Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjenare tjenare!

TÀnkte höra lite om musikgymnasiet Rytmus i Stockholm:

Ă€r det hĂ„rd konkorens att komma in idag? alltsĂ„, krĂ€vs det riktigt bra betyg, eller Ă€r det det musikaliska som Ă€r huvudsaken? * hoppas det Ă€r sĂ„ 😏 *

musikproduktionslinjen, hur ligger den till i betygsnivÄer för intag? ocksÄ det musikaliska som Àr huvudsaken dÀr?

hör gĂ€rna av er i trĂ„den om nĂ„n av er vet/jobbar/jobbat eller gĂ„tt pĂ„ den skolan 😄

tacksam för svar !

//Eken

Redigerat av EkenMusiX
Annons
Postat

Well, det var vÀl en lite mÀrklig kommentar...!?

Jag har jobbat dÀr, och gÄtt pÄ det som dÄ hette Memus, först Musiker och sedan Musikproduktion.

VÀldigt bra lÀrare överlag. Mycket trevligt folk att umgÄs med. Lallig ledning, dÄ iaf.

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Jag var dÀr pÄ studiebesök för ca. 11 Är sen. SÄg kul ut fullt med rock och pop ungar som verkade ha hittat en utbildning som dom trivdes pÄ sÄ vitt jag kunde se i alla fall. Finns det forfarande kvar sÄ tycker man ju att det borde tyda pÄ en ganska bra kvalité ÀndÄ.

Göran

Postat

Jag har ocksÄ varit dÀr pÄ studiebesök och fick ett skitbra intryck. Verkade va bra stÀmning i lÀrarlaget och dom eleverna jag trÀffade pÄ verkade sköna. NÄgon östermalmssnofsighet mÀrkte jag inte av nÄnstans.

Postat
Om du gillar vÀstkustrock och har rika förÀldrar sÄ Àr rytmus skolan för dig!

ehh?

NÀrÄ, det Àr bara det att alla jag stött pÄ som gÄtt eller gÄr pÄ rytmus spelar vÀstkustrock och har rika förÀldrar, och Àr lite sÄdÀr mysigt kristna.

Postat

ehh?

NÀrÄ, det Àr bara det att alla jag stött pÄ som gÄtt eller gÄr pÄ rytmus spelar vÀstkustrock och har rika förÀldrar, och Àr lite sÄdÀr mysigt kristna.

De jag har trÀffat har varit rÀtt vÀnster och vÀldigt inne pÄ avancerad fusion. SÀtter pÄ skivor pÄ festen med vad som lÄter som en blandning mellan hissmusik och porrfilmsmusik.

Postat

ehh?

jo, anade det 😎

Postat

ehh?

De jag har trÀffat har varit rÀtt vÀnster och vÀldigt inne pÄ avancerad fusion. SÀtter pÄ skivor pÄ festen med vad som lÄter som en blandning mellan hissmusik och porrfilmsmusik.

crazy..... ?

Postat (redigerat)

Jag kan vÀl ge lite inside information eftersom jag just gÄr sista Äret pÄ rytmus med just musikproduktion som inriktning. Och jag kan sÀga att skolan Àr riktigt bra. Fast det hÀnger ocksÄ lite pÄ en sjÀlv. Var beredd pÄ ett lÄngt inlÀgg!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

NĂ€r jag började för tre Ă„r sedan var det första Ă„ret de tog i hela 5 klasser. Tidigare tog de bara in 3. De tog in 5 klasser eftersom skolan inte lĂ€ngre fick ta avgifter frĂ„n eleverna som gick pĂ„ skolan, de fick heller inte ta avgift vid antagningsprov. DĂ€rför behövde skolan ta in fler elever för att fĂ„ mer skolpeng. Följder av detta blev att vi som nya ettor blev anklagade för allt trĂ„kigt som hĂ€nde pĂ„ skolan. En nyinköpt bas försvann som ett exempel. (Det pĂ„gick renoveringar just nĂ€r detta hĂ€nde, och det cirkulerade mycket folk pĂ„ skolan som inte gick dĂ€r. AlltsĂ„ var det troligen nĂ„n av dessa som snodde basen). Det förekom mer nedskrĂ€pning, klotter etc, som vi ettor anklagades för. Efter renoveringen upphörde allt detta. Sen nĂ€r jag gick i tvĂ„an tog de in 5 klasser Ă„ter igen, och vi klagade sĂ„klart pĂ„ de nya ettorna nĂ€r liknande incidenter hĂ€nde. Men nu i Ă„r tog de bara in 4 klasser och det kĂ€nns mycket bĂ€ttre. Tycker jag personligen. Men nu till det roliga 😄

