Jump to content
Annons

Behöver hjälp, prorgrammapp uppe vid start


Prospeed

Recommended Posts

Ja som titeln lyder.. jag har kört det där pmfix.exe några ggr men det hjälper inte, inga fel hittas.. Ganska störigt att programmappen ligger uppe varje gång man startar datorn.

Hoppas nån fin själ kan hjälpa mig 😆

Tack så mycket på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag kommer ihåg rätt, så kan det bero på att du har en mapp som heter "Program" och en som heter "Program Files". Det beror på att något program har varit förinställt på att installera i Program Files och ingen annanstans. Flytta innehållet till Program-mappen (och hoppas att det fortfarande funkar...) - och radera "Program Files"-mappen. Det är nog olika mellan olika Windowsversioner också. Det är inte alla som har denna bugg...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ett program i Autostart, vars kommando borde ligga inom citationstecken.

Så när Windows läser C:\Program Files\Programnamn\program.exe så öppnas C:\Program eftersom den tolkade mellanrummet som slutet på sökvägen.

Ifall du öppnar Registereditorn och ändrar till "C:\Program Files\Programnamn\program.exe" så kommer programmet att starta istället för att programmappen visas.

Ifall det är nåt program som inte är livsviktigt, så plocka bort det ur Autostart istället. Då har du både löst problemet och sparat på datorns systemresurser. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej den ska upp på vår hemsida..

Ja pmfix har jag kört några ggr, tror tom jag skrev det i första posten 🙂

Den hittar inget fel..

Jag har varit inne i msconfig o tryckt ur alla c/program filer.. men det hjälper inte heller.. den e fortfarande uppe.. ingen som kan hjälpa via fjärrhjälp på msn?

Har hört att det ska va smidigt

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Msconfig fixar väl bara till de program som är som autostart i registryn. Du kanske vill kolla igenom Startup-foldern också?

edit: det är alltså "rätt problem" du försöker lösa, var inte orolig för det!

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Msconfig fixar väl bara till de program som är som autostart i registryn. Du kanske vill kolla igenom Startup-foldern också?

edit: det är alltså "rätt problem" du försöker lösa, var inte orolig för det!

Som sagt, jag kan inte så mkt som er, vill du förklara hur jag gör det och vad jag ska leta efter eller så? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hjälper inte Pmfix ditt problem så vette tusan vad du har för problem. MS-Config visar vad du har som autostart och där kan du som sagt bocka av det du inte önskar..

Problemet med att programmappen hamnar på skrivbordet har att göra med att att i sverige så installeras program i mappen "program" och i usa i mappen "program files" Det som saknas i registret är just citattecknen.. Och det är det som pmfix fixar..

Pmfix SKA fixa detta problem.. Basta.. Har du verkligen bockat för att det SKA fixa problemet då? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Autostart är tömd, och jag har bockat för att den ska ta bort det den ska ta bort.. 😳

Jaja, nu har jag en sån där "duharinteäktawindows" med.. rätt kul det med 😄

Har använt en gammal WGA Tray remover tror jag den hette.. men det kommer upp en ruta innan man loggas in i själva windows eller vad man säger.. haha jag e rätt värdelös 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en miljard trådar på nätet. Bara googla lite.

http://www.google.se/search?hl=sv&rls=GGLG...vid+start&meta=

Starta regedit.exe

Sök i registret efter "Run" (under HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Currentversion\run och HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Currentversion\run).

Om någon av nycklarna under denna har värdet "C:\Program Files\..." kommer mellanslaget i sökvägen

att medföra att windows "klipper" sökvägen där och öppnar mappen program istället. Dubbelklicka på sökvägen och se till att du sätter citationstecken ("") runt hela sökvägen ("c:\program files\mittprogram.exe")

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...