Jump to content
Annons

Komplett sångteknik


lonewind

Recommended Posts

Annons
Låter lite som Bratt Manning's Singing Success.

Det är väl att man lär sig att använda blandröst, verkar det som.

Hmmm.... lyssnade på deras före och efter ljudklipp. Svårt och säga om de verkligen hade blivit bättre sångare. Visst var tonen bättre men den stora skillnaden var att efter klippen var äckligt autotunade. Och visst hoppas jag på bättre ton men jag vill bli tonsäkrare. Det skulle vara skönt att slippa använda autotuners även om det kan vara lite av en utopi i mitt fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter lite som Bratt Manning's Singing Success.

Det är väl att man lär sig att använda blandröst, verkar det som.

De säger ju inte hur lång tid det gått.. om det gått typ 5 år så är det ju inga problem att utvecklas sådär mycket utan boken.. är det ett halvår är det en HELT annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp jag har boken och den är bra. Och jag har sett videon också...

Dessutom har jag varit på ett av deras seminarier och det börjar närma sig en omgång igen. Som jag tidigare har nämnt i denna tråden.

Sångteknik seminarie

Så gå dit och kolla själv. Jag tyckte det var kanon.

Värt 590:-?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas priset är om man vill sjunga på seminariet.... Själv betalade jag 200 spänna för att vara med som aktiv deltagare men inte att få Master Class delen (dvs läraren kör ensam med dig i en halvtimme och du hittar en ny röst).

Av de som tog Master Class tror jag ingen var missnöjd. Trots riktigt elaka övningar, inför alla andra, så sken de som solen när de var klara. Och då var i alla fall minst två sångpedagoger, som hade hittat något nytt i sina röster. Så för dem var det definitivt värt 600 spänn.

Man skall dock ha en klar bild på vad det är man skall förbättra. Inga underverk görs på 30 minuter (men vi som lyssnade var egentligen inte säkra på om det var mirakler...). Sedan skall man ha noter med sig för att underlätta för pianisten.

Värt 600? Tror nog det om man tar Master Class. Om det bara är seminariet så kanske jag är lite mer tveksam om alla hade tyckt det var värt det. Jag tycker det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas priset är om man vill sjunga på seminariet.... Själv betalade jag 200 spänna för att vara med som aktiv deltagare men inte att få Master Class delen (dvs läraren kör ensam med dig i en halvtimme och du hittar en ny röst).

Av de som tog Master Class tror jag ingen var missnöjd. Trots riktigt elaka övningar, inför alla andra, så sken de som solen när de var klara. Och då var i alla fall minst två sångpedagoger, som hade hittat något nytt i sina röster. Så för dem var det definitivt värt 600 spänn.

Man skall dock ha en klar bild på vad det är man skall förbättra. Inga underverk görs på 30 minuter (men vi som lyssnade var egentligen inte säkra på om det var mirakler...). Sedan skall man ha noter med sig för att underlätta för pianisten.

Värt 600? Tror nog det om man tar Master Class. Om det bara är seminariet så kanske jag är lite mer tveksam om alla hade tyckt det var värt det. Jag tycker det...

Syftade på boken 🙂

Kanske ska gå på seminariet också.. får fundera!

Link to comment
Dela på andra sajter

Trots att jag har boken så har jag inte plöjt den ännu. Får kanske ta och gå igenom den lite bättre. Den är säkert lättare att förstå när man väl varit på seminariet och fått det demonstrerat en gång, men som sagt så har jag inte plöjt den ännu...

När jag var på seminariet så kunde man köpa boken till reducerat pris, men så var det ju första promotion turnén när boken hade kommit ut på svenska. Hur det är på detta seminarie kan jag inte svara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat.

Är boken värd pengarna? JA!!!

Är seminarierna värda pengarna JA!! kunde man Ropa ut ett 'ja' här skulle jag..

I båda fallen är det snarare löjligt billigt. Boken är ju ett helt uppslagsverk som kan ge svar på alla frågor man kan tänkas ha om sång/röst och kan hjälpa till att år efter år att lyckas med grejer du inte kunnat förut och att undvika o göra illa dig. Ingår cd också med hundratals ljudexempel. Vad som är bra är också att det går fort, är enkelt och öppnar tusen nya möjligheter. Och äntligen...det funkar för alla - ÄVEN hårdrockare, hiphopare, pop, alternativt osv, de som inte "haft" nån teknik att tillgå förut.. Från att mer acceptera och vara ledsen över sina begränsningar kan man i stället börja förstå att man kan fixa precis allt. Slut på myter, snack, flum och dåligt självförtroende. Hur härligt som helst. Jag tycker det är helt klart suveränt och i mitt fall var 600 spänn för boken ingenting eftersom den gav mig mer än flera år av sångutbildningar för hundratusentals kronor. Det låter otroligt men är faktiskt sant.

