Nexustwins Postat 3 oktober 2006 Postat 3 oktober 2006 (redigerat) Tjenare, Finns det nÄtt vettigt program som man kan "Time stecha" midi filer utan att behöva dra i varje liten plupp? GÄr det? Ganska svÄr melodi som jag inte kan spela pÄ klaviaturen annars hade jag sÄklart gjort det . Redigerat 3 oktober 2006 av Nexustwins
Hans Postat 3 oktober 2006 Postat 3 oktober 2006 1 Bara öka tempot! 2 Om du kör Cubase kan du timestrecha som med audio!
Nexustwins Postat 3 oktober 2006 TrÄdstartare Postat 3 oktober 2006 1 Bara öka tempot!2 Om du kör Cubase kan du timestrecha som med audio! 1. Gillar inte att arbeta i tempo 290 2. SÄ cubase klara att timestecha midi?
ThomasJ Postat 3 oktober 2006 Postat 3 oktober 2006 aldrig testat men nÀstan övertygad om att detta Àven funkar i ableton
Nexustwins Postat 3 oktober 2006 TrÄdstartare Postat 3 oktober 2006 aldrig testat men nÀstan övertygad om att detta Àven funkar i ableton Okey, dÄ skulle nog det enklaste vara att kontaškta nÄn som Àr inbiten i ett av dessa tvÄ program
Linus Postat 3 oktober 2006 Postat 3 oktober 2006 Ganska svĂ„r melodi som jag inte kan spela pĂ„ klaviaturen annars hade jag sĂ„klart gjort det đ. đź SĂ€nk miditempot Spela in din slinga Höj tillbaka ditt tempo Klart
Nexustwins Postat 3 oktober 2006 TrĂ„dstartare Postat 3 oktober 2006 Ganska svĂ„r melodi som jag inte kan spela pĂ„ klaviaturen annars hade jag sĂ„klart gjort det đ . đ SĂ€nk miditempot Spela in din slinga Höj tillbaka ditt tempo Klart Vet inte om jag hĂ€nger med dig hĂ€r. Du menar alltsĂ„ att jag ska göra om det till wave? Uteslutet eftersom jag gillar att vara sĂ„ flexibel som möjligt đ .
J.Westling Postat 3 oktober 2006 Postat 3 oktober 2006 (redigerat) Men đ SĂ€g att din lĂ„t gĂ„r i 140bpm... SĂ€nkt tempot sĂ„ pass att du kan spela slingan... Sen Ă€r det ju bara höja tillbaka tempot till 140... klart... SĂ„ lĂ€nge du kör med tick based midi sĂ„ flyttas ju noterna efter tempot... Vad jag vet Ă€r det bara i Pro tools man kan köra med sample based midi, vilket gör att midi regionen inte Ă€ndras nĂ€r man Ă€ndrar tempo, utan beter sig som en audio region... om vi inte pratar rex filer el liknande... Redigerat 3 oktober 2006 av Bobogura
Vallhagen Postat 3 oktober 2006 Postat 3 oktober 2006 (redigerat) Finns sÀkert mÄnga sÀtt att göra rÀtt, men som svar pÄ din ursprungsfrÄga sÄ kan Sonar stretcha midi. FörvÄnar mig faktiskt om nÄgon sequenser av hygglig rang INTE kan det (?) *** Edit: men jag tycker att Linus / Boboguras sÀtt Àr det sjÀlvklara sÀttet. Redigerat 3 oktober 2006 av Vallhagen
Linus Postat 3 oktober 2006 Postat 3 oktober 2006 Du menar alltsÄ att jag ska göra om det till wave? Nej, jag sÀger att du sÀnker tempot i FL medan du spelar in. Eftersom det Àr midi kvittar det vilket tempo du har nÀr du spelar in.
