Jump to content
Annons

Hemstudiobygge


Fistmadness (oregistrerad)

Recommended Posts

Fistmadness (oregistrerad)

Nu har jag givit mig in i ett enormt projekt. Det är dags för en ny studio. Den gamla garderoben börjar bli för liten 😏 Ta en titt på min hemsida så ser ni hur liten den faktiskt är!

Rock n' Blues

Det började med att vi skulle "reparera" stommen i den gamla byggnaden.

Och hrm....det blev inte så värst mycket kvar som var värt att använda sig av... ta själva en titt.

0.jpg

Inspektion av gamla bygget

1.jpg

"Skadat gods" bortrensat

2.jpg

Nya reglar

3.jpg

Rakt och fint ska det vara

4.jpg

Stordåd redan första byggdagen!

Fler bilder kommer upp senare.

Kommentera gärna bygget och kom med tips på isolering och fönsterlösningar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ser intressant ut, har du bygglov på det om man får fråga.

Hur är planen? Skulle vara av intresse att se en skiss på hur det hela ska sluta. Kan finnas saker du inte tänkt på redan i grunden som man kan hjälpa till med här på forumet.

t.ex undrar jag varför taket har den vinkel den har. Är det för att det ska "passa in" med andra kringliggande byggnader? Inget fel i sig att ha ett tak med denna lutning (vattnet rinner ju av bättre om man säger så) men inuti kan det uppstå problem om du inte har tänkt rätt från början.

Men en skiss på det hela som sagt, så vet vi mer sen.

a

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Fistmadness (oregistrerad)
Ser intressant ut, har du bygglov på det om man får fråga.

Hur är planen? Skulle vara av intresse att se en skiss på hur det hela ska sluta. Kan finnas saker du inte tänkt på redan i grunden som man kan hjälpa till med här på forumet.

t.ex undrar jag varför taket har den vinkel den har. Är det för att det ska "passa in" med andra kringliggande byggnader? Inget fel i sig att ha ett tak med denna lutning (vattnet rinner ju av bättre om man säger så) men inuti kan det uppstå problem om du inte har tänkt rätt från början.

Men en skiss på det hela som sagt, så vet vi mer sen.

a

😕

Tjenna!

Bygglov behövs inte i detta läget då det egentligen inte är tal om nybygge utan snarare restaurering av det gamla som stod där.

Du satte huvudet på spiken.. taket lutar för att passa in i omgivningen. Min tanke i dagsläget är att sätta basfångare i hörnan som blir i taket mot dörren sett. Likaså mindre sådana i de övriga tre hörn som blir längs golv (det fjärde hörnet ligger precis vid dörren). Jag ska genast kasta mig in i photoshop och börja rita upp tankarna...

Det kommer att vara flytande golv och dubbla gips på väggarna med regält med stoppning bak. Väggen mellan kontrollrum och studio kommer att delas i två sektioner dvs med "andrum" mellan. Detta ger då två "2 el. 3-glas" med ett par decimeter mellan. Får se vad ekonomin tillåter.

Återkommer med ritningar över basfångarna till tak och väggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fistmadness (oregistrerad)
Behövs det verkligen bygglov med tanke på att det faktiskt redan stod en byggnad där tidigare?

nope

Det som va ganska skoj med den förra byggnaden är att den antagligen var byggd innan 1900. Själva huset är ganska gammalt 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, de där basfällorna kan nog bli bra, men det beror helt uteslutande på VAR de är placerade, kan du göra en planskiss på hela projektet från ovan så det går att få ett grepp om det hela? Gärna med exakta dimensioner eller mått.

Det kommer att vara flytande golv och dubbla gips på väggarna med regält med stoppning bak. Väggen mellan kontrollrum och studio kommer att delas i två sektioner dvs med "andrum" mellan. Detta ger då två "2 el. 3-glas" med ett par decimeter mellan. Får se vad ekonomin tillåter.

ok, två saker; Flytande golv direkt på marken är inte direkt nödvändigt i ditt fall, har ni tänkt å gjuta nytt golv för att få det hela i våg? Isåfall ska du gjuta golvet i två separata "plattor" så att de inte kommer i direkt kontakt. Ett golv byggt på det sättet slår ALLA tänkbara trägolvs konstruktioner.

det andra angående två stycken 2 eller 3 glas rutor så är svaret: 2 stycken 1 glasrutor i laminerat glas, två olika tjocklekar och MYCKET luft i mellanrummet. Sök på tripple leaf här på forumet så förstår kanske även bättre hur en bra ljudisolerad vägg ska byggas, gäller även för fönsterglas.

