Jump to content
Annons

Någon här som är bra på PA-utrustning?


JJRockford

Recommended Posts

Vi har planerat att skaffa oss ett eget PA som duger till mer än att repa (vilket vi ju redan har) nu under hösten. Men det känns som en enda stor djungel med olika begrepp (alla dessa olika watt-tal som angess på högtalarna t ex?!?!) och prisklasser och en massa annat. Är det någon här som känner sig erfaren på detta området?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet inte riktigt egentligen, känns ungefär som Java-programmeringen i skolan när föreläsaren frågar "Är ni med?", men man vågar inte svara nej, eftersom hon då skulle fråga "Vad är det du inte förstår?", och det kunde jag sällan svara på... 😏

Ska dock försöka ställa upp frågor som jag kommit på såhär långt (ursäkta om det blir rörigt):

När tillverkare anger högtalarens effekt, så finns det ju oftast 2-3 olika watt-antal givna; RMS, continious, peak och vad det nu står. Vad innebär dessa i realiteten? Och till vilket av dom ska man matcha slutsteget? Dessutom brukar det stå en eller två dB-angivelser. Vad anger dessa? Har ju förstått så långt att två högtalare som är märkta 400W RMS (vad det nu stod för...) inte säkert spelar lika högt...

Slutstegens angivelser verkar också röriga för en ovan. Olika effekter vid olika impedanser (inget konstigt med det givetvis), men sen kommer ju det där med om det är mono, stereo, bryggkopplat och vad det nu mer brukar stå. Har dessutom för mig att jag läste någonstans att det inte på något sätt går att jämföra en högtalare som kör på 8 ohm jämfört med en på 4 ohm? Eller hur dom nu skrev... Han kanske menade att det var mer ekonomiskt med en lägre impedens, eftersom man får högre effekt då?

Har också hört att man helst ska köra PA-ljudet i mono, vilket ju verkar rätt klokt. Men man måste ändå mata de både staplarna med varsin utgång från slutstegen? Eller är det här bryggkoppling kommer in? Eller är det så enkelt att man bara struntar i att panorera enskilda kanaler?

Mixerbord är väl nästa stora del... Fast jag antar att jag kan läsa på det mesta i Studio's serie om mixerbord? Fast den verkar ju mest handla om mixerbord vid inspelning. Är ju lite mer intresserad av t ex hur många monitorslingor man kan få ut av ett mixerbord? Och vilka effekter som bör finnas inkopplade?

Också fegfrågan: Hur bra eller dåliga är de billigare PA-prylarna? Har läste recensioner och tyckande både för och emot märken som Wharfedale, Behringer, Alto och andra lågprismärken. Det som jag tycker verkar vettigast är de som säger, "visst, en Behringer-högtalare låter inte riktigt lika bra som en JBL som kostar fem gånger så mycket, men ändå bra". Om jag relaterar till gitarrprylar (vilket nog är det område där jag ändå har lite koll) så är det ju precis på det viset. En gitarr eller gitarrförstärkare för 5000 är kanske inte lika bra som än för 20 000, men i högsta grad spelbar. Inte minst om man sätter det i lite tidsperspektiv...

Det var väl det. Rörigt? Måste öppna butiken nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte säga att jag har nån större koll på PA-system, men vad ska ni spela för musik? Hur stora lokaler tänker ni spela i??

Dom nyare billiga systemen låter generellt bra. Dessutom är dom smidiga med inbyggt slutsteg och effekter i mixern. Fast ska man börja micka upp trummor och sånt så kan jag tänka mej att det inte räcker så långt..

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

När tillverkare anger högtalarens effekt, så finns det ju oftast 2-3 olika watt-antal givna; RMS, continious, peak och vad det nu står. Vad innebär dessa i realiteten? Och till vilket av dom ska man matcha slutsteget? Dessutom brukar det stå en eller två dB-angivelser. Vad anger dessa? Har ju förstått så långt att två högtalare som är märkta 400W RMS (vad det nu stod för...) inte säkert spelar lika högt...

...

Jag har för mig att Kjell & Co förklarar det här ganska pedagogiskt. Du kan ju leta lite på deras sida, kanske.

Generellt kan jag säga att en högtalare ska vara ordentligt tilltagen när det gäller att "matcha" slutsteget.