Nexustwins Postat 4 oktober 2006 TrĂ„dstartare Postat 4 oktober 2006 om du lĂ€ser hela trĂ„den sĂ„ har jag sagt att jag inte vill spela om hela.. pga den Ă€r nĂ€stan omöjlig att spela pĂ„ midiklaviaturen. sĂ„ jag har inte lust att sitta och rĂ€kna ut hur jag ska lĂ€gga ut plupparna i pianorollen det tar ju jĂ€tte lĂ„ngt tid. đ
Emil Postat 4 oktober 2006 Postat 4 oktober 2006 om du lĂ€ser hela trĂ„den sĂ„ har jag sagt att jag inte vill spela om hela.. pga den Ă€r nĂ€stan omöjlig att spela pĂ„ midiklaviaturen. sĂ„ jag har inte lust att sitta och rĂ€kna ut hur jag ska lĂ€gga ut plupparna i pianorollen det tar ju jĂ€tte lĂ„ngt tid. đ Du behöver inte spela om hela, det handlar ju om midi. Om du drar ner tempot i lĂ„ten sĂ„ följer alla mdi-kanaler med automatiskt. Sen spelar du de du ska spela i de lĂ€gre tempot och höjer tillbaka tempot pĂ„ projektet nĂ€r du Ă€r klar.
Linus Postat 4 oktober 2006 Postat 4 oktober 2006 Du behöver inte spela om hela, det handlar ju om midi. Jag tror tyvĂ€rr inte att Nexus förstĂ„tt hur midi funkar. Eller sĂ„ Ă€r det bara ett tillfĂ€lligt hjĂ€rnslĂ€pp. đ
Hellpig Postat 4 oktober 2006 Postat 4 oktober 2006 Du behöver inte spela om hela, det handlar ju om midi. Jag tror tyvĂ€rr inte att Nexus förstĂ„tt hur midi funkar. Eller sĂ„ Ă€r det bara ett tillfĂ€lligt hjĂ€rnslĂ€pp. đ Antingen det eller sĂ„ missförstĂ„r vi gravt vad det Ă€r han frĂ„gar efter... annars borde alla svar hĂ€r ha svarat pĂ„ hans problem? đ
MikkeĂland Postat 4 oktober 2006 Postat 4 oktober 2006 Kan det vara sĂ„ att han har Audiomaterial i samma project? DĂ„ kan han inte bara sĂ€nka tempot. En klarifikation mĂ„ste nog göras đ / Mikke
Linus Postat 4 oktober 2006 Postat 4 oktober 2006 Ăsch, han fĂ„r vĂ€l mute:a audiospĂ„ren nĂ€r han kör det lĂ€gre tempot och slĂ„ pĂ„ dem igen nĂ€r han höjt tillbaka.
tbruce Postat 4 oktober 2006 Postat 4 oktober 2006 Nexus, vad jag förstÄr sÄ har du alltsÄ redan spelat in en jÀttesvÄr slinga fast fel i förhÄllande till det satta tempot, och du pallar inte spela den en gÄng till, utan vill "dra" ut den (eller dra ihop) sÄ att den matchar tempot?
Pluffo Postat 4 oktober 2006 Postat 4 oktober 2006 (redigerat) Nexus, vad jag förstÄr sÄ har du alltsÄ redan spelat in en jÀttesvÄr slinga fast fel i förhÄllande till det satta tempot, och du pallar inte spela den en gÄng till, utan vill "dra" ut den (eller dra ihop) sÄ att den matchar tempot? Jag tror att han redan har en midifil som han har tankat frÄn nÀtet eller nÄgot, och att det Àr den som han vill "timestrecha". Han klarar inte av att spela den pÄ pianot eller klicka ut den i pianorullen, oavsett tempo, och han har redan gjort en massa annat material som han vill lÀgga midifilen tillsammans med, dÀrav kan han inte bara Àndra tempot eftersom han dÄ fÄr samma problem med alla de andra spÄren. Korrekt? Redigerat 4 oktober 2006 av Pluffo
kirtaphus Postat 4 oktober 2006 Postat 4 oktober 2006 (redigerat) Vill du "time strecha" upp tempot eller sĂ€nka? Om du har midi som Ă€r i fel tempo med audio gĂ„r i rĂ€tt, och det bara Ă€r lite skillnad men lĂ„ter förjĂ€vligt. Det jag brukar göra Ă€r att Ă€ndra audiodelen strecha pĂ„ den i stĂ€llet upp/ner till midifilens tempo, sĂ„ dom blir synkade, kanske inte det tempo du var ute efter frĂ„n början, men dom funkar i hop med varandra. đ tycker jag Ă€r det viktigaste. đ Redigerat 4 oktober 2006 av kirtaphus