a

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Fistmadness (oregistrerad)
ok, de där basfällorna kan nog bli bra, men det beror helt uteslutande på VAR de är placerade, kan du göra en planskiss på hela projektet från ovan så det går att få ett grepp om det hela? Gärna med exakta dimensioner eller mått.
Det kommer att vara flytande golv och dubbla gips på väggarna med regält med stoppning bak. Väggen mellan kontrollrum och studio kommer att delas i två sektioner dvs med "andrum" mellan. Detta ger då två "2 el. 3-glas" med ett par decimeter mellan. Får se vad ekonomin tillåter.

ok, två saker; Flytande golv direkt på marken är inte direkt nödvändigt i ditt fall, har ni tänkt å gjuta nytt golv för att få det hela i våg? Isåfall ska du gjuta golvet i två separata "plattor" så att de inte kommer i direkt kontakt. Ett golv byggt på det sättet slår ALLA tänkbara trägolvs konstruktioner.

det andra angående två stycken 2 eller 3 glas rutor så är svaret: 2 stycken 1 glasrutor i laminerat glas, två olika tjocklekar och MYCKET luft i mellanrummet. Sök på tripple leaf här på forumet så förstår kanske även bättre hur en bra ljudisolerad vägg ska byggas, gäller även för fönsterglas.

a

😕

tack för tipset ang. fönstren.

Tyvärr har jag inte måtten här just nu, men imorgon kan jag ha fixat en hel skiss med lite exakta dimensioner.

Det är tänkt att vi ska gjuta ovanpå den redan gjutna grunden och därpå regla upp i med isolering emellan och två lager trä-golv. Har dock inte fått det materialet ännu från snickaren. Får höra med honom om slutdomen.

Ska genast kolla upp fönsterkonstruktionen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Fistmadness (oregistrerad)

Tjenna!

Long time no see! Nu har jag äntligen fått tummarna ur för att lägga upp fler bilder! Det har hänt mycket sedan sist jag tjötade om något här.

5.jpg

6.jpg

Redigerat av Fistmadness
Link to comment
Dela på andra sajter

Trevlig att se hur det fortskrider men det blir ju inte riktigt intressant förrns du börjar få ordning på insidan. Hoppas du lägger upp fler foton då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fistmadness (oregistrerad)
Trevlig att se hur det fortskrider men det blir ju inte riktigt intressant förrns du börjar få ordning på insidan. Hoppas du lägger upp fler foton då!

Absolut! För tillfället är det bara gjutning av golvet som är aktuellt så de bilderna är inte speciellt skojiga. Men elen ska snart dras på plats så vi kan få lite ljus där inne och börja jobba invändigt.

Hursomhelst så återkommer jag med fler bilder!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Fistmadness (oregistrerad)

Tjenna!

En ny dag och fler spik inpetade i bygget!

Lägger upp några fler bilder:

7.jpg

Snart färdigt utvändigt

9.jpg

Baksida

10.jpg

Inte dags att spela in ännu? =)

11.jpg

bakom "muren" kommer mitt blivande kontrollrum att ligga

kontrollrum.jpg

Liten ritning över hur kontrollrummet.

Det är något smalt men det ska funka. Har tyvärr inte mycket till val. Om mina mätningar stämmer kommer jag precis lyckas få in grejerna. "Skrivbordet" kommer jag bli tvungen att bygga själv då det endast kommer vara 50 brett (precis så att mixern får plats) vid höger sida och sitta ihop med resterande som kommer ge mig en bra arbetsyta med keyboard längst in. Jag kommer också att slippa ben från skrivbordet då jag kommer att regla upp det i väggen. Effekter och EQ kommer jag att bygga ett rack till som kommer hänga under skrivbordet intill datorn. Ett alternativ är att sätta Keyboarden på ett separat bord som man skjuter under kortsidan på "skrivbordet".

Link to comment
Dela på andra sajter

Fistmadness (oregistrerad)
Riktigt vackert! Ni får skynda er med utsidan nu innan vintern kommer på riktigt...Här uppe i jämtland har det snöat som tusan på nå dar nu 😠

Tyvärr började det snöa här nere i skåne idag... men det har inte lagt sig... ska bli finare till helgen, då är det tid till att måla grundmålning

Link to comment
Dela på andra sajter

Fistmadness (oregistrerad)
Fruktansvärt kul tråd. Det är väldigt intressant för oss nybörjare (måste ju finnas fler än mig på forumet) att se en studio byggas från grunden, bokstavligen. Fortsätt posta bilder det e grymt.

tackar tackar... Kommer nog upp lite fler bilder eventuellt i kväll. Ska ut dit och måla färdigt utsidan är det tänkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fistmadness (oregistrerad)

Ett nästan fullständigt yttre, nu kan det få regna hur mycket det vill!

