Jump to content
Annons

Nybörjarens djungel... Var startar man?

Recommended Posts

Sjehera (oregistrerad)
Postat

Letar i forum och sliter hår, vet ju att svaren finns där men förstår sällan vad jag läser.

Har lekt lite med mina två gitarrer (6 o 12 strängar), ett tascam 4-track med kasett (ingen fantom-matning), ett gratisprogram (quartz audio-master) och en halv-kass mic men skulle vilja gå vidare för att få bättre inspelningar. Ljudkortet i datorn är standard, liksom resten av burken, ingen fire-wire ingång, 3,4 GHz, 512 ram.

Knallade till musik affären för att köpa en pickup men då rekommenderade de två mikrofoner istället och ett nytt litet mixerbord med fantom-matning. Antar att detta skulle kräva ett nytt ljudkort också.

Nu till frågan: vad göra? Vad behövs för att kunna spela in sång och gitarr med hyfsat ljud, kanske kunna lägga på lite trumma och nån effekt. Musikstil är sing/songwriter.

Sett att många använder Cubase, är det att rekommendera för totala grönjölingar?

Mixer, mikrofoner, ljudkort, mjukvara. Grejen är ju som vanligt att ekonomin är begränsad och datakunskaperna inte på topp (dessutom ruttet modem). Kan man skrapa ihop något hyfsat för 2000-5000kr?

Oändligt tacksam för hjälp.

/Anna

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Man startar här.

Lycka till, Anna.

Postat (redigerat)
Mixer, mikrofoner, ljudkort, mjukvara.

Skippa mixern. Det finns absolut ingen anledning för dig att köpa en sådan, om du inte slår till på en FireWire-bestyckad sådan, från till exempel Alesis. Då kan du få varje kanal som ett separat språ i datorn istället för att allt grötar ihop sig till en kanal.

Köp en bra mikrofon. Följ Dannys råd och leta på forumet efter trådar om mikrofoner. Det finns sådana så det räcker och blir över. Trådar alltså. Du kan börja med att söka på Studio Projects B1. Det är en populär mikrofon som jag tror skulle passa dina behov.

M-audio tycker jag gör hyffsat billiga och prisvärda ljudkort. Kolla in deras hemsida. Två ingångar kanske skulle vara lagom för dig. En för sång, och en för gitarr. Har du teleuttag på dina gitarrer? I sådana fall kan du köpa ett ljudkort med en mikorofoningång och en teleingång. Annars är det nog bäst att du slår till på åtminstone två stycken mickingångar. Du kan även kolla hos andra tillverkare av ljudkort som till exempel Edirol, PreSonus med flera.

På mjukvarusidan tror jag absolut att Cubase skulle vara en bra idé att köra. Naturligtvis den billigaste versionen Cubase SE då. Annars finns det program som Tracktion, Live och Pro Tools LE med flera. Det är bara att börja läsa på, och även tanka hem de demoversionerna som finns tillgängliga.

Stäm av priser och shit genom att söka på produkten på Thomann.

Använd Google. Det är din vän (Om du skriver in "site:forum.studio.se" följt av ett mellanslag och sedan det du söker efter så får du en sökfunktion som sparkar rumpa jämfört med den inbyggda sådana här på forumet som Danny länkade till).

Edit: Glöm alla FireWire tips. Såg att du inte hade någon sådan ingång på din dator.

Ta en titt på M-box 2, från Digidesign. Den har USB, ett antal trevliga ingångar, och du får Pro Tools LE på köpet. Oj...Jag trodde aldrig dagen skulle komma då mitt hat emot DigiDesign skulle vara borta 😑

Redigerat av Pluffo
Postat

Hej Anna!

Ungefär hur mycket pengar kan du tänka dig att lägga ut? Som du redan noterat, djungeln är stor - men med den datorkraft du redan har så behöver du absolut inte köpa nån ny dator... så där blir det väääldigt mycket enklare.

=)

//Petter

Sjehera (oregistrerad)
Postat

Tack för snabba svar 😑

Mellan 2000kr och 5000kr ligger väl budgeten på just nu.

