Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej alla duktiga och vana musikmakare

Är ny på detta forum så jag vet inte ens om jag skriver min fråga på rätt ställe

( Men jag gör ett försök---ni får väl tillrättavisa mig om den är på fel plats)

Jag behöver ert råd vid anskaffning av inspelningsprogram till min dator.

Kör PC så jag förstår att det är Cubase SX... eller Sonar som gäller (det är dessa två jag vet om.)

Det är också viktigt att jag inte för snabbt växer ur programmet jag köper utan att det är ett program som fixar det mesta och gör det bra.

Är van yrkesmusiker MEN MYCKET ovan vid inspelningsprogram-- har endast kört mycket FINALE notskrivning.

De genrer jag jobbar i är musikal, film, klassiskt, lite "dans-stuk".....

Är någon av dessa programvaror MER lämpat än det andra till dessa stilar( eller finns det även andra program som är bättre)

Skulle va mycket tacksam om någon/några som har jobbat länge med dessa och sett för och nackdelar kunde ge mig lite vägledning i denna snårskog av program och termer.

De övriga delar jag har som skall passa in är ett Yamaha P250. Roland 2080 modul med session+ orkester kort, + Garritan stråkar i burken.

Vore bra om någon med god erfarenhet (ev. av båda programmen) kunde ge mig vägledning.

Skulle va mycket bra att få lite erfaren hjälp och goda råd

Stort TACK på förhand för alla råd och tips!!!!!

MVH

Pianonisse

Edited by pianonisse
Annons
Posted

Många som jobbar med filmusik och ljudläggning har jag hört föredrar MOTU Digital Performer; jag har ingen erfarenhet av det så jag kan inte uttala mig om programmet, men det fick bra testbetyg i såväl senaste studio som MM som en del internationella musiktidningar, så det kan ju vara värt att kolla in.

Själv har jag Cubase SL3, och jag tycker det är väldigt lättjobbigt rent grafiskt. Det har dock sina begränsningar, men en mycket allvarlig kommer ju bli fixad i Cubase 4/Cubase Studio 4 i och med att de introducerar drag'n'drop av inserteffekter.

Eftersom jag har nästan ingen erfarenhet alls av Sonar lägger jag alltså min röst på Cubase, gärna SL (eller i ver. 4 "Studio", då) eftersom jag trivs ganska bra med att jobba med det.

Guest MrPhil
Posted

Först ang vad Torwald säger, så har jag för mig Digital Performer bara finns för mac.

Annars får jag nog slå ett slag för Sonar. Blir bättre för varje uppdatering, o hittar du fyran för en billlig peng så är det ett bra insteg.

Om det bara är ljudinspelning du är ute efter kan Vegas vara ett alternativ. Lätt och smidig redigering. Saknar dock midi o programmet kantrar mer o mer för varje uppdatering över till att bli ett videoredigeringsverktyg.

Samplitude gillas av många, men är kanske inget nybörjarprogram.

Posted
Först ang vad Torwald säger, så har jag för mig Digital Performer bara finns för mac.

Ja se där, man lär sig något nytt varje dag 🙂

Posted

Det finns ju en viss risk att svaren på frågan blir lite partiska...

För två år sen så stog jag (bildligt talat) i musikbutiken med Sonar i vänster hand och Cubase i höger. Jag valde Sonar och har inte ångrat det nån gång. Jo, en gång, men buggen som förorsakade den tanken är borta i o m nya version6.

Värstingversionerna av båda programmen är "monster". "Kan allt", så växa ur-problematiken finns väl knappt vad du än väljer.

Sonar - menar många - går snabbare att komma igång med och är billigare i inköp.

Cubase är mycket vanligare/populärare här i sverige (och på detta forum), men internationellt är Sonar större.

Pluggar och instrument som följer med Sonar är av god klass, om Cubase kan jag inte uttala mig.

Med Sonar slipper man det förhatliga Dongle-eländet.

Välj rätt 😆

Välkommen till forumet!

Posted

TACK alla vänliga/hjälpsamma människor för svar på mina nybörjarfrågor

Är det flera som har kört både Cubase och Sonar och är pigga på att ge en jämförande utvärdering så är jag väldigt tacksam Allt är av värde för en som skall göra detta "ångestfyllda" beslut för fösta gången

Särskilt intresserad är jag om något av programmen är MERA lämpat för

för musikal- klassisk-popbalad- visor- produktion. Jag håller inte på med samplingar utan jobbar gammalmodigt d.v.s att spela in rakt av och klippa ihop det som blev OK.

Min utrustning (den är inte helt modern---men den får duga åt mig) är Roland 2080- Yamaha P250 -- Garritan stråkar -- och programmet skall fungera bra med dessa tillbehör.

En fördel som jag har förstått finns i Sonar är att det finns färdiga ljudbanker för 2080 att ladda ner. Då slipper man ju pilla med ljud-valmeddelanden. Men denna funktion finns kanske även i Cubase.

Den stora fördelen med Cubase är tydligen att det är lätt att få hjälp eftersom många kör detta program.

Tack på förhand för alla goda råd!!

Pianonisse 😕

Guest mcbrain
Posted (edited)

Hej!

Har använt cakewalk/sonar i ca 10 år och det har funkat bra för mej. Jag blev ovänn med cubase redan på Atari ST tiden för deras gränssnitt var mycket ologiskt för mitt tankesätt... 😆 ,och alltid när mina kompisar har skaffat nya verisioner av cubase så har jag varit hos dom och testat.Men nej vi bara funkar inte tillsammans så jag har nöjt mej med Sonar.

Så jag tycker att både Cubase och Sonar är ju jäkligt bra program, och man kan göra nästan vad somhelst med dom.Men det är väl gränsnitten som man skall trivas med för man sitter ju ändå massor av timmar framför burken.

Edited by mcbrain
Posted

😆

Håller i mångt och mycket med Stefan. Har också kört Cakewalk/Sonar sedan jag började med musik, men har även testat Cubase vid några tillfällen (både för läänge sedan och SX2).

Båda programmen kan göra precis det du vill utan några som helst problem, så det är som sagt enbart upplägget som är olika. -Ladda demoversioner från tillverkarnas hemsidor och testa själv?

Tror inte att du behöver vara orolig för att inte kunna få hjälp om du får problem med nåt i Sonar. Den lilla skara Sonar-användare som finns här på Studio är mycket aktiv och hjälpsam. 😉 Och så har ju cakewalk även ett eget väl fungerande forum.

Posted
Med Sonar slipper man det förhatliga Dongle-eländet.

Har varit en av anledningarna till att jag själv valt Sonar. Dessutom påstås det att USB-donglen drar en del processorskraft. Undrar också vad händer om man råkar ha sönder donglen? Det har hänt att den brutits av... Vad säger Steinberg i det läget? Ny dongle? Nytt program? Självrisk? Vore intressant att höra synpunkter från erfarna Cubaseanvändare om detta.

• 1 month later...
Posted

Upptäckte förresten häromdan ännu en fördel med Sonar jämfört med Cubase... 😆

Det har ju varit mycket klagomål från Cubase-folket att det inte går att exportera ut varje spår separat från ett projekt på ett enkelt sätt...

I Sonar går det redan i 5:an att få ut precis vad man vill mha export-funktionen. -Spårvis, bussvis, med effekter, utan effekter, you name it!! 😱