Från koja till slott på åtta veckor

12_2.jpg

Återkommer med mer bilder när vi börjar med isolering och inre väggar, nästa projekt är skiljeväggen mellan kontrollrum och spelrum.

Redigerat av Fistmadness
Link to comment
Dela på andra sajter

kontrollrum.jpg

Liten ritning över hur kontrollrummet.

Det är något smalt men det ska funka. Har tyvärr inte mycket till val. Om mina mätningar stämmer kommer jag precis lyckas få in grejerna. "Skrivbordet" kommer jag bli tvungen att bygga själv då det endast kommer vara 50 brett (precis så att mixern får plats) vid höger sida och sitta ihop med resterande som kommer ge mig en bra arbetsyta med keyboard längst in. Jag kommer också att slippa ben från skrivbordet då jag kommer att regla upp det i väggen. Effekter och EQ kommer jag att bygga ett rack till som kommer hänga under skrivbordet intill datorn. Ett alternativ är att sätta Keyboarden på ett separat bord som man skjuter under kortsidan på "skrivbordet".

Går det inte att sitta på längden istället? Ledsen att vara negativ men det där ser ut att bli svårt att få bra. Dels har du så att säga inget utrymme att använda till akustikbehandling, och dels kommer stereobilden bli väldigt förvrängd. När ljud lämnar din vänstra monitor kommer det studsa runt väldigt tidigt och du får känslan av att ljudet kommer lite från alla håll. Du kommer fortfarande höra att det kommer från vänster, eftersom det anländer senare till höger öra och hjärnan kan tolka sådana fördröjningar, men volymmässigt kommer det nästan inte vara någon skillnad.'

Om du istället sätter det på längden skulle du kunna dämpa lite lätt där ljudet från monitorerna träffar väggen på ett sådant sätt att reflektionen går rakt till dig, samt längst bak i rummet (eftersom du har mer avstånd att använda till absorberande material då.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fistmadness (oregistrerad)

Liten ritning över hur kontrollrummet.

Det är något smalt men det ska funka. Har tyvärr inte mycket till val. Om mina mätningar stämmer kommer jag precis lyckas få in grejerna. "Skrivbordet" kommer jag bli tvungen att bygga själv då det endast kommer vara 50 brett (precis så att mixern får plats) vid höger sida och sitta ihop med resterande som kommer ge mig en bra arbetsyta med keyboard längst in. Jag kommer också att slippa ben från skrivbordet då jag kommer att regla upp det i väggen. Effekter och EQ kommer jag att bygga ett rack till som kommer hänga under skrivbordet intill datorn. Ett alternativ är att sätta Keyboarden på ett separat bord som man skjuter under kortsidan på "skrivbordet".

Går det inte att sitta på längden istället? Ledsen att vara negativ men det där ser ut att bli svårt att få bra. Dels har du så att säga inget utrymme att använda till akustikbehandling, och dels kommer stereobilden bli väldigt förvrängd. När ljud lämnar din vänstra monitor kommer det studsa runt väldigt tidigt och du får känslan av att ljudet kommer lite från alla håll. Du kommer fortfarande höra att det kommer från vänster, eftersom det anländer senare till höger öra och hjärnan kan tolka sådana fördröjningar, men volymmässigt kommer det nästan inte vara någon skillnad.'

Om du istället sätter det på längden skulle du kunna dämpa lite lätt där ljudet från monitorerna träffar väggen på ett sådant sätt att reflektionen går rakt till dig, samt längst bak i rummet (eftersom du har mer avstånd att använda till absorberande material då.)

Jag har faktiskt funderat på det också... tyvärr så har jag inga riktiga studiomonitorer i dagsläget vilket gör att det just nu inte skulle bli någon skillnad hur jag sätter dom =) Men då ekonomin tillåter mig att införskaffa de eftertraktade ljudtrattarna har jag faktiskt funderat på att sätta dom som du mycket riktigt påpekar på längden. Då jag ändå har skärmen i hörnan kommer jag isf ändå sitta vänd mot kortsidan vid mixning. Att ljudet under inspelning kommer från vänster gör ju inte speciellt mycket.

Tack för ett mycket bra påpekande, jag ska klura vidare på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...