Seminarierna... ja.. liknande seminarier (alltså som handlar om sång - för inget liknar ju egentligen det här, inte heller den teknik någon nämnde ovan) kostar ofta ca 2-5000 kronor för en helg så 3-600 kr för en dag är inget. Det är nog dock bara under introduktionsturnén som priset kommer ligga så lågt. Det är ju mycket för att sprida ordet till svenskarna. Många andra länder har ju redan fattat det här (fått chansen att veta om det menar jag alltså, svenskar är förstås lika smarta 😉

Eftersom jag hållt på med det här ända sen 2001 har jag bra koll vid det här laget. Känner också danskarna som arrangerar de här kurserna i Sverige så om nån undrar nåt och vill ha ett svenskt svar kan ni maila mig. Fast de är himla trevliga i Danmark och svarar gärna på vad helst man undrar. Kan också tipsa om att det finns ett forum för den som vill diskutera och undra mer. Det ligger under officiella sidan, men jag har i detta nu inte den exakta under-adressen. Sök dig fram via www.komplettsangteknik.se så hittar du nog forumet. Finns svar där på det mesta. Massa folk har redan frågat tusen saker så man kan söka sitt svar i redan skrivna inlägg.

Sista tips: prova själv. Alla har sin egen verklighet och ingen expert i världen kan bättre än du själv avgöra vad som känns bäst och låter bäst för dig.

hej!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade också på Bretts superduper sångbok, det är ju pinsamt att de tar före och efterljud med så OTROLIGT mycket autotune, man blir ju arg. Men men, det finns ju folk som köper det tydligen.

Det är ju nästan till att anmäla för falsk marknasföring eller ngt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat.

Är boken värd pengarna? JA!!!

Är seminarierna värda pengarna JA!! kunde man Ropa ut ett 'ja' här skulle jag..

I båda fallen är det snarare löjligt billigt. Boken är ju ett helt uppslagsverk som kan ge svar på alla frågor man kan tänkas ha om sång/röst och kan hjälpa till att år efter år att lyckas med grejer du inte kunnat förut och att undvika o göra illa dig. Ingår cd också med hundratals ljudexempel. Vad som är bra är också att det går fort, är enkelt och öppnar tusen nya möjligheter. Och äntligen...det funkar för alla - ÄVEN hårdrockare, hiphopare, pop, alternativt osv, de som inte "haft" nån teknik att tillgå förut.. Från att mer acceptera och vara ledsen över sina begränsningar kan man i stället börja förstå att man kan fixa precis allt. Slut på myter, snack, flum och dåligt självförtroende. Hur härligt som helst. Jag tycker det är helt klart suveränt och i mitt fall var 600 spänn för boken ingenting eftersom den gav mig mer än flera år av sångutbildningar för hundratusentals kronor. Det låter otroligt men är faktiskt sant.

Seminarierna... ja.. liknande seminarier (alltså som handlar om sång - för inget liknar ju egentligen det här, inte heller den teknik någon nämnde ovan) kostar ofta ca 2-5000 kronor för en helg så 3-600 kr för en dag är inget. Det är nog dock bara under introduktionsturnén som priset kommer ligga så lågt. Det är ju mycket för att sprida ordet till svenskarna. Många andra länder har ju redan fattat det här (fått chansen att veta om det menar jag alltså, svenskar är förstås lika smarta 😉

Eftersom jag hållt på med det här ända sen 2001 har jag bra koll vid det här laget. Känner också danskarna som arrangerar de här kurserna i Sverige så om nån undrar nåt och vill ha ett svenskt svar kan ni maila mig. Fast de är himla trevliga i Danmark och svarar gärna på vad helst man undrar. Kan också tipsa om att det finns ett forum för den som vill diskutera och undra mer. Det ligger under officiella sidan, men jag har i detta nu inte den exakta under-adressen. Sök dig fram via www.komplettsangteknik.se så hittar du nog forumet. Finns svar där på det mesta. Massa folk har redan frågat tusen saker så man kan söka sitt svar i redan skrivna inlägg.

Sista tips: prova själv. Alla har sin egen verklighet och ingen expert i världen kan bättre än du själv avgöra vad som känns bäst och låter bäst för dig.

hej!

