort via USB när vi kör live. Funkar kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Val av ljudkort är minst lika kritiskt som val av dator (läs datorkomponenter som t ex Texas Instrument FireWire o s v). Personligen skulle jag satsa på ett FireFace400 eftersom RME är brutalt bra på att hålla latencyn nere. Undvik USB eftersom du får högre latency och högre processorbeastning än med FW. Ett budgetalternativ är M-Audio som också skriver bra FW-drivrutiner.

MVH Gilbert

PS

1 Gb är nog minimum nuföriden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...