Om en hötalare "spelar lika högt" som en annan beror på motståndet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Högtalarens effekt anger vad högtalaren tål. RMS = total effekttålighet under 8 timmar.

Som huvudregel behöver du inte "matcha" högtalarna med slutsteget när det gäller effekten. Tänk istället, hur högt kommer du att spela. Högtalarna måste klara det ljudtrycket.

dB-angivelserna talar om högtalarens känslighet, SPL (1 meter rakt framifrån med 1 watt inmatad effekt vid 1kHz).

I teorin kan ett slutsteg som lämnar 500W vid 8 ohm lämna 1000w vid 4 ohm och 2000w i 2 ohm. I praktiken är det flera saker som spelar in, t.ex förstärkarens dämpfaktor, konstruktion, nätdel etc. Ju lägre impedans högtalaren har ju hårdare belastas slutsteget. 0 ohm är ju kortslutning.

Bryggkopplar man ett stereoslutsteg så får du (i teorin) dubbla effekten i mono.

Tänk också på att subbarna kräver MYCKET mer av slutsteget än vad mid och hi gör.

Om du kör mono eller stereo på utljudet har inte så stor betydelse (beroende på i vilken lokal du spelar). Kör du stereo blir reverb/delay-effekterna "större".

Är ni två gitarrister t.ex kan man med fördel panorera ut dem lite.

Hur många monitorslingor du kan få beror på hur många AUX-tappningar (före regel) mixerbordet har. Sedan behöver du ett slutsteg till varje.

När det gäller effekter så beror det mycket på vilken sorts musik ni spelar naturligtvis. Reverb och delay är ju givna på förhand.

När det gäller processorer så är det en klar fördel med en grafisk EQ samt kompressor på utljudet.

När det gäller de "billiga" PA-prylarna så lär du inte komma upp i ljudtryck som får ryggrad och revben att byta plats men för den mindre lokalen så funkar de väl hyfsat.

Har försökt att vara så kortfattad som möjligt utan att utelämna något väsentligt. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, lämnade nog lite knappt med bakgrundsinformation gjorde jag... Vi är ett sex man starkt/svagt hårdrocks-band (Judas Priest, Savatage, Iron Maiden, Rainbow och Heaven's Gate är namn som ofta brukar dyka upp i recensioner när vi jämförs med något, rent stilmässigt...) som släppt en skiva (tidigare i vår) och har fått rätt bra kritik, i a f utomlands, vilket gör det motiverande att fortsätta, även om det säkert är en lång väg att vandra, och förmodligen utan mål 😄 Hursomhelst, främsta anledningen till att skaffa en PA-anläggning är väl att få ordning på ljudet i replokalen. Bassisten har sin basstärkare, vi gitarrister varsin förstärkare, keyboardisten har en förstärkare (=liten mixer+slutsteg+låda), sången går genom en sånganläggning, och så är det då trummorna, som låter tillräckligt utan förstärkare! Har provat ett otal kombinationer på placering av dessa, men det blir aldrig riktigt bra.

Så ett rejäl mixerbord och varsin monitor-lyssning (om det just i replokalen blir via högtalare eller lurar låter jag vara osagt, men jag antar att det blir rörigt om vi använder högtalare...) får man ju investera i. Och då tänkte vi även passa på att fixa "utljud", tycker ju att det är jätteroligt att spela ute, och har tänkt som så att det säkert i många fall underlättar om man kan kånka med sig all utrustning själv. Vi gör t ex gärna gratisspelningar (inom rimliga gränser givetvis, är det längre får man ju ha färdersättning och så), men det blir ju aldrig gratis om arrangören måste fixa PA. Fånigt?