Gitarrerna har inga uttag alls.

Men om man går in för mikrofoner, skall man köra två papallellt eller en på en gitarr? Tänkte väl inte spela och sjunga samtidigt utan synca det i datorn efteråt.

Postat (redigerat)

Om du ska spela in en sak i taget så ska du köpa en mikrofon. Varken mer eller mindre.

Redigerat av Pluffo
Sjehera (oregistrerad)
Postat
Ta en titt på M-box 2, från Digidesign. Den har USB, ett antal trevliga ingångar, och du får Pro Tools LE på köpet. Oj...Jag trodde aldrig dagen skulle komma då mitt hat emot DigiDesign skulle vara borta 😑

Den ligger runt 450 dollares om jag hittade rätt, kanske snäppet högt för mig. Men detta är en mixer? Om jag köper en sådan behöver jag inte byta ut ljudkortet eller?

Att byta ljudkortet har till syfte att få flera ingångar eller blir det också bättre ljud? För om jag ändå bara spelar in en sak i sänder räcker det tillfälligt med en ingång?

Postat (redigerat)

Den ligger runt 450 dollares om jag hittade rätt, kanske snäppet högt för mig. Men detta är en mixer? Om jag köper en sådan behöver jag inte byta ut ljudkortet eller?

Att byta ljudkortet har till syfte att få flera ingångar eller blir det också bättre ljud? För om jag ändå bara spelar in en sak i sänder räcker det tillfälligt med en ingång?

Ja, det räcker med ingång för dina behov. Dock så handlar det även om kvalitet. Ljudkortet du har du producerar antagligen en djävulsk fördröjning när du ska försöka dig på att spela in. Vad är det för ljudkort du har nu och vad har du för inångsmöjligheter på det?

M-box 2 är ett USB-ljudkort som kopplas till...Ja, USB-porten.

Redigerat av Pluffo
Sjehera (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Men då funkar det lika bra med ett nytt internt ljudkort? Kollade ditt tips på m-audio, hittade ett för 830kr:

M-AUDIO DELTA AUDIOPHILE 2496 PCI card with 2 analog RCAI/O in 24Bit/96KHz, S/PDIF I/O, Midi In/Out, now includingsoftwarebundle , incl. adaptercable

det har också en midi vilket jag antar innebär att man enkelt kan koppla in ett keyboard om man skulle få för sig att köpa ett vilket kanske är troligt.

edit: ljudkortet har en line in som jag inte får nåt ljud från och mic-ingång som funkat hyfsat. Det finns även en mic-in på framsidan av burken. Vad det är för typ vet jag inte, datorn är en acer, ett år gammal drygt.

Redigerat av Sjehera
Postat (redigerat)

Precis. Ett nytt internt ljudkort fungerar alldeles utmärkt och det kortet du nämner är ofta ett bra val. Ok..Jag kanske ska ta tillbaka mitt tidigare uttalande om att du inte behöver en mixer (jösses 😆). Du behöver en mixer eller en preamp om du skulle slå till och köpa det här ljudkortet, eftersom du behöver en apparat med XLR-ingång (standard för mikrofoner) som dessutom förstärker signalen, vilket både en mixer och en preamp (duh! Det är ju det de är till för) gör. Möjligtvis kan du även behöva en "tele--->rca"-adapter om nu mixern eller preampen inte har några rca-utgångar.

Redigerat av Pluffo
Postat
Om du ska spela in en sak i taget så ska du köpa en mikrofon. Varken mer eller mindre.

Eller gärna ett matchat stereopar. Tror det kan höja kvalitén på ljudet när antalet intrument är fåtaligt. Blir enligt mig mycket bättre ljud på akustiska gitarrer om de spelas in i stereo. Men då behöver du förstås två kanaler in på ljudkortet.

