Jump to content
Annons

Studiomonitorer i ropet!


drloop (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Jag Àr insnöad pÄ ADAM, som har en vÀldigt fin upplösning tack vare deras egenutvecklade banddiskant - som ocksÄ bidrar till att ge en större sweetspot.

Mina huvudmonitorer Àr ADAM P33A - men de smÄ nya A7 Àr riktigt lÀckra ocksÄ - och lite mer överkomliga i pris... :rolleyes:

Favoriten över alla andra, Àr fortfarande ADAM S3A - men de kostar för mycket för min egen budget... :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

haha, kloker eller?? 😛

JAg Ă€lskar mina Phonic P8A. har haft dom i 2 Ă„r nu. lööööv them.  🙂

HĂ„ller med dig, har samma, oslagbara i sin prisklass?! 🙂

Definitivt! Blev ju dessutom jĂ€mförda med Genelec i de tidiga testerna i tex tidningen "MONITOR"... kĂ€ndes gött Ă„ se det testet efter jag hade köpt dem hehe.. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag Àr insnöad pÄ ADAM, som har en vÀldigt fin upplösning tack vare deras egenutvecklade banddiskant - som ocksÄ bidrar till att ge en större sweetspot.

Mina huvudmonitorer Ă€r ADAM P33A - men de smĂ„ nya A7 Ă€r riktigt lĂ€ckra ocksĂ„ - och lite mer överkomliga i pris... 🙂

Favoriten över alla andra, Ă€r fortfarande ADAM S3A - men de kostar för mycket för min egen budget... 😛

Jag var i en studio dÀr de hade Adam S3A-monitorer (nÀstan hundra pÄ att det var den modellen), och jag blir fortfarande lyrisk nÀr jag tÀnker pÄ hur de lÀt... brrr...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Genelec Àr ju annars drömmen. dom lÄter sÄ himla bra 8050. dock sÄ Àr jag inte miljonÀr. men en vacker dag......

kör idag med Behringer B2031A, lÄter helt ok, fast vi snackar dag o natt mot Genelec.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

haha, kloker eller?? 😛

JAg Ă€lskar mina Phonic P8A. har haft dom i 2 Ă„r nu. lööööv them.  🙂

HĂ„ller med dig, har samma, oslagbara i sin prisklass?! 🙂

Definitivt! Blev ju dessutom jĂ€mförda med Genelec i de tidiga testerna i tex tidningen "MONITOR"... kĂ€ndes gött Ă„ se det testet efter jag hade köpt dem hehe.. 🙂

Jag tycker Phonic P8, M-Audio BX8 och Behringer B2031A bĂ„de ser likadana ut samt lĂ„ter likadant 😉!

Genelec tycker jag lÄter helt annorlunda, en monitor dom liknar i ljudet Àr dock Mackie HR824.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker Phonic P8, M-Audio BX8 och Behringer B2031A bĂ„de ser likadana ut samt lĂ„ter likadant 😛!

Genelec tycker jag lÄter helt annorlunda, en monitor dom liknar i ljudet Àr dock Mackie HR824.

Jag var och lyssnade pÄ Mackie HR824 hÀrom dagen.. och blev inte alls imponerad.

SĂ„ngen lĂ€t instĂ€ngd och diskanten var det ju alldeles för mycket frĂ€s i. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

haha, kloker eller?? 🙂

JAg Ă€lskar mina Phonic P8A. har haft dom i 2 Ă„r nu. lööööv them.  🙂

HĂ„ller med dig, har samma, oslagbara i sin prisklass?! 🙂

Definitivt! Blev ju dessutom jĂ€mförda med Genelec i de tidiga testerna i tex tidningen "MONITOR"... kĂ€ndes gött Ă„ se det testet efter jag hade köpt dem hehe.. 😉

Jag tycker Phonic P8, M-Audio BX8 och Behringer B2031A bĂ„de ser likadana ut samt lĂ„ter likadant 😛!

Genelec tycker jag lÄter helt annorlunda, en monitor dom liknar i ljudet Àr dock Mackie HR824.

likadant?

nÀÀ.. jag testade faktiskt, roligt nog exakt de tre modellerna brevid varandra, tycker ite de lĂ€t sĂ„ lika....? 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker Phonic P8, M-Audio BX8 och Behringer B2031A bĂ„de ser likadana ut samt lĂ„ter likadant 😛!

Genelec tycker jag lÄter helt annorlunda, en monitor dom liknar i ljudet Àr dock Mackie HR824.

Jag var och lyssnade pÄ Mackie HR824 hÀrom dagen.. och blev inte alls imponerad.

Precis 🙂! Nej, men Phonic P8A Ă€r mycket bra för pengarna!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker Phonic P8, M-Audio BX8 och Behringer B2031A bĂ„de ser likadana ut samt lĂ„ter likadant 🙂!

Genelec tycker jag lÄter helt annorlunda, en monitor dom liknar i ljudet Àr dock Mackie HR824.

Jag var och lyssnade pÄ Mackie HR824 hÀrom dagen.. och blev inte alls imponerad.

Precis 🙂! Nej, men Phonic P8A Ă€r mycket bra för pengarna!

Jag tycker dom lĂ„ter hemskt. 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker Phonic P8, M-Audio BX8 och Behringer B2031A bĂ„de ser likadana ut samt lĂ„ter likadant 🙂!

Genelec tycker jag lÄter helt annorlunda, en monitor dom liknar i ljudet Àr dock Mackie HR824.