Misstänker i a f att vi med eget PA sällan eller aldrig kommer att spela för mer än 200 personer, för det mesta mindre, det är väl den dystra verkligheten. Vad kan man klara sig med för effekt på utljudet då måntro? Hittade t ex denna på Behringer's hemsida: http://www.behringer.com/eurol_3-wayp/index.cfm?lang=eng Kan det räcka måntro? Däremot blir jag inte klok på hur dom menar med några andra förslag på uppkopplingar. Om man t ex går in här http://www.behringer.com/EP2500/index.cfm?lang=ENG och väljer "3-way active bi-amped system" så visar dom hur signalen går igenom ett delningsfilter, och sen till ett slutsteg som matar basarna. Enligt specerna på deras hemsida jobbar basarna i 8 ohm, och tål då 400 W RMS. Medans slutsteget ger 2*450 W vid 8 ohm. Likadant med topparna, dom tål 200 W RMS (8 ohm), medans slutsteget ger 2*260 W with 8 ohm. Blåser man inte högtalarna då?!?!? Förstår ju att man kanske inte behöver köra slutstegen på max för jämnan, men det måste ju å andra sidan vara rätt svårt att veta när dom lämnar en viss effekt?

Andra märken som jag tittat på som verkar överkomliga i pris är Wharfedale (EVP-series), dom har ungefär samma specar som Behringer-högtalarna. Lite högre effekt, 12"-toppen är märkt 300 W vid 8 ohm, för ungefär samma pris som Behringer's 12"-topp (som är på 200W). Samson's aktiva högtalare har jag läst mycket gott om (db500a samt EX500), hade ju varit skönt ju mindre det är att koppla! Har också tänkt tanken att man kanske borde välja att satsa på en budget-serie från något märke som också gör mer exklusiva grejor? Hughes&kettner har t ex en serie som heter "Powerworks", som är relativt billig. Låg effekt visserligen, 300W RMS för basen och 150W RMS för en topp, men jag misstänker att dom kanske kan låta nog så mycket ändå? Dom har även ett aktivt system som heter "Elias" som väl kostar ungefär samma (om man räknar på slutsteg och delningsfilter till "Powerworks").

Monitorer ska vi nog försöka hitta aktiva. Har sett lite olika från Laney, Wharfedale, Behringer och Alto som ligger rätt snällt i pris. Kanske inte så mycket att orda om? Möjligen några tumregler om hur starka monitorerna bör vara i förhållande till utljudet?

Mycket skriverier blir det. Och jag antar att man gör bäst i att undersöka ljud och sånt på egen hand... Problemet är ju bara att man inte kan traska iväg till sin lokala musikhandlare och prova ett PA-system på samma sätt som man provar en gitarrförstärkare. Så det hade varit tacksamt om ni som har erfarenhet av det här på ett eller annat sätt delar med er av tips, råd och vad det nu mer kan vara!

Link to comment
Dela på andra sajter

I och med att du kör genom ett aktivt delningsfilter så tål högtalarna mer effekt eftersom de lägre frekvenserna är bortskurna. I Behringer-fallet så rekommenderar de en delningsfrekvens mellan 1800-3500Hz till topplådorna vilket gör att den kraftiga basen inte belastar högtalaren.

För basarna rekommenderar de delningen mellan 80-150Hz.

Om man ser på hela systemet så kan det nog räcka för era spelningar (så som du beskriver det). Är dock lite skeptisk när det gäller bassystemet. Hade nog kompletterat med ett par subbar och ett extra slutsteg typ 1200-1500W mono.

När det gäller Behringers slutsteg så har de en tendens till att mattas efter en stunds spelande (det gäller alla billigare steg) så en viss reserv måste finnas så ni kan kompensera efter första set.

Å andra sidan finns det mycket bättre PA på beg. marknaden. Det beror helt på vilken budget ni har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Andra märken som jag tittat på som verkar överkomliga i pris är Wharfedale (EVP-series), dom har ungefär samma specar som Behringer-högtalarna. Lite högre effekt, 12"-toppen är märkt 300 W vid 8 ohm, för ungefär samma pris som Behringer's 12"-topp (som är på 200W).

Skillnaden mellan 200W och 300W saknar egentligen betydelse. En ökning i ljudtryck på 3dB (precis hörbart) är det samma som en dubblering av effekten. (200W -> 400W). En fördubbling i ljudtryck motsvarar 10dB (200W -> 2000W).

Det är högtalarens känslighet som är viktig att titta på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att räkna ut hur mycket mer effekt högtalarna tål om man använder delningsfilter? (Rent teoretiskt då, antar att man får ta ett eventuellt resultat med en nypa salt och avrunda nedåt...).