Sjehera (oregistrerad)
Postat

M-AUDIO USB AUDIOPHILE 24 Bit/96 kHz USB audiointerface, 2xanalog I/O, 1x digital I/O koax, 1x Midi I/O, for PC andMac

M-AUDIO MOBILE PRE USB, 16Bit/48kHz USB-Audio-Interfacewith mic pre-amps with Phantom power, for Mac OS X andWindows 2000/XP

Dessa två är externa ljudkort för USB? Båda ligger runt 1500, den undre funkar bättre för olika typer av micar?

Den 4-track/mixer som jag har (tascam portasound 424mk3) duger inte för att den inte har phantom power?

Tack för din tid!!!

Postat (redigerat)

Hej där.

JAg kom undan med mindre än 3000 spänn på följande

Mic: en MXL 990 795:-

Ljudkort externt Presonus Inspire 1995:-

Och ett fire wire kort för några hundralappar.

Räcker gott!!!!

Detta har jag spelat in med ovanstående konfig:

https://www.studio.se/index.php?act=Attac...=post&id=382881

HUr gör man för att länka tillen gammal post??? Kan bara rekommendera Copy/paste på ovanstående länk... 😆

edit: aha!!!!när posten kom online vart ju en länk 😉

Redigerat av Pelle Rylander
Postat (redigerat)

Det kan ligga någonting i det allansson säger. Själv har jag aldrig använt mig av stereoinspelning.

Alltså...Din mixer duger så länge du inte använder en mikrofon som kräver phantom power. Dock så rekomenderar jag att ha en rigg som klarar av mickar som kräver phantom power eftersom du med stor sannolikhet kommer att vilja använda en sådan. Din mixer duger alltså så länge du inte har något krav på att spela in mer än ett spår samtidigt eller använda en mikrofon som kräver phantom power...Eller som det heter på svenska: Fantommatning...😆 Eller? 😉

Istället för att köpa en mixer med phantom power så kan du köpa en preamp. Det fungerar också bra. Eller så köper du en helhetslösning, till exempel det USB-ljudkortet du nämnde.

Om jag var du så skulle jag satsa på det senare.

Edit: Öhm...Glöm allt skitsnack jag har editerat bort nu 😆

Edit 2: Eller skulle jag verkligen det...Grejen är ju det att USB-ljudkort inte har världens bästa prestanda. Du lär få dras med fördröjning och annat otyg. Med ett inbyggt ljudkort blir det nog stabilare. Lite dyrare visserligen...men...äh...Jag ska sluta svamla nu 😆

Redigerat av Pluffo
Sjehera (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Puh ok, börjar kännas klart vad som behövs:

Ett stycke ljudkort, externt för att få möjlighet till phantom-power som kopplas via usb (eller fire-wire om ett sådant kort köpes) och har minst 2 mic ingångar och midi in.

ett matchat stereopar mickar (finns att köpa i paket?)

cubase light-versionen

edit: Eller... om externt ljudkort inte är så bra ett billigare internt med midi-in och en liten mixer som har fantommatning till mickar.

Redigerat av Sjehera
Postat
Och ett fire wire kort för några hundralappar.

FireWire-kort är att föredra ja...Dock har inte Sjehere någon FireWire-ingång på sin dator. Man kan visserligen köpa PCI-kort som ger en detta.

Postat
ett matchat stereopar mickar (finns att köpa i paket?)

Ja...Det finns att köpa i paket. Dock är jag inte säker på hur nödvändigt detta faktiskt är, i alla fall inte som instegsköp. Kan någon mer stereo/mono-fil uttala sig i frågan?

Postat

Moderna USB-kort är som regel inte särskilt annorlunda än Firewire (bra dock om din dator har USB2 portar, men med tanke på processorn är de tnog rätt troligt). Interna PCI eller FW spelar ingen större roll, i en stationär dator kan du lika gärna välja ett internt.

