Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag skall köpa en ny liten keyboard och börjar bli lite sugen på ett Mid Air 25 Wireless Controller. Någon testat eller läst någon recension (hittar ingen själv) så man vet om det är värt 2000 spänn för ett trådlöst keyboard? Vill inte slänge ut de pengarna bara för att sedan en latency som spränger iväg med sekunderna...

Annons
Posted (edited)

OK, så jag svarar själv då. Jodå, jag ville tydligen slänga iväg 2000 spänn i alla fall, beställde ett från Thomann.de så vi får se om det blir något att ha eller inte. Jag är tveksam men att slippa sladdarna känns ju j-t lockande.

Kort bakgrund:

Det hela började med att jag traskade iväg till Växjös andra stora musikaffär idag för att köpa ett litet 25-tangenters midikeyboard. På deras webbplats kan man se åtskilliga av varierande pris och kvalité. Väl där hade de bara ett enda hemma och det var det som jag frågade om ovan - de hade inget av de fyra alternativ mellan 1000 - 2000 kronor som jag hade skrivit upp. Inte heller visste butiksägaren vad ovanstående M-audio keyboard kostade så jag gick hem, kollade upp, skrev här, blev sugen och beställde från Tyskland istället.

Till saken hör att jag råkade ut för nästan precis samma sak hos den andra stora musikaffären här i Växjö för ett par månader sedan. Jag tycker det är så j-a kass att visa upp ett flertal produkter på sin webbplats och sedan inte ha dem hemma - då kan jag lika gärna beställa billigare från Tyskland. Om den lokala affären inte tillfredställer mina behov behöver jag inte stödja dem med mina pengar. I fortsättningen beställer jag prylarna utomsocknes! :rolleyes:

//rant over//

Edited by Hellpig
Posted
OK, så jag svarar själv då. Jodå, jag ville tydligen slänga iväg 2000 spänn i alla fall, beställde ett från Thomann.de så vi får se om det blir något att ha eller inte. Jag är tveksam men att slippa sladdarna känns ju j-t lockande.

Kort bakgrund:

Det hela började med att jag traskade iväg till Växjös andra stora musikaffär idag för att köpa ett litet 25-tangenters midikeyboard. På deras webbplats kan man se åtskilliga av varierande pris och kvalité. Väl där hade de bara ett enda hemma och det var det som jag frågade om ovan - de hade inget av de fyra alternativ mellan 1000 - 2000 kronor som jag hade skrivit upp. Inte heller visste butiksägaren vad ovanstående M-audio keyboard kostade så jag gick hem, kollade upp, skrev här, blev sugen och beställde från Tyskland istället.

Till saken hör att jag råkade ut för nästan precis samma sak hos den andra stora musikaffären här i Växjö för ett par månader sedan. Jag tycker det är så j-a kass att visa upp ett flertal produkter på sin webbplats och sedan inte ha dem hemma - då kan jag lika gärna beställa billigare från Tyskland. Om den lokala affären inte tillfredställer mina behov behöver jag inte stödja dem med mina pengar. I fortsättningen beställer jag prylarna utomsocknes! 😳

//rant over//

Jo, problemet är ju att de inte har något lager att tala om direkt. Ofta har de bara en av sådana produkter hemma, sen säljer de den och det dröjer innan de får in en ny.

MB har ju inte så stor keyboardavdelning heller precis. MC har ju lite större men de har mer fokus på piano och workstations.

Det är ju omöjligt för dem att hålla fullsortiment i butikerna. Men man tycker ju att de båda kunde specielisera sig lite mer.

Posted

Jo och så det ju inte så j-a svårt att visa lagerstatus på sin webbplats heller faktiskt... men det vill de ju inte för då bommar de kunderna som köper något annat istället. 😳

Posted
Jo och så det ju inte så j-a svårt att visa lagerstatus på sin webbplats heller faktiskt... men det vill de ju inte för då bommar de kunderna som köper något annat istället. 😳

Tja, det innebär förmodligen att de får byta logistiksystem. Kanske en kostnadsfråga för dem?

Men jo, det är ju sant att de vill locka in kunderna också.

Jag tycker personligen inte det är något problem. Och vill man ha bättre pris på MC kan man ju alltid gå med i SFR så får man 20% 🙂 Alternativt nämna något om tyskland 😲

Posted

Vad är SFR? Blir lite nyfiken...

Och nej, är inte ett världsproblem egentligen men jag tycker, som det nog framgått nu, att det är intresserant att det finns kanske 6-10 olika prylar av samma typ som man är intresserad av men när kommer dit så finns ingen. Det börjar likna Siba, Elgiganten etc med deras lockvaror bara det att detta egentligen inte är lockvaror. :rolleyes: Nåja, i fortsättning blir det väl Tyskland för mig om det inte gäller strängar eller annat småplock.

Posted
Vad är SFR? Blir lite nyfiken...

Och nej, är inte ett världsproblem egentligen men jag tycker, som det nog framgått nu, att det är intresserant att det finns kanske 6-10 olika prylar av samma typ som man är intresserad av men när kommer dit så finns ingen. Det börjar likna Siba, Elgiganten etc med deras lockvaror bara det att detta egentligen inte är lockvaror. :rolleyes: Nåja, i fortsättning blir det väl Tyskland för mig om det inte gäller strängar eller annat småplock.

SFR = Studiefrämjandet. Går man med där som artist så hjälper de till med att fixa spelningar, replokal etc. Och så får man en dag/år inspelning gratis i deras studio samt 20% rabatt på MC.

Men jo. Vissa saker beställer jag hellre från tyskland med. Jag har inte mycket till övers för varken MC eller MB i växjö. Men ska jag köpa en gitarr eller bas så handlar jag tveklöst på Helges Håla, för man får så mycket mervärde där. Det är värt de extra pengarna tycker jag.