Jump to content
Annons

Analoga Synthar vs. Digitala


jockish

Recommended Posts

Ni som har kännedom av analoga synthar mm..

Vad blir skillnaden mellan Att använda VST Synthar med FL och Cubase än Analoga Synthar och Acid? =)

Rekomendera gärna synthar också..

Vad tror ni om Micro Korg?

PS. Har begränsad ekonomi 😱 ... Besvära er inte med att skriva upp synthar för 10 lakan.. 😉

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ja exakt så..

Fast det känns som om du vill veta skillnaden mellan vsti och externa synthar. Inte mellan digitala och analoga. Digitala synthar är inte likamed vsti fast vsti är digitala.

Det finns både digitala och analoga externa synthar men inga analoga vsti.Det finns dock vsti som härmar analoga synthar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som har kännedom av analoga synthar mm..

Vad blir skillnaden mellan Att använda VST Synthar med FL och Cubase än Analoga Synthar och Acid? =)

Rekomendera gärna synthar också..

Vad tror ni om Micro Korg?

PS. Har begränsad ekonomi 😄 ... Besvära er inte med att skriva upp synthar för 10 lakan.. 😉

😎

Microkorgen är inte analog. Den är digital.

Ska du ha en analog synth som inte är "för 10 lakan" så lär det bli en monofonisk, väldigt begränsad relik som ingen annan vill ha... 😳 Nej, digitalt ska du ha. Analogt är säkerligen charmigt, trevligt att samla på sig om man råkar ha för mycket pengar, men annars är det att betala mer och få mindre. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna inte på honom.

Det ska vara analogt. :rolleyes: Den som är i gissa synthen tråden nu

kostar inte mycket alls. Fast visst,den är monofon.

Men knappast väldigt begränsad.

Fast han har ju rätt i att

Micro korgen är digital.

Redigerat av auto mode
Link to comment
Dela på andra sajter

Asså nån som hört Discocrew - Birdieland?

Den är gjord med Microkorgen förutom Trumbeatsen..

Ska lägga upp adressen (Har tillstånd att lägga upp)..

Lyssna på den och så.. Men Micro Korgen är väll en Analog?

http://rapidshare.de/files/21799527/DiscoC...ieland.mpg.html

PS. Videon är det enda jag kan få tag på tillhands..

Link to comment
Dela på andra sajter

För reda upp begreppen lite.

Analog synth är byggd med analoga kretsar (kondensatorer, induktanser & Co) och blir därmed tung, dyr samt måste då och då servas/repareras!

Digital synth som när dom först kom försökte låta annorlunda än de analoga syntharna.

Digital synth som emulerar en analog.

Dataprogram (VSTi) som emulerar en Analog synth.

Dataprogram (VSTi) som emulerar en digital synth.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan ingenting som säljs idag är analogt vad gäller synthar! Jag håller med om att det mest är nostalgi att äga en analog synth!

Har du mycket pengar är det klart coolt men annars går det bort helt och hållet! Micro Korg låter enligt mig mycket bra!

Lite skitig i soundet och antingen gillar man det eller inte, den låter ju analogt självfallet men är digital.

En billig synth som låter riktigt bra och analogt (men självfallet är digital) är Yamaha EX5 och kostade 26,500:- när den kom i slutet på 90-talet

men kan idag fås begagnad för ca 4000:- Synthljuden i EX5:an tycker jag forfarande håller, eventuellt har ingen synth ens överträffat dem än.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många billiga nytillverkade helt eller delvis analoga synthar att köpa idag.Dom behöver inte vara särskilt tunga heller.

Visst kan vissa dator emuleringar låta bra men

jag tycker det är mycket roligare att spela och skruva på riktiga prylar.

Den här tycker jag sopar mattan med tex Arturias Mini moog emulering.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=30617&hl=

Tänk på att det inte är några effekter. Som det är i många av arturias presets.

Stänger man av alla effekter på den så låter den inte så kul.

Nu kan jag inte avslöja vad det är för synth i exemplet eftersom den

är med i gissa synthen tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Eftersom vi avlivar den ena myten efter den andra här på forumet, så kanske det vore på sin plats att avliva myten om att analoga synthar låter bättre än digitala?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många billiga nytillverkade helt eller delvis analoga synthar att köpa idag. Dom behöver inte vara särskilt tunga heller.

Men komigen så kan du ju inte skriva 😆!