Tänkte även fråga om det där med begagnat, men det försvann bland allt annat. Det som jag tycker är bekvämt med nya grejor är garantin... Visserligen, enligt konsumentköplagen är det ju så att även vid privatköp så har man rätt att begära pengarna tillbaka "om varan varit i betydligt sämre skick än köparen kunnat vänta sig", oavsett om varan sålts "i befintligt skick". Men sånt funkar nog oftast ändå smidigare med en vanlig affär, jämfört med en privatperson. Vet inte vad för möjligheter man har att häva ett köp om det skulle visa sig vara felaktigt?

Såg tips någonstans om att man ska börja kika efter begagnade PA-system nu till hösten, när många av sommarens cover-band tröttnat... 😠

Någon som har provat/använder In-ear-monitor-system förresten? Har hört både bra och dåligt om det. Har aldrig provat själv, men inte haft några problem att höra mig själv och de andra med vanliga monitors (förutom en spelning där den inhyrde ljudteknikern var direkt aspackad, och vred bort monitorljudet helt och hållet lite då och då... 😛). Däremot hade det ju blivit betydligt mindre att bära och köra runt med (In-ear), och det ska tydligen vara lättare att ställa utljudet också?

Med vanliga monitors, hur starka bör dom vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju klart, det går att räkna ut OM du har alla data för högtalaren i fråga (vilket man sällan har). Räkna istället med att du kan kräma på ordentligt om du skär bort basen på topparna. Ligger högtalarnas effekttålighet runt slutstegets märkeffekt så är det inga problem.

När det gäller subbar så är det viktigt att de tål en hel del. Ha som riktlinje att de ska tåla 1,5-2 gånger slutstegets effekt.

När det gäller beg. PA så råder jag dig att INTE köpa privat utan via en musikaffär/PA-firma. Då har de (om de är seriösa) testat allt och ev. bytt ut skadade element. Du får även, som du säger, bättre (säkrare) garantier.

Har provat in-ear system ett par gånger men tycker att de tar bort känslan på scen. Som tekniker tycker jag däremot att de är helt underbara.

Om ni har bra dämpning och bra placering av mikrofonerna så bör ni klara er med c:a 200W monitorer på scen (då ni inte kommer att spela på något större ställe, som du säger).

Ett gott tips kan vara att gå ut på några olika klubbar där det spelas samma sorts musik som ni. Ta ett snack med gruppen i pausen (eller efter) om vilka grejer de har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för de tålmodiga svaren!

Vad är "kräma på ordentligt"? Dubbla effekten?

Bashögtalare som får en "delad" signal från ett delningsfilter kan man alltså inte belasta mer än effekten dom är märkta med? Vilket effekt-tal är det förresten man ska bry sig om? RMS, continous, peak, "musical power" (hette det så måntro)?

Ok, begagnat via musikaffär. Det tänkte jag ju inte på... Då är det klart lättare att klaga ifall det skulle vara något lurt. Någon affär som någon har bättre erfarenheter ifrån än någon annan? Bor i Halmstad, här har vi bara en musikaffär, som jag förvisso har god kontakt med, men dom har ju ingen större omsättning på begagnade PA-system... Har ju Ingvar Ljud i Falkenberg med såklart. Fast på deras hemsida nu fanns inget intressant, inte i vårat prisläge i a f.

Hur stor roll spelar det vilken storlek det är på högtalarelementen? Ofta så har ju högtalartillverkarna t ex toppar som har samma effekt, men med olika storlekar på själva högtalaren (10, 12, 15").

Ett annat begrepp som jag sett dyka upp ibland, förmodligen i marknadsföringssyfte är "frontmatad". Innebär vad?

"Hornladdad" skriver HK Audio några högtalare. Något att bry sig om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en annan sak, aktiva högtalare, är det något att satsa på? Verkar ju oerhört lättriggat om inte annat...

Till monitorer, ja.

Till utljudet får du nog svårt att hitta tillräckligt bra och kraftiga till vettigt pris. Å andra sidan kan du ju bygga in slutstegen själv i högtalarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

PA för replokalen för vettig peng. Alto billig mixer (finns i många storlekar, och de funkar bra!). Laney aktiva monitorer (finns i olika storlekar mellan 1.5 och 3.5 tusen kr). Dessa monitorer låter riktigt bra och har ingångar i sig också (ifall man skule vilja tjuvanvända som basförstärkare t ex...) och volymratt. Börjar man snacka utljud kostar det mycket mer. Sen har man pengar föreslår jag Soundprojects MasterBlaster högtalare. Har gjort många, många spelningar med de högtalarna, fanken vad bra de är. Kostar därefter med, dock. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
cyberpunk (oregistrerad)

Gaaaahh.... 😛

Har nog sällan sett så mycket felaktig information om PA-utrustning som i den här tråden. Jag måste ta det punkt för punkt för att över huvud taget få med allt.