Blir till att prova den då 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat.

Är boken värd pengarna? JA!!!

Är seminarierna värda pengarna JA!! kunde man Ropa ut ett 'ja' här skulle jag..

Tusen tack för det svaret.

Nu blir det av och köpa boken... hur vet man när och var seminarierna dyker upp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir det av och köpa boken... hur vet man när och var seminarierna dyker upp?

Om du kollar tidigare i tråden så har jag gjort reklam för det här i ungefär två månader. Du har inte läst den tråden (även denna tråd innehåller faktiskt en länk...) och kommer och frågar efter seminarier, dagen efter sista seminariet i denna omgång... Din timing är ju sanslöst bra... 😉

Det är bara att vänta på nästa runda, om det blir någon. Risken är ju att de börjar ta betalt på riktigt sätt som nämndes ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir det av och köpa boken... hur vet man när och var seminarierna dyker upp?

Om du kollar tidigare i tråden så har jag gjort reklam för det här i ungefär två månader. Du har inte läst den tråden (även denna tråd innehåller faktiskt en länk...) och kommer och frågar efter seminarier, dagen efter sista seminariet i denna omgång... Din timing är ju sanslöst bra... 😉

Det är bara att vänta på nästa runda, om det blir någon. Risken är ju att de börjar ta betalt på riktigt sätt som nämndes ovan.

Sorry, jag har faktiskt läst. Men jag har minne som en guldfisk, det är riktigt illa allvarligt talat.

I alla fall så har jag varit lite försiktigt inställd till det här som jag är med det mesta jag hittar på internet och låter för bra för att vara sant. Men kom fram till att 600 är ju växelpengar i sammanhanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

... jag har minne som en guldfisk...

Hmm... du är man va? ... Tycker jag känner igen guldfiskminnet... 😉

Seminariet var i mitt fall en riktig höjdare. Fick en helt annan syn på min röst helt enkelt. Och stämningen var rena "halleluja-mötet" bland alla sångpedagogerna också. Eftersom jag testade metoden på seminariet vet jag att det fungerar fruktansvärt fort. Jag har också börjat läsa boken, men tid är en bristvara och all fritid läggs just nu på at bygga klart mitt studiorum och att repa inför en kommande spelning, så det går lite långsamt. Kom gärna tillbaka och berätta om din erfarenhet av boken och om hur det påverkar din röst.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade just lite på dina låtar på myspace. Jag gillar din röst! (Även om jag inte är någon fantast av falsettsång direkt...) Personlig med karaktär. Vad är det du vill förbättra egentligen?

Va kul att du lyssnat. Först och främst vill jag intonera bättre. Jag är fruktansvärt klumpig när det gäller att sätta tonerna trots att jag sjungit länge. Det beror säkerligen inte på bristande musikalitet tror jag. Tycker mig vara extremt känslig för falska toner men kan trots det stå och sjunga småfalskt rakt upp och ned. Och det stör mig när jag hör att jag inte prickar men ändå inte lyckas rätta till det ordentligt. Sen skulle det ju inte skada att bli stabilare så att man oftare ligger på topp. Dvs, vissa dagar är mitt register säkert en kvint högre än andra dagar. Jag vill tro att kan jag vissa dagar borde jag kunna alla dagar med rätt kunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

... jag har minne som en guldfisk...

Hmm... du är man va? ... Tycker jag känner igen guldfiskminnet... 😠

Seminariet var i mitt fall en riktig höjdare. Fick en helt annan syn på min röst helt enkelt. Och stämningen var rena "halleluja-mötet" bland alla sångpedagogerna också. Eftersom jag testade metoden på seminariet vet jag att det fungerar fruktansvärt fort. Jag har också börjat läsa boken, men tid är en bristvara och all fritid läggs just nu på at bygga klart mitt studiorum och att repa inför en kommande spelning, så det går lite långsamt. Kom gärna tillbaka och berätta om din erfarenhet av boken och om hur det påverkar din röst.

Lycka till!

Jovisst är jag man... iaf sist jag kollade, trots att vissa hävdar motsatsen när jag går lös på falsetten 😄😄

Tyvärr är det värre än så... har lyckats sabba skallen ganska duktigt med ett gäng med år spenderat i tron att bästa sättet att bli rockstjärna var att leva som en, typ. Idiotisk, jag vet... Men ngt har man lärt sig av den läxan

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst vill jag intonera bättre. Jag är fruktansvärt klumpig när det gäller att sätta tonerna trots att jag sjungit länge. Det beror säkerligen inte på bristande musikalitet tror jag.

