Jump to content
Annons

Mikrofon-experter?


bianca

Recommended Posts

Hej!

Jag kan ingentig om mikrofoner.

Nu vill jag köpa en mikrofon till enkel hemmastudio (iMac, ljudkort/interface)

Jag har inte råd att pröjsa mer än 3000 för själva mikrofonen.

Den kommer användas endast för sång, jag vill ha en mic som funkar till både aukustiskt, jazz/visa och sång med lite mer kraft och volym, dock inget skrik.

Jag vill ha ljud som är super-rent men ändå fylligt och varmt.....(inte tunt, endimesionellt och ihåligt)

Skulle vara SÅ tacksam för tips och råd.

Jag kan inte de rätta termerna och förstår mig inte på det där med diskant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan leta runt lite på min testsite och se vad du kan hitta för något intressant.

I ungefär den prisklassen, skulle jag kunna tänka mig att exempelvis Studio Projects TB1, Violet Designs Black Knight och ADK Hamburg Edition skulle kunna vara intressanta. 😕

OBS! TB1 är en rörmic, så den har egen nätdel, medan de andra två kräver att du har 48V fantommatning i micpreampen.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Claes!!

Studio Projects B1 pratar ju många varmt om har jag sett, jag lutar åt denna tillsammans med Studio Projects mic preamp. Verkar vara ett bra budgetalternativ...

Absolut!

I den prisklassen är min favorit just B1 - och VTB-1 är en trevlig preamp som ger dig tillgång till både lite rörfärgning och ett renare transistorljud om du stänger av rörinblandningen helt.

B1+VTB-1+mickabel finns som paket hos vissa (hint, hint 😆 ) - men B1 har varit slut ett tag - och det kommer att dröja lite till innan sändningen från fabriken är i Sverige. Om jag kommer ihåg rätt, så rör det sig om ca 2 veckor nu, enligt de besked jag har fått...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

I ungefär den prisklassen, skulle jag kunna tänka mig att exempelvis Studio Projects TB1, Violet Designs Black Knight och ADK Hamburg Edition skulle kunna vara intressanta. 😆

Jag säger bara efter att ha hört inspelningarna på Claes mikrofonsajt så är jag väldigt imponerad av Hamburg Edition och när jag kollade upp priset på musikbörsen så blev jag ytterligare överraskad, dom har det för 1.995kr i mb-deal.

Om du (bianca) har 3000kr att slänga på mikrofoner så säger jag bara att kolla in denna mikrofon, otroligt jämn och färgrik ljudbild.. dessutom så blir det ett lakan över.

Studio Projects B1 är inget dåligt val det heller, kan bara inte gå fel med nåt av de ovannämnda mickarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

I ungefär den prisklassen, skulle jag kunna tänka mig att exempelvis Studio Projects TB1, Violet Designs Black Knight och ADK Hamburg Edition skulle kunna vara intressanta. 😲

Jag säger bara efter att ha hört inspelningarna på Claes mikrofonsajt så är jag väldigt imponerad av Hamburg Edition och när jag kollade upp priset på musikbörsen så blev jag ytterligare överraskad, dom har det för 1.995kr i mb-deal.

Om du (bianca) har 3000kr att slänga på mikrofoner så säger jag bara att kolla in denna mikrofon, otroligt jämn och färgrik ljudbild.. dessutom så blir det ett lakan över.

Studio Projects B1 är inget dåligt val det heller, kan bara inte gå fel med nåt av de ovannämnda mickarna.

Den MB-dealen är i så fall identisk med listpriset, men ändå... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hamburg är mycket trevlig, men jag gillar Studio Projects B1 bättre. En annan i ungefär samma prisläge, som också är trevlig, är Oktava MK319. Den ger en lite annorlunda färgning, så att man inte har samma sound som alla andra... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kolla in en begagnad Röde-mik istället för att köpa kinesiska kopior! En Röde NTK (rörmik med värme och närvaro) kan du få begagnad för cirka 2500. En Röde NT1000 bör du kunna hitta begagnad för 1000 till 1500 kr. Låter bättre än nån annan än ovanstående rekommenderade mikrofoner.

Tycker i alla fall jag.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...