Jump to content
Annons

Snaredrum - hur göra för att uppnå önskvärt sound?


Honguito

Recommended Posts

Hej!

Jag försöker reproducera soundet av den snaredrum som finns på http://www.geocities.com/sn_orkelmannen/wr.mp3 ... Det är från klassikern White Rabbit av Jefferson Airplane.

Jag har haft lite problem med tillvägagångssättet. Jag har routat en midikanal till EZ Drummer och så långt är det inga problem (och alltså är detta ingen forumstråd som vill ha hjälp med att själv sampla ett akustiskt trumset). Men att däremot få min snare att låta som den i White Rabbit har jag inte lyckats med. Därför vill jag gärna ha lite tips och idéer från er.

Den är ju starkt panorerad åt vänster medans rumsklangen (reverb) är mer åt höger. Men resten? Hur bör jag jobba vidare? Någon som kan ge mig tips på hur jag bör jobba med dynamiken (kompressorn) och frekvensinnehållet (eq)? Kanske bör jag även lägga in någon extra effekt? Kanske att snaredrummen i EZ Drummer är fel sampling att utgå ifrån?

All hjälp uppskattas! Thanks 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tbruce: hehe jo iofs... men det känns som det inte är lika utvecklande för mig att göra så... vill helst lära mig hur ja SJÄLV kan skapa det från grunden (eller ja grunden blir det kanske inte eftersom jag inte själv står för samplingen)... 🙂

SLC-trax: out of the question! 😳 jag har inte tillgång till en virveltrumma och tänker heller inte införskaffa en, åtminstone inte inom det närmaste...

Redigerat av Honguito
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Skicka din låt och om det andra låter som white rabbit gör jag alla trummor åt dig. Och så får du min totala respekt. Det där är världens bästa låt.

Hursomhelst, välj en sampling av något som låter som deras trumma från början - en rätt tunn rackare. Equa bort all ton i anslaget men låt den ändå ha kvar botten - kan tänka mig en rätt kraftig dipp i nedre mellanregister. Kompressor, men ingen överdriven. Lägg på ett högerpanorerat reverb. Panorera virveln vänster.

Åhhhh den är så bra. Du är inte ond du, servera något sådant här när jag är sjuk och ska gå och lägga mig. 😠

EDIT: Men vafan, du får väl prova själv och inte vara så lat. Så svårt är det faktiskt inte och man kan inte alltid fråga någon annan. Marsch pannkaka och iväg och skruva med dig. Det ska nog gå bra 🙂

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

SLC-trax: out of the question! 😏 jag har inte tillgång till en virveltrumma och tänker heller inte införskaffa en, åtminstone inte inom det närmaste...

Allright men då behöver du införskaffa wav "loopar" med trumvirvlar som du (eventuellt) klipper till, sen kan du göra det som Majken tipsade om oxå.

I Reason finns sådana ljud i Orkester sound bank om jag inte minns fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går liksom inte att ersätta en analog inspelning med ett digitalt trummaskins ljud. Oavsett om du jobbar med anslagskänslighet, filter eller what ever så blir det stelt liksom.

I know, jag är medveten om att jag inte kommer att kunna uppnå ett identiskt sound men jag vill åtminstone komma så nära som möjligt utifrån mina digitala förutsättningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går liksom inte att ersätta en analog inspelning med ett digitalt trummaskins ljud. Oavsett om du jobbar med anslagskänslighet, filter eller what ever så blir det stelt liksom.

I know, jag är medveten om att jag inte kommer att kunna uppnå ett identiskt sound men jag vill åtminstone komma så nära som möjligt utifrån mina digitala förutsättningar.

det är väl bara och slänga upp ett midi spår i cubase och lägga upp samma programmering vilket är ganska enkelt att klura ut. Sen är det bara ladda samplern med snares och leta tills du hittar ett ljud som är likt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...