Skolan har 7 replokaler, som man fÄr boka kvÀllstid och pÄ dagtid nÀr det inte Àr lektioner. Det Àr först till kvarn som gÀller. Det finns en stor studio med ett analogt Amek Angela bord som man kan spela in frÄn 2 replokaler, plus en större aula dÀr en prima flygel stÄr. Det finns grymma Neumanmikar och mycket bra trummikar. Sen finns det ett riktigt trevligt plÄtreverb, och flera kompressorer som lÄter proffsigt. Bra lyssning med KRK monitorer finns ocksÄ. Rullbandare finns ocksÄ, som vi ska fÄ spela in pÄ nu under sissta Äret. Utöver detta finns det en annan hyfsat stor studio, dock utan bord, som man kan spela in frÄn en replokal, och Àven liveframtrÀdanden pÄ scenen i fiket. Jag har inte suttit sÄ mycket dÀr, eftersom jag bytte till musikproduktion detta Är och vi treor sitter bara i den största studion med mixerbordet. Jag gick de tvÄ första Ären med inritkning piano. Men det gÄr att gör bra inspelningar i den mindre studion ocksÄ. Sen finns det tvÄ mindre "hemmastudio" med monitorer och nÄgra hyffsade preamps. SÄ om man vill och Àr mÄlmedveten gÄr det att göra mycket bra inspelningar. MusikproduktionslÀrarna Àr ocksÄ mycket kompetenta och hjÀlper en mer Àn gÀrna. NÀr nÄgot krÄnglar med mixerbordet Àr det bara att ringa nÄgon av dem sÄ fÄr man hjÀlp direkt.

AngÄende antagningsproven sÄ bedömmer lÀrarna bÄde betyg och vad man presterar pÄ intagningsprovet. AlltsÄ 50/50. Du kan ha skitbetyg men vara grym pÄ ett instrument eller musikproduktion sÄ kommer du ÀndÄ in. Du kan ocksÄ ha toppbetyg och vara lite sisÄdÀr pÄ ditt instrument. Men det Àr cirkus 1000 som söker varje Är och de tar in lite över 100. SÄ det Àr sÄklart rÀtt hög konkurens. Men om du nu ska söka musikproduktion sÄ tror jag inte det Àr nÄgra problem. Inte sÄ mÄnga som söker det, de flesta söker ju sÄklart sÄng. Intagningsprovet för musikproduktion gÄr till sÄ att du skickar in nÄgra lÄtar dÀr du har stÄtt för rubbet. Inspelning, mixning, mastering, ja sÄ gott du kan. Sen intervjuar de dig för att kolla hur stor koll du har pÄ "sprÄket". T,ex, kanske de ber dig att berÀtta hur en kompressor fungerar eller nÄgot liknande. Bara lite basic sÄdÀr. Jag vet inte riktigt hur musikalisk man behöver vara. Tror inte de kollar det. Men att kunna spela nÄgot instrument Àr en stor fördel för att lÀra sig mixa. Alla musikproducentelever fÄr ocksÄ pianolektioner/gitarrlektioner alla 3 Är.

LÀrarna Àr grymma. Skön stÀmning mellan lÀrare och elever. Tror det Àr rÀtt unikt. Men eftersom alla har samma intresse sÄ blir det sÄ automatiskt. Sen angÄende att elever pÄ skolan har rika förÀldrar, spelar vÀstkustrock och Àr kristna, sÄ kan jag inte riktigt hÄlla med. Visst finns det vissa som har en viss förkÀrlek till bl.a TOTO och annan "slick" musik. Men det finns det vÀl överallt. Men jag skulle inte vilja pÄstÄ att det finns elever frÄn rika familjer pÄ skolan. Det finns sÀkert nÄgra med rika förÀldrar. Men absolut inget man mÀrker. Kankse förut nÀr de tog en avgift varje termin. Men nu Àr det absolut inte sÄ. VÀnsterfolk finns det absolut pÄ skolan, men det Àr ju en estetskola och dÄ finns det vÀl vÀnster folk automatiskt? Miljöpartiet vann t.ex. Ärets skolvalet med stor majoritet. Men det Àr inget jag bryr mig om. Man kommer ju aldrig överens med alla, och man kan ju vÀlja vilka man ska umgÄs med. Kristna finns det ju ocksÄ överallt.