Du behöver som sagt ett ljudkort som låter dig spela in med kondensatormikrofoner - med andra ord måste det klara fantommatning (phantom power) och absolut helst klara XLR-kontakt. Du vill helst ha två ingångar, akustisk gitarr t.ex. är mer regel än undantag att spela in i stereo med två samtidiga mikrofoner (ok, inte nödvändigt - men två ingångar kostar inte särskilt mycket mer än en, faktiskt). Bättre ljudkort bjuder på fler typer av ingångar och (framförallt) bättre ljud, stabilare drivrutiner och fler möjligheter i ditt inspelningsprogram. Vilket program du ska välja är upp till dig - men ett bra tips är att kolla om du har någrakompisar som gör musik och välja samma program. Ger möjlighet till support från dem och lättare att samarbeta. Cubase är ett bra allroundprogram, ProTools LE också - inte minst om du i första hand vill spela in ljud från instrument och sång som du framför live utanför datorn.

Det finns gott om ljudkort som kommer paketerade med enklare versioner av d mest populära inspelningsprogrammen. De versionerna räcker säkert bra för dig! Ett bra förslag är att ringa till JAM i Sthlm och prata med Johan där - de har helt ok priser och kan anpassa sig efter den nivå på rigg som DU behöver.

Mickar - eftersom du vill spela in sång och gitarr så tyckerj ag inte du ska köpa ett stereomatchat par. Det är som regel småmebransmickar. Tycker du ska köpa i första hand ljudkort plus en stormembrans kondensatormick i hygglig kvalitet (tar dig långt). Sedan en småmembrans konding till som du använder när du gör stereoinspelningar av din gitarr. Inte superbäst, men (tycker jag) bästa alternativet med hänsyn till din budget och ambition!

=)

//Petter

Postat
M-AUDIO DELTA AUDIOPHILE 2496 PCI card with 2 analog RCAI/O in 24Bit/96KHz, S/PDIF I/O, Midi In/Out, now includingsoftwarebundle , incl. adaptercable

Köp ett sånt.

Många bud här, men du sparar faktiskt en tusenlapp på att köpa ett (det nämnda) PCI-kort i stället för FireWire. Och skippa helst USB (några får det att funka bra, men jag tror mig kunna säga generellt att USB strular).

Dessutom, med m-audiokortet får du med en lightversion av Ableton Live, ett sequenserprogram som garanterat räcker för dig att komma igång. När du har lattjat runt med det ett tag (ett halvår?) så kanske du känner för att uppgradera till fullversion (eller nån annan sequenser, Pro Tools, Sonar, Cubase, Tracktion ...) men det är ju då.

tjing

Bengan

Sjehera (oregistrerad)
Postat

Och interna ljudkort finns med fantommatning och midi och är att föredra framför ett billigare ljudkort plus en mixer med nödvändiga ingångar?4

Sjehera (oregistrerad)
Postat

Köp ett sånt.

Många bud här, men du sparar faktiskt en tusenlapp på att köpa ett (det nämnda) PCI-kort i stället för FireWire. Och skippa helst USB (några får det att funka bra, men jag tror mig kunna säga generellt att USB strular).

Dessutom, med m-audiokortet får du med en lightversion av Ableton Live, ett sequenserprogram som garanterat räcker för dig att komma igång. När du har lattjat runt med det ett tag (ett halvår?) så kanske du känner för att uppgradera till fullversion (eller nån annan sequenser, Pro Tools, Sonar, Cubase, Tracktion ...) men det är ju då.

tjing

Bengan

Klart som korvspad alltså.

~800 för ljudkort med nödvändiga ingångar men utan fantommatning

~1000 för liten mixer med fantommatning

~1500 för två mickar, en stormembran kondensator mick och en småmembran kondensatormick.

Klappad och klar.

Tack för hjälpen allihopa!!! Känner mig mycket visare nu 😉

Postat (redigerat)
Och interna ljudkort finns med fantommatning och midi och är att föredra framför ett billigare ljudkort plus en mixer med nödvändiga ingångar?4

audiophile 2496-kortet som var på tapeten saknar fantommatning, men har midi in-ut.

Jag tycker det är vettigt att hänga på en liten bra mixer med fantommatning. Men då börjar nog diskussionen gå i cirklar här, ty någon sa tidigare att "du behöver absolut ingen mixer 😉🙁 .