De flesta som sjunger kommer oftast i underkanten av tonen och glider sedan upp. Brorsans tips (efter år träning hos sångpedagog) är att man siktar i överkanten på tonen istället. Ungefär en kvartston för högt och går neråt istället. (Gissa hur ofta jag får den i huvudet när jag skall lägga en bakgrund...) När man har fått till det så är steget till att pricka tonen exakt inte långt.

Och glöm det med bristande musikalitet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen 😄

Skickade med en länk där för info men nu kan jag ju inte låta bli att svara ändå 😠 Va roligt med ett så aktivt forum förresten. Det är då det blir användbart när det blir svar på direkten.

Så var det två grejer

1) Falsksång - glöm att ni nånsin hört ordet. Det enda man kan få ut av att tänka på det är mer falsksång. Falskt beror på en enda sak varje gång - teknik. Med rätt teknik blir det rätt ton. Och om man har bra teknik men är rädd för att sjunga surt ; negativa tankar överförs till kroppen, blir spänningar = bristande teknik. Igen.

Lonewind - det är som du säger inget fel på din musikalitet, troligen inte mycket fel med tekniken heller, bara små små saker att rätta till så funkar det som en dans. Om det du menar med falsett (det betyder tusen saker på olika språk..) är ljust och mjukt ungefär som när tjejer säger att de sjunger i huvudklang (också förvirrande begrepp) eller t.ex. som Darin sjunger ibland när han wailar på ljusa toner, kan jag ge dig ett tips direkt. Se till att käken är lös, alltså typ hänger som om du skulle somnat på en buss. Neråt och inåt ska det va. Vissa vokaler kan lura dig att förlora den där avspända lösa käken, om de gör det, öva på enkla vokaler utan orden först, sen lägg tillbaka texten i låten och behåll lös käke. Sen ska du se upp med volymen. På en skala från 1-10 ska du hålla den 1-4. Sen är det ju ett helt kapitel att skriva om stöd men det kan hända att stödet är i ordning om du sjunger mycket och tycker det för det mesta funkar bra. Annars får du läsa om stöd i boken ;-) Eller varför inte läsa onlinebeskrivningen på www.komplettsangteknik.se Tror det står "guided tour" el. dyl

De här tipsen funkar om det gäller den teknik jag tror du menar när du kallar det falsett - i komplett sångteknik blir det "neutral" som egentligen kan användas i hela registret (3 oktaver). Om du ska sjunga på annat sätt (i en annan "funktion") gäller andra "regler" - det är det som gör det hela så konkret. Good luck!

2) Det blir en till kurs i Stockholm i november. Den 6e eller 9e, blandar ihop datumen, men nåt av dem är det.

hej hopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

lonewind - Återkom gärna med feedback efter att ha plöjt igenom materialet från KomplettSångTeknik!

Jag är själv väldigt nyfiken på detta och din åsikt blir nog relativt avgörande! 😠

ska bli... men det lär väl dröja ett tag innan jag har koll på vad jag ska säga om den... du får helt enkelt påminna mig... för annars kommer jag aldrig komma ihåg det

Link to comment
Dela på andra sajter

...jo smart nog kom jag då på att du ju hade ljudklipp... 😏 om det alltså är du som sjunger på chris-sidan? Detta har jag i alla fall lyssnat på nu och först: jäklar i taket vilken otroligt bra låt!! wow. djupt imponerad 😮 och avundsjuk 😮

Det fanns en del neutral där (as the years gone by... nånting?), en bit in i början, men det mesta var ju inte det. En massa av både curbing (he leaves in..?) och overdrive (soooo (a)shamed, pain, vain..osv.) med.

Snyggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

...jo smart nog kom jag då på att du ju hade ljudklipp... 😏 om det alltså är du som sjunger på chris-sidan? Detta har jag i alla fall lyssnat på nu och först: jäklar i taket vilken otroligt bra låt!! wow. djupt imponerad 😮 och avundsjuk 😮

Det fanns en del neutral där (as the years gone by... nånting?), en bit in i början, men det mesta var ju inte det. En massa av både curbing (he leaves in..?) och overdrive (soooo (a)shamed, pain, vain..osv.) med.

Snyggt.

jajamen det är jag... men grejen är att jag aldrig skulle kunna bära upp det där live... är så jäkla klumpig sångare... så det är mycket omtagningar... det är sånt jag vill bli bättre på.

Vad kul att du gillar musiken! Verkligen....

Det låter på dig som att jag redan använder lite av den tekniken... coolt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...