1. Högtalarens impedans (motstånd) har i princip inte ett jota att göra med hur starkt den spelar.

2. En högtalares maximala ljudtryck är helt oväsentligt OM du inte har slutsteg som kan driva högtalaren till det ljudtrycket. Alltså har ”matchningen” mellan steg och högtalare ALL betydelse i världen. En 1000W högtalare kommer inte att spela särskilt starkt med ett 50W slutsteg.

3. dB-angivelsen på högtalaren kan betyda flera saker.

Dock betyder den ALDRIG ”SPL (1 meter rakt framifrån med 1 watt inmatad effekt vid 1kHz)”.

Om SPL anges vid 1W/1M så är det verkningsgraden det talas om (vad 1KHz skulle ha med saken att göra vete fasen). Högre verkningsgrad innebär att det krävs mindre effekt för att få ut samma ljudtryck jämfört med en högtalare med lägre verkningsgrad. Hög verkningsgrad är alltså bra.

Anges SPL som ”Max SPL” så är det så starkt som högtalaren klarar att spela med full inmatad effekt. Hög siffra är även här bra. Tyvärr så anger de flesta tillverkare, särskilt av lägre kvalitet, oftast ett beräknat värde och inte ett uppmätt, så siffran är ofta näst intill värdelös.

4. Att man ska ha mindre slutsteg än högtalare är nog den största missuppfattningen som cirkulerar bland ”de som kan precis tillräckligt om ljud för att vara farliga”. Det är m.a.o totalt bullshit.

Det absolut sämsta som finns för högtalare är steg som klipper, och när steg inte orkar driva så klipper de. Du ska alltså ha så kraftiga steg så du kan utnyttja dina högtalare till fullo utan att steget klipper. I den verkliga världen innebär detta att du ska ha ett steg som kan leverera minst dubbelt så mycket som högtalarnas RMS-tålighet (orkar inte skriva ner den tekniska förklaringen nu, men fråga om ni vill veta).

5. Högtalare tål inte mer effekt för att man använder ett aktivt delningsfilter. 300W är 300W (eller vilken siffra det nu må vara). Av andra anledningar så är det oftast bra att använda aktiva filter dock.

Lite av ”the blind leading the blind” här tror jag bestämt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Högtalarens impedans (motstånd) har i princip inte ett jota att göra med hur starkt den spelar.

2. En högtalares maximala ljudtryck är helt oväsentligt OM du inte har slutsteg som kan driva högtalaren till det ljudtrycket. Alltså har ”matchningen” mellan steg och högtalare ALL betydelse i världen. En 1000W högtalare kommer inte att spela särskilt starkt med ett 50W slutsteg.

3. dB-angivelsen på högtalaren kan betyda flera saker.

Dock betyder den ALDRIG ”SPL (1 meter rakt framifrån med 1 watt inmatad effekt vid 1kHz)”.

Om SPL anges vid 1W/1M så är det verkningsgraden det talas om (vad 1KHz skulle ha med saken att göra vete fasen). Högre verkningsgrad innebär att det krävs mindre effekt för att få ut samma ljudtryck jämfört med en högtalare med lägre verkningsgrad. Hög verkningsgrad är alltså bra.

Anges SPL som ”Max SPL” så är det så starkt som högtalaren klarar att spela med full inmatad effekt. Hög siffra är även här bra. Tyvärr så anger de flesta tillverkare, särskilt av lägre kvalitet, oftast ett beräknat värde och inte ett uppmätt, så siffran är ofta näst intill värdelös.

4. Att man ska ha mindre slutsteg än högtalare är nog den största missuppfattningen som cirkulerar bland ”de som kan precis tillräckligt om ljud för att vara farliga”. Det är m.a.o totalt bullshit.