Om det nu finns nyproducerade, billiga analoga* synthar så måste ju dessa tipsas om, jag och många med mig skulle mer än gärna äga en billig analog synth,

för dom låter väl bra också utgår jag ifrån! Nämn nu några namn samt pris!

* Fast rakt igenom analoga är garanterat ingen nyproducerad analog synth, även om detta är hårklyverier.

Är dom delvis analoga är det dock inte längre hårklyverier, för därifrån till digitala emuleringar utav analogt är steget mycket kort!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad blir skillnaden mellan Att använda VST Synthar med FL och Cubase än Analoga Synthar och Acid? =)
Varför jämför du VST i FL och Cubase med analoga syntar till Acid? FL, Cubase, Acid - alla går de att använda med både VST och analoga syntar.
Vad tror ni om Micro Korg?
Jo, den är digital.

Varför måste synten vara analog?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många billiga nytillverkade helt eller delvis analoga synthar att köpa idag. Dom behöver inte vara särskilt tunga heller.

Men komigen så kan du ju inte skriva 😆!

Om det nu finns nyproducerade, billiga analoga* synthar så måste ju dessa tipsas om, jag och många med mig skulle mer än gärna äga en billig analog synth,

för dom låter väl bra också utgår jag ifrån! Nämn nu några namn samt pris!

* Fast rakt igenom analoga är garanterat ingen nyproducerad analog synth, även om detta är hårklyverier.

Är dom delvis analoga är det dock inte längre hårklyverier, för därifrån till digitala emuleringar utav analogt är steget mycket kort!

Det är precis därför ingen gissar rätt i Gissa synthen tråden.

Där har du en rakt igenom analog VCO VCF VCA synth som kostar under 5000 ny.

Så när någon gissar rätt så får du namnet på den. 😛

Redigerat av auto mode
Link to comment
Dela på andra sajter

Men du sa ju att det finns flera, ge namnet på de andra 😛?

PS 100% raktigenom analogt innebär b.l.a. att man inte kan spara inställningar 😆! Dvs hårklyveri då det ju inte ens påverkar ljudet!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju någon som heter Tecnosaurus. och sedan finns ju DSI Evolver

även om den bara är delvis analog. Men den som jag har har i varje fall

helt analog ljud alstring. Sen att det går att spara ljudinställningar gör den ju

inte till digital. Det kunde väl Oberheim Ob1 och memory Moog också.

Edit: Såg det där med hårklyveri nu 😆

Redigerat av auto mode
Link to comment
Dela på andra sajter

Evolver kostar 25,900:- (Mono kostar 12,000:-) Okej fanns nån liten tabletop variant för 5000:- .Tecnosaurus blir lika begagnade som alla andra analogsynthar.

Så det är nog mest din synth som är intressant 😆!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Eftersom vi avlivar den ena myten efter den andra här på forumet, så kanske det vore på sin plats att avliva myten om att analoga synthar låter bättre än digitala?

En bra låt är en bra låt. Även om det är Casio eller Moog eller Reason. Det där som ni snackar om handlar bara om status och prylmani.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Eftersom vi avlivar den ena myten efter den andra här på forumet, så kanske det vore på sin plats att avliva myten om att analoga synthar låter bättre än digitala?

En bra låt är en bra låt. Även om det är Casio eller Moog eller Reason. Det där som ni snackar om handlar bara om status och prylmani.

Ja jädrar, så fint du formulerar det.

Det var så jag skulle ha uttryckt mig :-)

Kanon!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog inte Jockish förstår riktigt vad han menar själv..

Inget illa menat alltså men ibland kan man virra bort sig lite..

Det låter lite som du är nybörjade och använt en del VST..

Jag gissar på att du haft nån form av ROMpler (vst instrument) och lekt runt lite med den..

Du pysslar med elektronisk musik, och alla dina ljud som du älskar hittar du bland kategorin "ANALOG" i din ROMpler (vst instrument) Medans alla ljusa, konstiga ljud hittar du bland kategorin "DIGITAL" (som i mitt fall kan låta lite konstigt)

Därför tror du att du måste köpa en riktig analog synth (hårdvara) för att få dom ljuden som finns bland kategorin i din ROMpler..

Är det så?

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan ingenting som säljs idag är analogt vad gäller synthar! Jag håller med om att det mest är nostalgi att äga en analog synth!

Har du mycket pengar är det klart coolt men annars går det bort helt och hållet! Micro Korg låter enligt mig mycket bra!

