Jump to content
Annons

Alesis x2 mixerbord


Forsa

Recommended Posts

Annons

Tyvärr, så tycker jag bordet är ganska dåligt. Låter inget vidare, dåliga pottar. Plus att (om jag inte minns fel) reglarna har en mer logaritmisk kurva. Dvs. det händer inte ett skit för än du närmar dig max på regeln. Lite som Allen Heath.

Men sen är det rätt okej, har för mig dock att sendarna är lite suspekta, nån höger/vänsterpot för dom 4(?) auxarna. Är till för medhörning. Om man inte kör med det så blir det lite knäppt med sendarna. Men jag är inte helt hundra där.

Men bara det inte är för dyrt så kan det ju funka. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag har ingen kunskap om bordet, men när jag sist var på deluxe i sthlm (för ca 2 månader sedan) så hade dem 2 st X2 bord inne, om du inte redan hade kollat upp det...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det finns två olika versioner av X2, första modellen var inge bra alls, gick väldigt lätt sönder.. jag har varit med om att ett sånt bord faktiskt brunnit upp..

den andra modellen ska enligt källor vara mycket bättre..

personligen tycker jag att dom borden har en bra översikt och är stora nog att göra mkt grejjer på.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

som IDF säger så finns det två versioner av bordet ta reda på vilken det är du kanske ska köpa, läätast att avgöra detta är att kolla djupet (från golvet och upp), den senare är högre och lättare att jobba men samt mer ventialation vilket förhindrar det IDF pratar om.

Jag har ett sådant bord själv och gjorde ett riktigt kap när jag köpte det.

När bordet kom så var det, det billigaste bordet (nypris 75000-80000kr 1994) som kunde mest saker vilket gjorde att Alesis var tvungen att kapa rätt många hörn när det gäller komponentval. Grundschemat är rätt bra enligt mig och smidigt byggt (den djupare versionen) och lätt överskådligt. Om du har lite kunskap inom elektronik så föreslår jag dig att pruta ner det till ett vettigt pris och sedan byta ut kondingar och IC-kretsar till bättre kvalite (vilket man borde göra i vilket fall som helst eftersom de flesta borde nbörjar passerad 15års gränsen nu). Vi bytte kondingar i vårat och EQ-n blev sjukt skön att jobba med, nästa steg är IC-kretsarna.

Preamparna är väl inte mycket att hurra över, samma sak gäller här som med resten av bordet, bra ritning, dåliga komponenter. Service-manual är förövrigt omöjligt att få tag på och Luthman vill ha över 2000kr för att skaffa fram en.

Får du en bra deal slå till, annars leta vidare tycker jag, och jag äger och jobbar med ett sådant bord dagligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
madscientist (oregistrerad)

Hur är adat kontakterna på bordet? är det till för enbart sync eller går det att köra optiskt 8kanaler till ljudkortet? Isåfall vilken kvalitet? står verkligen inget om det på internet, konstigt 🙂 det är det nyare bordet,

Får hem ett nyservat nästa vecka, bra deal hehe....

Redigerat av madscientist
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Hur är adat kontakterna på bordet? är det till för enbart sync eller går det att köra optiskt 8kanaler till ljudkortet? Isåfall vilken kvalitet? står verkligen inget om det på internet, konstigt 🙂 det är det nyare bordet,

Får hem ett nyservat nästa vecka, bra deal hehe....

hm gammal tråd men han kanske har kvar bordet,,,,

hadde ett sånt bord mellan 2000 & 2005 gillade skarpt att jobba på d men som dom säger tidigare i tråden så e d nog ganska dåliga componeneter i den,,, för mej gick OP förstärkarna så ofta att jaglödde i snabbhållare på varjstripp,, op komponeneterna kost ju bar ett par spänn st så d va mäst drygt,,, sen böt jag alla pan pottar på det å d vaju &sså ganska kul;) så min slutsats e att om man e lite händig så kan man få det att räcka länge för en låg peng!annat är det m mitt sony bord som IF735 kortet brakade på

kostar 25 lax att laga snacka om att sitta m pungen i ett skruvstäd!! hade

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...