Jag var och lyssnade pÄ Mackie HR824 hÀrom dagen.. och blev inte alls imponerad.

Precis 🙂! Nej, men Phonic P8A Ă€r mycket bra för pengarna!

Jag tycker dom lĂ„ter hemskt. 😛

ja du sa det innan 🙂

nattinat pÄ er gamla rÀvar!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En monitor skall inte inte lÄta bra! En bra monitor skall inte lÄta alls, dvs den skall lÄta som det man stoppar in i den. LÄter den "bra" bör man bli misstÀnksam och lyssna noga en gÄng till efter vad det Àr som egentligen lÄter. DÄ bidrar den troligen med ett sound i form av

- distorsion i basen, sÄ kallat "tryck"

- distorsion i mellanregistret, sÄ kallad "vÀrme"

- distorsion i diskanten, sÄ kallad "briljans"

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En monitor skall inte inte lÄta bra! En bra monitor skall inte lÄta alls, dvs den skall lÄta som det man stoppar in i den. LÄter den "bra" bör man bli misstÀnksam och lyssna noga en gÄng till efter vad det Àr som egentligen lÄter. DÄ bidrar den troligen med ett sound i form av

- distorsion i basen, sÄ kallat "tryck"

- distorsion i mellanregistret, sÄ kallad "vÀrme"

- distorsion i diskanten, sÄ kallad "briljans"

InstĂ€mmer! 🙂

Jag ska kanske förtydliga lite, eftersom jag brukar sĂ€ga att mina monitorer lĂ„ter "bra"... 🙂

Jag tycker att en "bra" monitor Ă„terger verkligheten sĂ„ nĂ€ra som möjligt och varken förskönar eller förfular. Mina monitorer lĂ„ter alltsĂ„ "bra" pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt och inte för att ljudet förskönas pĂ„ nĂ„got sĂ€tt... 😉

InstÀmmer ocksÄ med drloop och Torwald: NS10 tillhör definitivt inte kategorin "bra" monitorer ljudmÀssigt, eftersom det alltid lÄter illa i dem pÄ grund av det överdrivna mellanregistret...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker Phonic P8, M-Audio BX8 och Behringer B2031A bĂ„de ser likadana ut samt lĂ„ter likadant 🙁!

Genelec tycker jag lÄter helt annorlunda, en monitor dom liknar i ljudet Àr dock Mackie HR824.

Jag var och lyssnade pÄ Mackie HR824 hÀrom dagen.. och blev inte alls imponerad.

Precis đŸ„°! Nej, men Phonic P8A Ă€r mycket bra för pengarna!

Jag tycker dom lĂ„ter hemskt. 😉

JÀmfört med dyrare eller med annat i samma prisklass? - bara nyfiken!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ja du sa det innan 😆

nattinat pÄ er gamla rÀvar!

Kan sĂ€ga det igen om du vill 🙂

Du pÄpekar bara att de monitorer som nÀmns i trÄden lÄter skrÀp, men sÀger ingenting om vilka du föredrar sjÀlv. Vilka rekommenderar du?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Alla monitorer lĂ„ter skrĂ€p, tacka vet jag akustiskt â˜ș!

Hur menar du dÄ?

studiohögtalare Ă€r nĂ€stan alltid fĂ€rgade pĂ„ ngt sĂ€tt, och man kan aldrig fĂ„ samma ljud med en mikrofon som det lĂ„ter i verkligheten.. 😆

jag Àlskar NS10!!!!!! enligt mig sÄ Àr det dom Àrligaste högtalarna som finns!!! dessutom Àr dom sÄ jÀvla snygga!!!!!!!

hade ett par pĂ„ g för inte sĂ„ lĂ€nge sen, men blev snuvad pĂ„ dom i sista sekund, sĂ„ dĂ„ blev jag sur o köpte en glass istĂ€llet.. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En bra inspelning lÄter ju oftast bÀttre Àn vad det lÀt live. (om det Àr bra mixat vill sÀga)

Jag Àr lite delad till detdÀr Àrligt talat. Det beror mycket pÄ vad det Àr för musik. Jag har fortfarande inte hört en inspelning som Äterger kÀnslan av att vara i rummet till 100%, och den kÀnslan betyder vÀldigt mycket, iaf för mig. Men det Àr frÀmst nÀr det gÀller akustiska instrument dÄ.

PÄ samma sÀtt som jag föredrar att se teater live framför en tv-inspelning, trots att tv-inspelningen egentligen Àr "bÀttre" med olika vinklar och nÀrbilder.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Alla monitorer lĂ„ter skrĂ€p, tacka vet jag akustiskt 🙂!

Hur menar du dÄ?

studiohögtalare Ă€r nĂ€stan alltid fĂ€rgade pĂ„ ngt sĂ€tt, och man kan aldrig fĂ„ samma ljud med en mikrofon som det lĂ„ter i verkligheten.. 😛

jag Àlskar NS10!!!!!! enligt mig sÄ Àr det dom Àrligaste högtalarna som finns!!! dessutom Àr dom sÄ jÀvla snygga!!!!!!!

hade ett par pĂ„ g för inte sĂ„ lĂ€nge sen, men blev snuvad pĂ„ dom i sista sekund, sĂ„ dĂ„ blev jag sur o köpte en glass istĂ€llet.. 🙂

Det var ett smart drag att köpa glassen i stĂ€llet. Den var garanterat mycket mer prisvĂ€rd... 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...