Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

Jag och en kompis har nu bestämmt oss för att köpa lite seriösre grejer o spela in våran musik med (rap/hiphop). Har läst igenom en massa trådar och har typ insett att jag behöver dessa saker:

Mikrofon (en kondensatormick skall det helst vara eller hur?)

Mixerbord eller Mick preamp

XLR kabel

POP filter

Ljudkort, har ett vanligt men behöver kanske bättre eller?

jag har skaffat mig fruity loops och tänkte använda detta.

Jag inrederer ett liten rum till studio och nu behöver jag råd exakt vad jag ska köpa!

Tyvärr är det snålt med cashen nu så hade tänkt mig

500-700 kr Mikrofon

Mixerbord 795:- http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=...rial&info=12499

XLR kabel kostar väl runt 200:-

POP filter hittar jag nog själv

men tycker ni mixerbordet är okej till ett par nybörjare men som ändå vill ha rätt bra grejer eller ska jag köpa mick preamp istället? Har jag glömt något?

HJÄLP MIG O FÖRKLARA FÖR MIG SÅ E NI JÄTTESNÄLLA ÄR SÅ SUGEN PÅ DETTA OCH VILL HA TIPS O RÅD FRÅN NI SOM KAN!

tack på förhand!

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Köp en micpreamp istället för en mixer. Annars blir det nog bra med det där. Om ett halvt år kastar du ut allt i den där prisklassen, men för att komma till den insikten bör du gå just denna väg. Lycka till! Rappa hårt (jag skall dra lite fogmassa i helgen, men det är kanske inte riktigt samma då..)

xzeet (oregistrerad)
Postat

Börja inte med Fruity Loop, det är så jävla kasst! Kör på Ableton Live eller Propellerheads Reason istället...

Postat (redigerat)

Har du ett "vettigt" ljudkort redan? Jag menar om du kör på det inbyggda ljudkortet så är det enklaste du kan göra att skippa mixern. Köp istället ett ljudkort med inbyggd fantommatning, en kondensatormik och en xlr-kabel.

Jag vet inte om du redan har lyssning (via stereon eller så) men din lista saknar ju högtalare/monitorer. Det är ju en djungel beroende på vad du är ute efter. Men så här i början och med tanke på vad du har för budget så finns det rätt billiga "monitorer" hos Behringer, M-audio och Edirol.

Sök runt lite här på forumet angående ljudkort, mikrofon och monitorer. Sen när du bestämt dig så brukar Thomann ha ganska vettiga priser.

*edit* fel

Redigerat av Bone
Postat

Okej jag köper en mick preamp istället.

jag har inte ett särskilt bra ljudkort men vilket ska jag köpa i sånna fall, jag är en nybörjare men skulle jag kunna skippa mick preamp om jag köper ett ljudkort med fantommatning? och gärna ett tips på vilket ljudkort jag ska köpa...

Och det här med fruity loops är ju inget måste för mig men det är de enda program jag hittade en guide på nätet, har inte pengar till att köpa böcker o sånt, men finns det ngn guide till Reason på nätet ni kan länka till?

MVH Pontus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.