Det diskuteras ofta kring kvalitén på mixerns inbyggda mic-preampar, som kan vara bra eller dåliga. Å andra sidan så kan ju liksom inbyggda micpreampar i relativt billiga ljudkort vara mer eller mindre bra oxå...

edit: Jag ser att du svarade medans jag skrev detta inlägg..

Ja för bövelen, kör hårt 😎

Redigerat av Vallhagen
Sjehera (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hittade en mixer som verkar bra, hade dessutom en effect-processor som kan vara kul att ha, 930 kronor.

Behringer

XENYX 1002 FX

BEHRINGER XENYX 1002 FX, 10ch. mixer, 2 Mic Inputs with 48Volt phantompower, internal 24-bit effect-prozessor, 3Band EQ, 1 Aux (post), Peak LED, 4 Stereo Line Inputs with1 Aux, 2Track In/Out, Master Fader, external powersupply

då är det bara att hitta lämpliga mickar så kan jag ju beställa 😉

Kan vara en idé att ringa och hör med JAM i sthlm också, mer grund att stå på är super.

Tack igen Pluffo, Vallhagen, Mr Petter och ni andra!!!

Redigerat av Sjehera
Postat
Jag tycker det är vettigt att hänga på en liten bra mixer med fantommatning. Men då börjar nog diskussionen gå i cirklar här, ty någon sa tidigare att "du behöver absolut ingen mixer 😉😎 .

Det var jag...och jag var så hårt inställd på att hon skulle köpa ett externt ljudkort att jag helt dissade mixern 🙁

Postat (redigerat)

Bara så att du vet Sjehera...Om du köper den riggen som du snackar om nu så kommer du att vara tvungen att spela in både höger och vänster mick på samma spår och kan därmed inte fippla med mickarnas nivåer sinsemellan och liknande i efterhand. Detta behöver inte vara någon större nackdel dock...Du får helt enkelt vara noga med att ställa in nivåerna rätt från början.

Lycka till med köpet! Det blir nog kanon det där 😉

Redigerat av Pluffo
Sjehera (oregistrerad)
Postat

Pluffo: Men den verkar som ett bra val ändå? Inga direkta problem? Ska man satsa lite mer för en bättre mixer?

Postat
Jag tycker det är vettigt att hänga på en liten bra mixer med fantommatning. Men då börjar nog diskussionen gå i cirklar här, ty någon sa tidigare att "du behöver absolut ingen mixer 😉  😎 .

Det var jag...och jag var så hårt inställd på att hon skulle köpa ett externt ljudkort att jag helt dissade mixern 🙁

Ah!

Men då är ju alla överens då🙂

Sjehera; det slog mig; vad ska du lyssna i?

Och: Glöm inte att kolla beg-marknaden, blocket och vendolin. Små mixerbord brukar det finnas gott om. Halva min sovrumsstudio är köpt begagnad.

Sjehera (oregistrerad)
Postat

Lyssna i? Hörlurar, högtalare från datorn?

Postat

Det är inga direkta problem. Jag ville bara informera dig så att du visste vad som gällde. Mixern verker helt ok, men följ gärna Vallhagens råd och kolla begagnatmarknaden. Själv har jag åtminstone en mixer som ligger hemma och skräpar utan någon användning för tillfället, och jag tror inte att jag är den enda om man säger så 🙂

Postat
Bara så att du vet Sjehera...Om du köper den riggen som du snackar om nu så kommer du att vara tvungen att spela in både höger och vänster mick på samma spår och kan därmed inte fippla med mickarnas nivåer sinsemellan och liknande i efterhand.

Ursäkta men nu är du väl ute och cyklar?! Eller missar jag nåt?

Mic in på kanal 1 och 2.

Mixerkanal 1 pannad max vänster->ljudkortets kanal 1->Sequenserns kanal 1 in.

Mixerkanal 2 pannad max höger->ljudkortets kanal 2->Sequenserns kanal 2 in.

Separerat o klart.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.