Jump to content
Annons

Finns det någon slags högtalarsimulering?


JJRockford

Recommended Posts

Finns det någon fungerande högtalarsimulering (i mjukvaruform) som fungerar på så sätt att man skulle kunna få sina monitorhögtalare att låta som en typisk Hifi-stereo, bilstereo, skramlig mono-radio o s v?

Hade varit skönt att slänga ut stereon (som jag ofta använder för kontroll-lyssning) ur min lilla studio, här är inte så gott om plats. Men samtidigt så vill man ju lätt ha möjlighet att lyssna på hur musiken låter i olika typer av högtalare/anläggningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker ju att det borde vara någon som tänkt på detta redan? Vill minnas att Roland (eller vilka det nu var) hade någon slags "digitala högtalare" som sades kunna simulera en mängd olika högtalare. Men det var några år sen, och det är inget jag sett sen dess.

Men det borde vara relativt enkelt att fixa, precis som Antares-mickmodellerande måste det ju bara vara ett filter i grund och botten, olika EQ-inställningar alltså? (Antar jag). Fast det kanske är så att en sådan plugin måste vara verksam över många fler band än en vanlig EQ? Eller något annat. Digital signalbehandling är inte rikitgt min grej, märkte jag när jag gick i skolan 🙂

Detta borde ju vara något för alla användare egentligen, inte bara musikproducerande sådana. Oavsett (nåja) hur verklighetsnära det låtit tror jag att det hade lockat många om man kunde marknadsföra att dom kör en plugin in sin Winamp som får datorn att låta som en Bang Olufsen-anläggning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde det inte gå att använda ett s.k. konvolverande reverb, t.ex. SIR, med impulser från olika högtalare? Det funkar ju för att simulera uppmikning av lajnad gura.

Visserligen så hamnar vi väl något off-topic, men det där låter väldigt intressant. Några demos på hur du fått till det? Tycker att man kan få till oerhört bra ljud med t ex NI Guitar Combos, ACBoxen är underbar, men att det saknas något väsentligt ändå. Det kanske hade varit lösningen. Tell me more!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lösningen är Virtual Home Studio Modeler... 😆  😆

hahahah, "Virtual Studio Visitor" 😆

Håller med. 😆

Nu kan man äntligen få reda på hur inspelningen låtit om Stephen Hawkings hade varit i studion. 😆

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen så enkelt som att bara ha ett konvolverande reverb?

Man måste ju ange vad man har för lyssning idag, och vad man vill ha för lyssning, för att det skall bli rätt.....!?

Ungefär som med......är det antares microphonemodeler? måste man inte ange vilken mik man har, och sen vilken mik man vill att den skall låta som!?

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Borde det inte gå att använda ett s.k. konvolverande reverb, t.ex. SIR, med impulser från olika högtalare? Det funkar ju för att simulera uppmikning av lajnad gura.

Visserligen så hamnar vi väl något off-topic, men det där låter väldigt intressant. Några demos på hur du fått till det? Tycker att man kan få till oerhört bra ljud med t ex NI Guitar Combos, ACBoxen är underbar, men att det saknas något väsentligt ändå. Det kanske hade varit lösningen. Tell me more!

Konvolverande reverb blir väl inte en perfekt lösning, eftersom de befintliga högtalarna också påverkar, men med någorlunda linjära monitorer så borde det ändå gå att få ett hum om hur det kommer att låta.

För att svara på frågan om kabinettsimuleringen: jag använder SIR laddat med impulser av uppmikade gitarrlådor. Lägger SIR som en insert och sätter den på 100% wet. Det finns gratis impulser att ladda ner från noisevault.com. Jag använder även de impulser som följde med Kontakt 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen så enkelt som att bara ha ett konvolverande reverb?

Man måste ju ange vad man har för lyssning idag, och vad man vill ha för lyssning, för att det skall bli rätt.....!?

Ungefär som med......är det antares microphonemodeler? måste man inte ange vilken mik man har, och sen vilken mik man vill att den skall låta som!?

Ja precis. Micksimuleringen funkar bara mellan dom mickar dom har analyserat.

Läs mer på deras hemsida

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen så enkelt som att bara ha ett konvolverande reverb?

Man måste ju ange vad man har för lyssning idag, och vad man vill ha för lyssning, för att det skall bli rätt.....!?

Fast med tanke på vad JJRockford vill simulera så borde det ju inte vara så superkinkigt att specificera vilken lyssning man har.

Finns det någon fungerande högtalarsimulering (i mjukvaruform) som fungerar på så sätt att man skulle kunna få sina monitorhögtalare att låta som en typisk Hifi-stereo, bilstereo, skramlig mono-radio o s v?

Det finns ju ingen allenarådande sanning hur en "typisk HiFi stereo" eller en bilstereo låter..

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Att bränna ner en CD och springa ut till bilen tar ju sin lilla tid förstås, men att köpa en gammal ghettoblaster från lopptorget och koppla in den och lyssna är ganska lätt och bekvämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bränna ner en CD och springa ut till bilen tar ju sin lilla tid förstås, men att köpa en gammal ghettoblaster från lopptorget och koppla in den och lyssna är ganska lätt och bekvämt.

Själv vill jag ju komma ifrån mängden utrustning i studion. OM det här hade funkat något sånär, så hade man ju klarat sig på ett par högtalare, och inte behövt en massa olika för att få olika referens-lyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen så enkelt som att bara ha ett konvolverande reverb?

Man måste ju ange vad man har för lyssning idag, och vad man vill ha för lyssning, för att det skall bli rätt.....!?

Fast med tanke på vad JJRockford vill simulera så borde det ju inte vara så superkinkigt att specificera vilken lyssning man har.

Finns det någon fungerande högtalarsimulering (i mjukvaruform) som fungerar på så sätt att man skulle kunna få sina monitorhögtalare att låta som en typisk Hifi-stereo, bilstereo, skramlig mono-radio o s v?

Det finns ju ingen allenarådande sanning hur en "typisk HiFi stereo" eller en bilstereo låter..

Detta var ju inget jättevälutvecklat specifikation från min sida 🙂 Försökte bara förklara vad jag är ute efter. Men ett företag som har metoder för att analysera signalflöden och sådant kan säkert modellera upp en hel massa olika, så är det bara att välja; "Sony XMD50", "Pioneer R120" o s v. (Finns förmodligen inga stereos som heter så dock).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...