Rytmus Àr den bÀsta skolan om du vill sysla med musik under gymnasiet. Södra Latin finns sÄklart, men dÀr Àr det mest jazz som gÀller. Det finns heller ingen musikproduktions linje dÀr.

Hoppas du har fÄtt en lite klarare bild. Bara Ä frÄga mera om du har frÄgor!

Edit: Jag stavar som en kratta!

Redigerat av Exil
Postat (redigerat)

AngÄende antagningsproven sÄ bedömmer lÀrarna bÄde betyg och vad man presterar pÄ intagningsprovet. AlltsÄ 50/50. Du kan ha skitbetyg men vara grym pÄ ett instrument eller musikproduktion sÄ kommer du ÀndÄ in

Yes min framtid Ă€r rĂ€ddad đŸ˜Č inte för jag har skit betyg men inte heller NERD betyg 😄. tack sĂ„ himla mycket exil !!!!!!!!!! 😄 ! bra att du utlĂ„ter dig om sĂ„ mycket av det du vet, bara bra att du skriver sĂ„ mycket och bra info 😄 ett stort tack!

//Eken

Redigerat av EkenMusiX
Postat

Jag gick ut Rytmus 2004! Tycker det var en kanonsoft utbildning.. gick dock piano/keyboard! Men lÀrarna Àr softa överlag och stÀmning Àr prima!

AngÄende musiksmaker sÄ Àr det jÀvligt klart att det finns olika lÀger.. inte sÄ att dom sÀtter 300 pers i aulan och poppar rosanna 2h i veckan! Finns fusionlirare, rockers, bluessnubbar, jazzzgrabbar, reggae folk, schlagerhomos och hela registret lixom! kÀnns som en EXTREM generalisering att sÀga att alla har rika pÀron.. fan heller.. inte nÀr jag gick i a f.. virtuositet var dock viktigt nÀr jag gick dÀr.. det skulle shreddas sÄ att fingrarna blödde.. nÄgot jag diggade i o f s va.. men kanske inte alla som gör det!

Nu har dom sÀkert gjort hutlösa uppgraderingar av hela stÀllet men nÀr jag gick sÄ kunde vi alla fall prodda en dÀnga utan större bekymmer och med fett resultat!

Sök ba! Kan bli jÀvligt soft!

hare ciao

Postat
Jag gick ut Rytmus 2004! Tycker det var en kanonsoft utbildning.. gick dock piano/keyboard! Men lÀrarna Àr softa överlag och stÀmning Àr prima!

AngÄende musiksmaker sÄ Àr det jÀvligt klart att det finns olika lÀger.. inte sÄ att dom sÀtter 300 pers i aulan och poppar rosanna 2h i veckan! Finns fusionlirare, rockers, bluessnubbar, jazzzgrabbar, reggae folk, schlagerhomos och hela registret lixom! kÀnns som en EXTREM generalisering att sÀga att alla har rika pÀron.. fan heller.. inte nÀr jag gick i a f.. virtuositet var dock viktigt nÀr jag gick dÀr.. det skulle shreddas sÄ att fingrarna blödde.. nÄgot jag diggade i o f s va.. men kanske inte alla som gör det!

Nu har dom sÀkert gjort hutlösa uppgraderingar av hela stÀllet men nÀr jag gick sÄ kunde vi alla fall prodda en dÀnga utan större bekymmer och med fett resultat!

Sök ba! Kan bli jÀvligt soft!

hare ciao

heh thanxx bultage 🙂 kul att höra att du oxo haft sĂ„ roligt dĂ€r 😆 hehe

tack för utlĂ„tandet 😏

Postat

ehh?

Hahahaha!! 😛 Det dĂ€r lĂ€t kusligt bekant...

Har ingen erfarenhet mer Àn cafeterian medan jag sökte till Memus. Valde Kulturama dock...

Postat

ehh?

Hahahaha!! 🙁 Det dĂ€r lĂ€t kusligt bekant...