Lite skitig i soundet och antingen gillar man det eller inte, den låter ju analogt självfallet men är digital.

En billig synth som låter riktigt bra och analogt (men självfallet är digital) är Yamaha EX5 och kostade 26,500:- när den kom i slutet på 90-talet

men kan idag fås begagnad för ca 4000:- Synthljuden i EX5:an tycker jag forfarande håller, eventuellt har ingen synth ens överträffat dem än.

Aha...så 90% av min studio är baserad på ren nostalgi då? Attans...och jag som inte ens var född när syntharna byggdes eller har varit någon stor synthfantast tidigare. Kan även tillägga att jag inte är rik eller tekniskt bevandrad. Det har dock gått finemang ändå. 🙂😉

Men vet du vad det roliga är...går din EX-5 sönder är risken stor att ingen kan laga den. Men går min CS15 sönder är det en bra mycket större chans att den går att fixa. Det brukar inte vara speciellt dyrt heller...bara man undviker musikaffärernas tekniker.

EX-5 och Microkorg kan låta mycket men de låter tamejtusan inte analogt. Särskilt microkorgen är ju kallare och stelare än jag vet inte vad. Därmed inte sagt att de inte låter bra..bara att de inte låter analogt. Vill man ha en synth som emulerar analogt bra så rekommenderar jag Arturias Minimoog (om man vill köra mjukt) eller Alesis Micron (om man vill köra hårt). Annars låter ju t.o.m JD-800 och D50 (som är superdigtala) varmare och goare än många VA och vst därute.

Vill man ha analogt på riktigt så finns det alternativ... MFB Synth II, som det redan tipsats om, kostar inte skjortan och låter svinbra. Evolver ligger i samma prisklass (runt 4000:-). Sedan ser ju givetvis marknaden väldigt olika ut om man vill ha midi på synthen eller inte.

Fattar inte att folk tar på sig det meningslösa uppdraget att basha analogt eller softsynthar eller digitalt. De tre världarna kompletterar ju varandra perfekt.

Redigerat av Airwolf
Link to comment
Dela på andra sajter

En bra låt är en bra låt. Även om det är Casio eller Moog eller Reason. Det där som ni snackar om handlar bara om status och prylmani.

Absolut. Men jag ser ingen status i att jag mestadels kör på analogt. Det är bara det jag föredrar att använda. Prylmani är inte ett unikt problem för synthanvändare.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
En bra låt är en bra låt. Även om det är Casio eller Moog eller Reason. Det där som ni snackar om handlar bara om status och prylmani.

Absolut. Men jag ser ingen status i att jag mestadels kör på analogt. Det är bara det jag föredrar att använda. Prylmani är inte ett unikt problem för synthanvändare.

Scrolla upp - jag talade inte om dig.

Förresten - någon som är på ett blindtest? Jag ger några wavs, och någon säger om det är softsynten av pro one eller originalet?

EDIT: Och hörröni, säg SYNT om ni pratar svenska. Utan H på slutet alltså. 😄

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

En bra låt är en bra låt. Även om det är Casio eller Moog eller Reason. Det där som ni snackar om handlar bara om status och prylmani.

Absolut. Men jag ser ingen status i att jag mestadels kör på analogt. Det är bara det jag föredrar att använda. Prylmani är inte ett unikt problem för synthanvändare.

Scrolla upp - jag talade inte om dig.

Förresten - någon som är på ett blindtest? Jag ger några wavs, och någon säger om det är softsynten av pro one eller originalet?

EDIT: Och hörröni, säg SYNT om ni pratar svenska. Utan H på slutet alltså. 😉

men jag vill säga H cry.gif

Ja fan jag är med på några demos!

Sitter på jobbet å gör ingenting! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Scrolla upp - jag talade inte om dig.

Förresten - någon som är på ett blindtest? Jag ger några wavs, och någon säger om det är softsynten av pro one eller originalet?

EDIT: Och hörröni, säg SYNT om ni pratar svenska. Utan H på slutet alltså. 😉

Ok, fair enough.

Men...

Synt: Keyboard med färdiga ljud och inbyggda högtalare

Synth: Förkortning för synthesizer alt. namn på musikstil.

...eller iaf tolkar jag det så.

Ska vi snacka svenska så blir synthesizer syntetisator, ett ord som, hör och häpna..faktiskt användes i Svea Rike då synthar var ett nytt påfund här. 😄

Redigerat av Airwolf
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...