Jump to content
Annons

Komplett sångteknik


lonewind

Recommended Posts

jajamen det är jag... men grejen är att jag aldrig skulle kunna bära upp det där live... är så jäkla klumpig sångare... så det är mycket omtagningar... det är sånt jag vill bli bättre på.

Vad kul att du gillar musiken! Verkligen....

Det låter på dig som att jag redan använder lite av den tekniken... coolt!

Ja du använder tekniken och alla gör det! Det är inget nytt sätt att börja sjunga eller prata det handlar om. Vad det är är en analys av vad folk redan gör - när det funkar. En slags kartläggning över alla ljud alla någonsin gjort och hur de gjort dem - när det funkat = inte varit skadligt. (inte skadligt kan ändå låta skadligt men det viktiga är att man inte skadar sig). Det finns liksom ett rätt (=sunt) sätt att åstadkomma alla ljud, vackra som fula. Och det är inte så komplicerat. Däremot finns det inga ljud som är mer rätt än andra - där kommer smaken in och det väljer man själv vilket ljud man vill ha.

Sen är det ingen som måste lära sig allting från början för alla kan redan en hel massa sen innan. Alla som kan prata kan sjunga. Och du kan ju dessutom redan sjunga det mesta, det skulle bara handla om att justera små saker här och där.

Och vad som är svårt har bara att göra med vad man gjort mest av innan, exempel: en amerikansk gospelsångare kanske har väldigt lätt för belting, medan det känns främmande för en svensk kyrkokörsångare, å andra sidan skulle gospelsångaren kanske tycka det vi sjunger i kyrkan var jättesvårt. Men inget är svårare än det andra. Bara mer eller mindre bekant.

Sångteknik å sido så är jag väldigt medveten om koppling tanke-kropp också. I det avseendet vore det bra om du bytte "är så jäkla klumpig sångare" till "är så jäkla fantastisk sångare" - du har BARA att tjäna på att tänka så. (ge mig en bra anledning till att fortsätta säga den negativa varianten och jag boxar ner den med en gång, lovar 😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Sångteknik å sido så är jag väldigt medveten om koppling tanke-kropp också. I det avseendet vore det bra om du bytte "är så jäkla klumpig sångare" till "är så jäkla fantastisk sångare" - du har BARA att tjäna på att tänka så. (ge mig en bra anledning till att fortsätta säga den negativa varianten och jag boxar ner den med en gång, lovar 😄 )

jo, den medveten finns hos mig... Jag har släppt den av denna anledning... Jag intalade mig själv så djupt att jag var den bästa sångaren att jag verkligen trodde på det. Resultatet var att jag slutade lyssna på kritik. Vändpunkten var när jag började använda melodyne och fick svart på vitt hur taskigt jag intonerade. Melodyne är faktiskt det bästa som hänt mig sång/pricka ton sett.

Jag var förut av den uppfattningen att en sångare måste ha en lätt megalomanisk inställning men jag är inte säker på det längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, fram med boxhandskarna 😆

- Om du själv var nöjd med hur det lät tycker jag inte Melodine eller någon annan borde kunna förändra den inställningen.

När det gäller vad andra tycker är det bara att ge upp - alla tycker olika så vi skulle bli tokiga i att försöka anpassa oss till det - det säkraste är att lita på en enda person, då har man också på köpet med sig alla som rent statistiskt också bör tycka som denne, och denne bör vara du själv. Det är det enda man kan göra, jobba för att vara nöjd själv så kommer garanterat andra gilla det också, men aldrig alla hur som helst. Under tiden du funderar på vad andra tycker har du dessutom då roligt själv. Och när man har roligt är man på köpet intressantare.. och en god cirkel har skapats och börjar rulla snabbare och snabbare.

Melodine kan vara bra om man blir trött i öronen efter intensiv lyssning och vill ta hjälp av (maskinell) teknik, men i övrigt är det ju ointressant vad en maskin tycker. Som vi alla vet vore det också helt onaturligt att sjunga 100% "rent", det skulle helt enkelt låta för jäkligt och dessutom är det urtrist. Framför allt urtrist att förmedla vad någon annan eller vad en maskin vill säga. Vad alla vill ha är ett unikt uttryck, oavsett vilken stil man valt. Allt annat än det som kommer från ditt huvud, ditt hjärta, dina tankar och ditt liv är ointressant att höra från din mun. Då kan vi lika gärna lyssna på nån annan. Vi vill ju höra dig - när vi hör dig!

Låter kanske invecklat men vad jag menar är att man i alla lägen ska utgå från sin egen åsikt och känsla. Var det verkligen så att du själv tyckte det lät fantastiskt och sen "kommer du via en maskin på" att det "på riktigt" inte gör det? Det är avgörande fråga tycker jag. Om maskinen hjälpte dig klargöra något du redan hade en känsla av är det en sak, men kom den med en ny egen åsikt till dig tycker jag du skulle dissat den helt.

Sen menar ju inte jag heller att man borde sjunga falskt men jag menar att alla människor bär på förmågan att själva höra och bestämma var de ska i tonhöjd. (Ja alla, för vissa kan det dock ta lite längre tid beroende på hur mycket man "förstört"/blockerat den förmågan). Min erfarenhet är att även om det skulle gå snabbare att påpeka felen utifrån är det väldigt viktigt att viljan att förändra kommer från den som ska förändras, annars kommer förändringen inte kunna ske.

Oj nu spårar jag ur, bara så roligt att skriva om detta.... 😎 ska sluta nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Och vad som är svårt har bara att göra med vad man gjort mest av innan, exempel: en amerikansk gospelsångare kanske har väldigt lätt för belting, medan det känns främmande för en svensk kyrkokörsångare, å andra sidan skulle gospelsångaren kanske tycka det vi sjunger i kyrkan var jättesvårt. Men inget är svårare än det andra. Bara mer eller mindre bekant.

Lite förvirrad, har precis fått boken och curbing eller overdrive gospel sångare använder vi det höga tonerna?

Lyssnar man på sångerskor som Christina A, Jessica S, Celine Dion osv så låter det som dom sjunger med den sk. bröströst (curbing och overdrive) i det höga tonerna.

Medans iaf jag, går över till huvudklang (belting) på det ljusa tonerna (låter lite pipigt).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Jag lyssnade också på Bretts superduper sångbok, det är ju pinsamt att de tar före och efterljud med så OTROLIGT mycket autotune, man blir ju arg. Men men, det finns ju folk som köper det tydligen.

Det är ju nästan till att anmäla för falsk marknasföring eller ngt.

Ja det är ju heeeeelt vansinnigt.. Jag skulle ALDRIG köpa en produkt där sån här marknadföringsbluff förekommer... Vad fan vill de ha sagt? Nu tror jag ju att boken bara innehåller en guide till hur man använder autotune eller melodyne..

Nej.. katastrof.. Hur bra den än må vara så är det där ju patetiskt...

*pfffft*

Link to comment
Dela på andra sajter

självklart kan man ha extremt stor nytta av en sån bok, för den ger säkert grymt många tips, men det är ju inga "aha" upplevelser som gör att man utvecklas med en gång.. men ger man det ett par år så kan man nog utvecklas väldigt mycket med hjälp av boken.. man kan ju inte läsa sig till att bli en bättre sångare.. man måste ju öva utav bara h*vete!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...