Har ingen erfarenhet mer Àn cafeterian medan jag sökte till Memus. Valde Kulturama dock...

okej

• 4 veckor senare...
Arin (oregistrerad)
Postat

GĂ„r bas först Ă„ret Ă€r skönt som F'n, men maten Ă€r skit. đŸ˜±

AngÄende musikproduktion sÄ sa dem jag snackat med att det inte var sÄ svÄrt att komma in (vet inte hur mycket jag ska snacka om det men lite kan man sÀga).

De som sökte nu fick berÀtta lite om hur dem spelat in lÄten och lite övriga frÄgor. Sedan fick de sÀtta ihop nÄgra loopar till en lÄt, sen vet jag inte mycket mer..

• 3 veckor senare...
Postat
GÄr bas först Äret Àr skönt som F'n, men maten Àr skit. :rolleyes:

AngÄende musikproduktion sÄ sa dem jag snackat med att det inte var sÄ svÄrt att komma in (vet inte hur mycket jag ska snacka om det men lite kan man sÀga).

De som sökte nu fick berÀtta lite om hur dem spelat in lÄten och lite övriga frÄgor. Sedan fick de sÀtta ihop nÄgra loopar till en lÄt, sen vet jag inte mycket mer..

okej, nice 😉

Postat

Om man söker in pÄ musikproduktion, fÄr man Àven spela in instrument dÄ?

Eller Àr det bara redigering och mixning etc.. (hoppas man fÄr göra det mesta sjÀlv om man vill :rolleyes: )

alltsÄ, kan man gÄ en tisdagkvÀll till en inspelningsstudio och spela in guror, kanske lite trummor, och redigera samt mixa mastra sjÀlv och sedan slutföra?

(jag hade hört att man skulle kunna dels lite pÄ ett instrument,+ skicka in 2 lÄtar)

Postat

Om du vill bli duktig pÄ ditt instrument Àr det nog ingen nackdel om dina klasskamrater skulle vara inne pÄ slick musik a la TOTO, eller svÄr jazzfusion för den delen. Lite mer utmaning sÄ.... Du fÄr ju inget större motstÄnd om dina kursare Àr depprockare, indiepopare eller technofrÀlsta tex. Om du sen sjÀlv rÄkar vara indiepopare kan du ju förÀndra vÀrlden med att spela sÄdan musik bra :rolleyes:

Kör pÄ tycker jag.

Postat
Om du vill bli duktig pĂ„ ditt instrument Ă€r det nog ingen nackdel om dina klasskamrater skulle vara inne pĂ„ slick musik a la TOTO, eller svĂ„r jazzfusion för den delen. Lite mer utmaning sĂ„.... Du fĂ„r ju inget större motstĂ„nd om dina kursare Ă€r depprockare, indiepopare eller technofrĂ€lsta tex. Om du sen sjĂ€lv rĂ„kar vara indiepopare kan du ju förĂ€ndra vĂ€rlden med att spela sĂ„dan musik bra 😉

Kör pÄ tycker jag.

okej, yes det ska jag!

Postat

Eller Ă€r det bara redigering och mixning etc.. (hoppas man fĂ„r göra det mesta sjĂ€lv om man vill 😎 )

alltsÄ, kan man gÄ en tisdagkvÀll till en inspelningsstudio och spela in guror, kanske lite trummor, och redigera samt mixa mastra sjÀlv och sedan slutföra?

(jag hade hört att man skulle kunna dels lite pÄ ett instrument,+ skicka in 2 lÄtar)

SjÀlvklart fÄr du spela in vad du vill pÄ fritiden. Det finns 2 studios som du kan göra stora produktioner i och 2 mindre som du kan göra lite smÄ skisser i eller mixa redan inspelade projekt.

Du fÄr sÄklart uppgifter frÄn lÀrarna. T.ex. LjudlÀgg en film, spela in en valfri lÄt eller gör ett radioprogram etc. Sen sÄ sammarebetar de som gÄr musikproduktion med sing/songarna och spelar hela tiden in med dem under alla 3 Är pÄ skolan. Sen sÄ sköter man ocksÄ som musikproducent pÄ Rytmus det mesta av ljudet pÄ alla spelningar som görs pÄ skolan =) AltsÄ mycket liveljud ocksÄ.