Nexustwins Postat 5 oktober 2006 TrÄdstartare Postat 5 oktober 2006 Nexus, vad jag förstÄr sÄ har du alltsÄ redan spelat in en jÀttesvÄr slinga fast fel i förhÄllande till det satta tempot, och du pallar inte spela den en gÄng till, utan vill "dra" ut den (eller dra ihop) sÄ att den matchar tempot? Jag tror att han redan har en midifil som han har tankat frÄn nÀtet eller nÄgot, och att det Àr den som han vill "timestrecha". Han klarar inte av att spela den pÄ pianot eller klicka ut den i pianorullen, oavsett tempo, och han har redan gjort en massa annat material som han vill lÀgga midifilen tillsammans med, dÀrav kan han inte bara Àndra tempot eftersom han dÄ fÄr samma problem med alla de andra spÄren. Korrekt? Helt rÀtt, jag har fÀrdig material. Midi fil - För att denna ska lÄta vettig till trance och inte symfo ni som den var fÄn början mÄste jag köra den i tempo 260(!). Dock tycker jag att det Àr trevliga att arbeta i tempo 125 - 145. AnvÀnder FL-Studio, vad jag vet sÄ kan man inte timstecha en enda midi fil. AlltsÄ, 1. Ska timestecha en fil sÄ att det lÄter som den Àr i tempo 260 men projektet Àr instÀllt pÄ 140 (ca) 2. Efter det ska jag lÀgga ihop filen med redan producerat material. sÄsom bastrummor, padz och andra lead synthar. Hoppas att ni förstÄr denna förklaringen =). Klarar av att klicka ut den med musen men det msÄte vÀll ÀndÄ finnas nÄtt effektivare sÀtt?
Linus Postat 5 oktober 2006 Postat 5 oktober 2006 StrÀcka ut/trycka ihop midi kan mÄnga sequencers göra. Det borde finnas i FL ocksÄ. Annars kan du importera midifilen i t.ex. Reason (eftersom jag vill minnas att du hade det ocksÄ), "timestretcha" i Reasons sequencer och exportera ut ny midifil igen.
Nexustwins Postat 5 oktober 2006 TrĂ„dstartare Postat 5 oktober 2006 StrĂ€cka ut/trycka ihop midi kan mĂ„nga sequencers göra. Det borde finnas i FL ocksĂ„. Annars kan du importera midifilen i t.ex. Reason (eftersom jag vill minnas att du hade det ocksĂ„), "timestretcha" i Reasons sequencer och exportera ut ny midifil igen. Okey, tackar. HAr det men jag Ă€r inte riktig hajj pĂ„ det đł. SĂ„ hur gör man för att fixa detta i reason dĂ„?
Linus Postat 5 oktober 2006 Postat 5 oktober 2006 Högerklicka pÄ midiklippet. VÀlj Change Events. I det nya fönstret hittar du Scale Tempo. 260/140 » 1,8571 dvs. du vill Àndra midifilens tempo med 186% Skriv in 186% i fÀltet och klicka Apply StÀng fönstret Exportera ut midifil och ta in i FL igen.
Nexustwins Postat 5 oktober 2006 TrĂ„dstartare Postat 5 oktober 2006 Högerklicka pĂ„ midiklippet. VĂ€lj Change Events. I det nya fönstret hittar du Scale Tempo. 260/140 » 1,8571 dvs. du vill Ă€ndra midifilens tempo med 186% Skriv in 186% i fĂ€ltet och klicka Apply StĂ€ng fönstret Exportera ut midifil och ta in i FL igen. Tackar, hopas att det funkar. Inte för att det inte skulle đ„° , Litar pĂ„ dina kunskaper. Ă ter tack ^^
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.