Det absolut sämsta som finns för högtalare är steg som klipper, och när steg inte orkar driva så klipper de. Du ska alltså ha så kraftiga steg så du kan utnyttja dina högtalare till fullo utan att steget klipper. I den verkliga världen innebär detta att du ska ha ett steg som kan leverera minst dubbelt så mycket som högtalarnas RMS-tålighet (orkar inte skriva ner den tekniska förklaringen nu, men fråga om ni vill veta).

5. Högtalare tål inte mer effekt för att man använder ett aktivt delningsfilter. 300W är 300W (eller vilken siffra det nu må vara). Av andra anledningar så är det oftast bra att använda aktiva filter dock.

Lite av ”the blind leading the blind” här tror jag bestämt. 😉

1. Det här få Nattvaktaren ta på sig då det var han som svarade...

2. Jag skrev "Som huvudregel behöver du inte "matcha" högtalarna med slutsteget när det gäller effekten. Tänk istället, hur högt kommer du att spela. Högtalarna måste klara det ljudtrycket."

Jag förutsatte naturligtvis att han sedan skulle använda ett slutsteg som kan leverera den effekt som behövs. Att matcha slutsteg och högtalare i den mening att det ska vara samma effekt är alltså inte nödvändigt.

En 1000W högtalare spelar inte lägre på en 50W förstärkare än t.ex en 100W högtalare. Effektmärkningen betyder ju bara att högtalaren tål denna effekt.

3. När det gäller ljudtrycksmätningar så mäts de oftast vid 1kHz. Om man betraktar vedertagna hörnivåkurvor finner man att våra öron behöver ett ljudtryck på 73dB för att överhuvudtaget uppfatta något vid 20Hz. Vid 30 och 40Hz är motsvarande siffror 58 resp. 47dB. Vid 1-5kHz har örat sitt känsligaste område och uppfattar då nivåer kring 0dB.

4. Att ha ett slutsteg som kan leverera minst dubbelt så mycket effekt som högtalarna tål är bara onödigt slöseri med pengar och rent felaktigt men visst, du har rätt i att ett för svagt steg inte är att föredra då det klipper när det inte orkar driva. Se punkt 2.

5. Naturligtvis ändras inte högtalarens effekttålighet bara för att man använder ett aktivt delningsfilter. Vad jag menar är att om du skär bort de lägsta frekvenserna så kommer du att kunna dra på mer på de frekvenser som släpps fram, vilket betyder att du får ett högre ljudtryck. Eftersom filtret sitter före slutsteget så behöver det inte leverera lika mycket effekt heller vilket i sin tur gör att steget inte klipper lika lätt. Det är ju trots allt i den lägsta basen den mesta energin finns.

Vi kan väl leda "the blind together". 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

cyberpunk (oregistrerad)

1. OK... lämnar den...

2. Självklart är det ingen skillnad på om en 100W eller en 1000W högtalare matas med 50W (förutsatt att de har samma verkningsgrad förstås).

Vad jag ville komma fram till var att du sade att högtalaren och steget inte behövde ”matchas”, vilket lämnar en del att önska faktamässigt. För den oinvigde gick det lätt att tolka det svaret som att det var högtalaren som var det viktiga och slutsteget inte spelade någon större roll (dvs. stora högtalare spelar starkt, oavsett slutsteg).

3. Var örat är som känsligast har inget med SPL-specen på en högtalare att göra. En högtalares verkningsgrad eller Max SPL mäts som ett medelvärde över det frekvensområde den är tänkt att användas (i bästa fall, det finns gott om tillverkare som fuskar med det för att putsa upp siffrorna). Vad vore meningen med att mäta ett baselement som ska användas under 100 Hz vid 1KHz? En VHF-driver som är tänkt att användas över 5 KHz skulle inte ens gå att mäta där eftersom den sannolikt skulle gå upp i rök.

Inte heller i något annat sammanhang (förutom i en onödig tävling om att spela starkast... á la bilstereo) kan jag komma på att en 1 KHz sinuston skulle användas för att mäta ljudtryck. Vid mätningar för att kontrollera ljudnivåer för en konsertpublik används dBA-skalan, som är en skala vägd för att ta mindre hänsyn till låga frekvenser. Vid bullermätningar t.ex i lägenheter används istället en C-vägd skala, som inte släpper igenom lika mycket LF.