Men om du vill spela in en egen lÄt efter lektions tid sÄ kan du sÄklart göra det. Det Àr ju det alla göra typ. Allt Àr ju mycket roligare nÀr man fÄr vÀlja sjÀlv vad man ska spela in =) Bara att boka en studio, och börja spela in!

Jag vet tyvÀrr itne precis hur antagningsproven gÄr till. Men som du sÀger Àr det nog tvÄ lÄtar som gÀller. Och sen sÄ har jag ocksÄ för mig att de kollar om man kan nÄgot instrument. Men det Àr inget speciellt man behöver kunna. Bara ta lite ackord typ. Mest eftersom man ofta fÄr i lÀxa att spela in egna lÄtar. SÄ det ska nog inte vara nÄgot problem. Under alla 3 Är fÄr man ocksÄ ha biinstrumentlektioner. Oftast antningen piano eller gitarr.

Postat

Eller Ă€r det bara redigering och mixning etc.. (hoppas man fĂ„r göra det mesta sjĂ€lv om man vill 😄 )

SjÀlvklart fÄr du spela in vad du vill pÄ fritiden. Det finns 2 studios som du kan göra stora produktioner i och 2 mindre som du kan göra lite smÄ skisser i eller mixa redan inspelade projekt.

Du fÄr sÄklart uppgifter frÄn lÀrarna. T.ex. LjudlÀgg en film, spela in en valfri lÄt eller gör ett radioprogram etc. Sen sÄ sammarebetar de som gÄr musikproduktion med sing/songarna och spelar hela tiden in med dem under alla 3 Är pÄ skolan. Sen sÄ sköter man ocksÄ som musikproducent pÄ Rytmus det mesta av ljudet pÄ alla spelningar som görs pÄ skolan =) AltsÄ mycket liveljud ocksÄ.

Men om du vill spela in en egen lÄt efter lektions tid sÄ kan du sÄklart göra det. Det Àr ju det alla göra typ. Allt Àr ju mycket roligare nÀr man fÄr vÀlja sjÀlv vad man ska spela in =) Bara att boka en studio, och börja spela in!

Jag vet tyvÀrr itne precis hur antagningsproven gÄr till. Men som du sÀger Àr det nog tvÄ lÄtar som gÀller. Och sen sÄ har jag ocksÄ för mig att de kollar om man kan nÄgot instrument. Men det Àr inget speciellt man behöver kunna. Bara ta lite ackord typ. Mest eftersom man ofta fÄr i lÀxa att spela in egna lÄtar. SÄ det ska nog inte vara nÄgot problem. Under alla 3 Är fÄr man ocksÄ ha biinstrumentlektioner. Oftast antningen piano eller gitarr.

VĂ€rmer hjĂ€rtat đŸ€Ș tack Exil!

Postat (redigerat)

Var pĂ„ Öppet hus idag! shit va bra det verkar! fritt och fantasifullt och fyllt av möjligheter!

Redigerat av EkenMusiX
Postat
Var pĂ„ Öppet hus idag! shit va bra det verkar! fritt och fantasifullt och fyllt av möjligheter!

Vad kul, var du möjligtvis inne i studio A under dagen? Store studion med mixerbordet? Jag var nÀmligen nÀstan hela dan förutom vid 15.00-16.00

Postat

Eller Ă€r det bara redigering och mixning etc.. (hoppas man fĂ„r göra det mesta sjĂ€lv om man vill 😄 )

Verkar ju riktigt roligt... 😆

Postat (redigerat)

Vad kul, var du möjligtvis inne i studio A under dagen? Store studion med mixerbordet? Jag var nÀmligen nÀstan hela dan förutom vid 15.00-16.00

okey, njaa. om du menar salen med svarta sitsar kanske? i s f yes dĂ€r var jag och kollade 😄

sen bl.a i massor av smĂ„salar med dator + midikeyboard i 🙂 ruskigt nice!

Hörde ocksĂ„ av en 2:a som jag pratade med som gick musikproduktion att de hĂ„ller sig uppdaterade med de senaste pluggarna! 😉 detta Ă€r ju ocksĂ„ GRYMMT!

Redigerat av EkenMusiX
  • 1 Ă„r senare...
Postat (redigerat)

EDIT: GĂ„r sista terminen nu (2011). Galet vad tiden gĂ„r fort... ..och vad vĂ€rlden Ă€r liten, det Ă€r ju du Erik! Tjaaa 🙂

Redigerat av Dag

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.