Jump to content
Annons

Hur får man till trailerrösten


MusicGene

Recommended Posts

Jag undrar om det finns något smart sätt att få fram den däringa film-trailer-speaker-rösten utan att ha den från början. Jag har lyckats få det här soundet:

Röst - VälkommenCalle

Det låter inte som en trailerröst utan som ett monster. Har du något tips??

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad har du försökt med på rösten då?

Mina tips skulle vara att prata nära micken för att få bas. Pitcha ner ljudet efteråt ( men inte tempot. Då hörs det så tydligt att du har mixtrat med rösten ) + att du helst ska heta Bengt Magnusson.

Alternativt kan du pröva att göra inspelningar dagen efter en rejäl krogrunda

https://www.studio.se/index.php?showtopic...5&hl=sångrösten

Kolla in trailern för "The Commedian". Där har du teailerkillen i sitt esse. Undra om det är han som gör alla röstpålägg till amerikanska filmtrailers.

http://movies.go.com/movies/C/comedian_2002/index.html

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Den inspelningen som du har där låter inte riktigt naturlig(som du själv säger).

Saken är lite, att när det gäller speakerröster så använder man helt enkelt personer som har mörka röster (om det är det man är ute efter). Även som som har naturlig botten i rösten brukar anstränga sig för att få den extra låg.

Om man försöker skapa det på konstgjord väg så för man nog acceptera att det kommer att låta konstgjort.

Precis som pluffo skriver så kan du labba lite med pitch och dessutom även resonansen i rösten sk. "Formant". Vet att det finns lite olika pluggar för sånt.

En oktaveffekt kan oxå ge lite stygg botten, men så snart du börjar processa så tar det inte lång tid innan det hörs.

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in trailern för "The Commedian". Där har du teailerkillen i sitt esse. Undra om det är han som gör alla röstpålägg till amerikanska filmtrailers.

http://movies.go.com/movies/C/comedian_2002/index.html

Hans röst är fantastisk och likaså trailern till the Comedian.

När jag spelade in ljudklippet så vräkte jag på med så mycket luft jag kunde för att få lite mer rossligt ljud. Har även pitchat ner några halvtoner och mixat med en oktav + lite eq.

Lyssnar man på exempelvis Bengt Magnusson har han lite mer botten i rösten men också något slags knarr lite högre upp i frekvens. Det är det knarret som jag skulle vilja ha lite mer framträdande. Kanske är den enda lösningen att leta reda på nån gammal borstbindare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Brist (oregistrerad)

1. Rök minst tre paket Pall Mall om dagen.

2. Drick whiskey till maten.

3. Gallskrik ett par timmar varje dag.

Nej, jag tror det är svårt att med effekter framställa en "trailerröst" utan att det låter syntetiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha också tänkt på hur de gör för det behöver inte vara folk med mörk röst utan alla reklamröster får ofta det där raspiga, rostiga ljudet.

En annan grej jag tänkt på är att om man lyssnar på radio (framfröallt P1-4) så hör man hela tiden alla ljud från när de stänger och öppnar munnen, alltså låter typ som de slickar sig om munnen eller så haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Vill man låta en oktav lägre i sitt röstläge så kan man ju givetvis koppla in en effekt som oktaverar ned själva rösten eller desto bättre: Melodyne 2.5.

För att tillväga gå detta i Melodyne 2.5 så importerar man wave-filen i Melodyne. Sedan klickar man på funktionen DETECT. Obs! Stanna upp här och välj i vilket format den skall detectera. Den kan detectera i sopran, alt, tenor, gitarr vad du vill. Men välj speakerröst.

Den detecterar för att Melodyne skall kunna hitta röstomfånget och sedan när det är väl klart så är det bara att klicka på själva ljudfilen och gå in och leka med pitchen. Jag har provat det ett par gånger och folk blir helt knäckta över att det låter så fruktansvärt naturligt. Annars har ju pitchpluggar eller liknande mjukvaror en tendens att låta Kalle Anka eller en metallisk King Kong.

Fred

Redigerat av Fred
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

För det första är det som alla säger att man måste ha lite botten i rösten från början. Sen så har dom använt mycket Proximty effect, dvs närbashöjning som sker när du spelar in en röst på nära avstånd med en mikrofon som är av njure-karaktäristik.

Sedan finns det lite andra knep som att komprimera det vädligt hårt och att lägga på någon form av exciter som lägger till över och undertonen till orginalsignalen.

MORRRRDROOORR!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Här kommer jag med dammvippan i högsta hugg och dammar av en riktigt gammal tråd. Detta är vad jag kunde åstadkomma med min klena hals, en videomikrofon och en laptop:

http://stagvall.mine.nu/trailerrost

Om någon tycker att det här låter som en trailerröst så vill jag med detta inlägg poängtera att - ja, om jag kan så kan vem som helst. 😆

Redigerat av Norbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om det finns något smart sätt att få fram den däringa film-trailer-speaker-rösten utan att ha den från början. Jag har lyckats få det här soundet:

Röst - VälkommenCalle

Det låter inte som en trailerröst utan som ett monster. Har du något tips??

Jag kunde dessvärre inte öppna din länk, men jag gissar att rösten påminner om samma slags röst som t.ex. Bengt Magnussons? I sådana fall så har du att göra med en väldigt diskantrik röst! Jo, faktiskt. Många av den här sortens lågfreventa (basiga) röster har även en rätt kraftig mellanregister men även betydligt mer diskant än vad man spontant kanske tror. Diskanten brukar faktiskt vara ganska så kraftig. Om man lyssnar noga på den här sortens röster så hör man en rätt tydlig diskant i toppen och om man lyfter fram den i mixen så tydliggörs den här krispigheten och den "knorriga" delen av röstens karaktär som skapar det här härliga soundet.

Den här sortens röst har mao. ett stort spektra av frekvenser och är alltså inte alls enbart basiga som det spontant kanske kan verka. Dessa röster är väldigt enkla att spela in eftersom röstens karaktär är "färdigmixad" redan från ljudkällan, dvs, i människan som ligger bakom dessa röster. Röstens klang är alltså serverad för ljudteknikern och det som det då handlar om är att bara ta vara på den och eventuellt tydliggöra den ännu mer. Det gör man med mikrofonhanteringen, kompressor och att lyfta fram med EQ:n inte minst den diskant som redan finns i rösten.

Om rösten tillhör t.ex. Bengt Magnusson så behöver han inte tala så nära mikrofonen för att få fram en proximity-effekt eftersom han har den effekten helt naturligt. Han låter ju så även i verkligheten. Men testa själv att ratta på din egen röst så får du se. Om du saknar den här typen av röst så kan du ju testa att gå riktigt nära för att få proximity-effekt för att simulera lite. Testa att lyfta fram diskanten för krispigheten och bas för botten. Men för att få fram den här rösten på fullt allvar så krävs det alltså rätt röst redan från början från ljudkällan. Det är där hemligheten sitter och inte med någon slags konstgjord ljudhantering i efterhand.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...