4. Det är inte felaktigt på något sätt. Visst kan du ha mindre steg så länge du inte klipper dem, men ska du ha ut den fulla potentialen ur högtalaren så är det minst dubbelt så kraftiga steg som gäller.

Här kommer den tekniska förklaringen på varför man bör ha minst dubbelt så kraftiga slutsteg som högtalare (jag föredrar ännu lite mer... headroom är alltid bra).

Effektåligheten på en högtalare mäts (normalt) med rosa brus (pink noice) som testsignal. Denna testsignal är ett RMS-värde med peakar som ligger 6dB över RMS-värdet (6 dB crestfaktor).

På ett slutsteg däremot mäts max uteffekt med en sinusvåg som testsignal. Peakeffekten på en sinusvåg ligger 3dB över RMS-värdet.

För att kunna ge högtalaren den peakeffekt som behövs för att få ut maximalt ur den behöver du alltså ett slutsteg som är specat dubbelt så högt (3dB ökning kräver en dubbling av effekten) som högtalaren.

”No clips, no burns” är ett motto jag tycker stämmer. Jag har nog aldrig kört sönder en högtalare för att jag petat in för mycket effekt i den, men sett många många exempel på motsatsen.

5. Det var tyvärr precis det du skrev i ditt tidigare inlägg ”I och med att du kör genom ett aktivt delningsfilter så tål högtalarna mer effekt...”. Det handlar ju istället bara om att välja rätt högtalare för rätt applikation. Tål inte högtalaren de lägre frekvenserna så ska den inte användas där.

Det är klumpar i mjölken sa den blinde när han drack ur den lungsjukes spottkopp

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
1. Det här få Nattvaktaren ta på sig då det var han som svarade...

Ursäkta att jag avbryter en jättespännande diskussion.

Ville bara visa bild på gårdagens bullbak:

bullar.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte heller i något annat sammanhang (förutom i en onödig tävling om att spela starkast... á la bilstereo) kan jag komma på att en 1 KHz sinuston skulle användas för att mäta ljudtryck.

Hejsan, Så du har hittat hit också 😆

Jag håller med dig om att 1Khz är en meningslös mätmetod men tyvärr så använder olika tillverkare olika mätmetoder.

Tex, Eminence använder 1Khz.

Men det enda som gäller är att se i databladen för elementen och kolla vilken verkningsgrad dom har vid vilken frekvens och sedan anpassa användningen därefter, samma sak med användbart frekvensområde, när tillverkarna anger exempelvis 100hz-4khz för en mid så tar dom inte med "conebreakup" och sådana saker i dom siffrorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som om en hel del av det här går ovanför mitt huvud, även om det för all del är intressant att läsa.

Men oavsett vad och hur tillverkarna mäter upp sina värden (förutsatt att alla har någorlunda samma metod), är det så enkelt som att t ex en högtalar som har SPL 105 dB förmodligen spelar högre än en som har SPL 97 dB oavsett om den första kanske behöver drivas med 150W slutsteg, och den senare med kanske ett 400W slutsteg?

Och följdfrågan, ett slutsteg som sägs lämna t ex 200 W vid en viss impedans, gör det alltid (generellt sett, givetvis) att högtalarna spelar så starkt som den kan?

Link to comment
Dela på andra sajter

cyberpunk (oregistrerad)
Känns som om en hel del av det här går ovanför mitt huvud, även om det för all del är intressant att läsa.

Men oavsett vad och hur tillverkarna mäter upp sina värden (förutsatt att alla har någorlunda samma metod), är det så enkelt som att t ex en högtalar som har SPL 105 dB förmodligen spelar högre än en som har SPL 97 dB oavsett om den första kanske behöver drivas med 150W slutsteg, och den senare med kanske ett 400W slutsteg?

Och följdfrågan, ett slutsteg som sägs lämna t ex 200 W vid en viss impedans, gör det alltid (generellt sett, givetvis) att högtalarna spelar så starkt som den kan?

En högtalare som har en verkningsgrad på 105 dB spelar med 150 W inmatat c:a 126 dB, medans en högtalare med en verkningsgrad på 97 dB med 400 inmatade W spelar c:a 123 dB.

Följdfrågan är jag inte riktigt med på vad du menar med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...