jogu Postat 3 oktober 2006 Postat 3 oktober 2006 Hej, Bör jag spela in min elgitarr i mono eller stereo? Fördelar? Nackdelar? Jag har en Pod xt och använder Cubase. /Jocke
lavrell Postat 3 oktober 2006 Postat 3 oktober 2006 Hej, Bör jag spela in min elgitarr i mono eller stereo? Fördelar? Nackdelar? Jag har en Pod xt och använder Cubase. /Jocke Stereo om du använder stereoefekter som panorering eller chorus tex. Spelar du bara in en clean signal eller distad utan stereoeffekter i Poden så finns det ingen anledning att spela in i stereo eftersom det bara tar upp extra utrymme på hårddisken.
musik (oregistrerad) Postat 3 oktober 2006 Postat 3 oktober 2006 STEREO! Så mycket du orkar. Det blir högre volym såklart.
Groovethon (oregistrerad) Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 Skulle vilja lägga in en kommentar här. Om du äger en gitarr med stereoutgång så du kan dra in stallmicken i en förstärkare och halsmicken i en annan så kan det bli jäkligt kul. Själv har jag en Rickenbacker med "Rickosound" utgång, där man kan få riktigt roliga effekter. Annars så håller jag med lavrell. 😳 /m
johanna_dev Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 STEREO! 😉 😮 😄 😉 😆 😳 😎 Det blir högre volym såklart. fgsdf
MrPhil (oregistrerad) Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 STEREO! 😉 😮 😱 😳 😠 🥰 😎 Det blir högre volym såklart. fgsdf Problem med tangentbordet? 🙂 Lavrell har rätt.
Zyan Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 STEREO! 😉 😮 😱 😳 😠 😉 😎 Det blir högre volym såklart. fgsdf Problem med tangentbordet? 😎 Lavrell har rätt. Hon hade lagt några sådana inlägg i en annan tråd med 😉 På tal om mono eller stereo, så vill jag tillägga att man även bör dubba. Mer lekmöjligheter vid panorering.
Piccazzo Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 (redigerat) STEREO! Så mycket du orkar. Det blir högre volym såklart. I och med att dom flesta gitarrer liksom dom flesta andra mikrofoner är i MONO så finns det ingen anledning att spela in i stereo.Varken gitarr , bas eller sång 1. Det blir INTE högre 2. Tar onödigt utrymme 3. Kan bli fel i panoreringen i efterhand. Så spela in i Mono och skicka sedan gitarrerna till en stereobus. För att få den " Stora " Stereosoundet så dubbar du och panorerar efter smak och behov. Redigerat 8 november 2006 av Piccazzo
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.