Jump to content
Annons

Världens bästa gitarrsolo


Exil

Recommended Posts

Jag är inte själv gitarrist men såg precis denna artikel på aftonbladet.se

http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0...,879897,00.html

Dags för er gitarrister och diskutera om det bästa solot genom tiderna igen kanske? Ni brukar vara rätt bra på sånt 🙂 Överhuvud taget brukar ni vara bra på att snacka om vem som är bäst hit och dit, och vilka strängar, stall, stärkare etc, som är bäst. Hur ofta hör man t.ex. keyboardister, trummisar sitta och "nörda" sig (ursäkta språket) om liknande saker?? Såklart ibland, men inte alls i lika stor utsträkning. Det är allt ett litet mysteriskt fenomen.

Sådär nu fick jag lufta min "agression" 🙂 , men ta inte åt er. Ni gitarrister tycker säkert att vi keyboardister är helt freakade. Så det jämnar väl ut sig.

Men vad tycker ni om listan på aftonbladet? Stämmer den rätt bra? Eller är det helt åt helskotta? Låt diskutionen börja, men kom ihåg att inga personliga påhopp accepteras 😄, varje person får tycka vad han/hon vill. Så var snälla mot varandra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vafan säger du pojkvasker!?!? 😆

Haha nä, skämt åsido... Jag tror dels att sen gitarrsolo i det närmaste blev en OS-gren på åttiotalet så har de fått lite väl stor plats i diskussioner hit och dit.

Sen vet jag inte om gitarrister snackar prylar särskilt mycket mer än vad andra instrumentalister gör. Däremot går det ju tretton gitarrister på dussinet (och ofta två i ett och samma band) och det gör väl sitt till.

Vad gäller listan håller jag med DåligtGehör... bara larv

Link to comment
Dela på andra sajter

Aftonbladet och dyliga skitblaskor tar jag inte i med mina händer förutom i nödfall om jag skiter i skogen och råkar ha med en sådan...

Vad gäller klaviaturspelare är det väl inte så svårt:

1:Florian le Sage

2:Tommy Mars

3:George Duke

4:Levon Helm

5:Manfred Mann

6:Jon Lord

och så en väldans massa fina Jazz-pianister genom åren...J.Johansson/D.Ellington osv osv...

😏

gitarrister är lite larviga medans vi klaviaturpelare tror att vi är sofistikerade,generellt sett, trummisar är rätt galna i huvet, basister är ljudkåta... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en korkad lista som inte säger något alls

Är inte det hela syftet med Aftonbladet? Korkade artiklar som inte säger något alls.

Till skillnad från Expressen? 😆😏

Jaja, de har ju inte gjort listan själva iaf. "Brittiska Planet Rock har utsett världens bästa gitarrsolon". Inte nåt djupdykande reportage om judar och palenstiners vara eller icke vara i Jerusalem direkt men det har nog orsakat fler replokalsdiskussioner än DNs ledarsida 🙂

En liten grej angående prylbögeriet bland gitarriser bara. Jag är/var själv gitarrist/trummis och måste säga att två gitarrer ofta är mer olika varann än två trumset. Sätt likadana skinn på trummorna så blir de åtminstone snarlika att spela på till skillnad från gitarrerna. Två keyboards är kanske mer lika också? Vet inte... Sen är det inte så mycket elektronik att leka med för trummisar heller hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

toiletbrush deluxe (oregistrerad)
Aftonbladet och dyliga skitblaskor tar jag inte i med mina händer förutom i nödfall om jag skiter i skogen och råkar ha med en sådan...

Vad gäller klaviaturspelare är det väl inte så svårt:

1:Florian le Sage

2:Tommy Mars

3:George Duke

4:Levon Helm

5:Manfred Mann

6:Jon Lord

och så en väldans massa fina Jazz-pianister genom åren...J.Johansson/D.Ellington osv osv...

😏

gitarrister är lite larviga medans vi klaviaturpelare tror att vi är sofistikerade,generellt sett, trummisar är rätt galna i huvet, basister är ljudkåta... 😆

Inte för att vara petig eller så, men är inte Levon Helm the Bands gamle trumslagare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den dagen en sådan lista säger något överhuvudtaget, ja den dagen skall jag berätta vem som mördade Olof Palme. Fast det vet jag ju... (tror jag!) så det var en dålig liknelse. Hur som helst så är alla sådana listor skit, skit och åter skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Var kom alla G'n'R-låtar från? Grymt överskattat. Sen var det ju mest hårdrock bara. Äh.... skitlista. Men några bra. Ajaa.... 🥰 bla bla bla....

Link to comment
Dela på andra sajter

Aftonbladet och dyliga skitblaskor tar jag inte i med mina händer förutom i nödfall om jag skiter i skogen och råkar ha med en sådan...

Vad gäller klaviaturspelare är det väl inte så svårt:

1:Florian le Sage

2:Tommy Mars

3:George Duke

4:Levon Helm

5:Manfred Mann

6:Jon Lord

och så en väldans massa fina Jazz-pianister genom åren...J.Johansson/D.Ellington osv osv...

😎

gitarrister är lite larviga medans vi klaviaturpelare tror att vi är sofistikerade,generellt sett, trummisar är rätt galna i huvet, basister är ljudkåta... 😮

Inte för att vara petig eller så, men är inte Levon Helm the Bands gamle trumslagare?

oj och ursäkta mig snarast...Garth Hudson hette ju han som jag så många ggr lyssnat på i vissa av the Bands bästa låtar, borde komma ihåg detta,vet inte varför Levon Helm alltid sätter sig på min hjärna 😄 Garth var en riktigt skön musiker i alla fall, klassiskt skolad förstås,fick INTE börja i rockband för farsan så dom lurade i gubben att han skulle vara deras musikaliske mentor/utbildare/ge lektioner...resten är historia, obs se fimen "the last waltz" bra dokumentär-spelfilm om ett skönt gäng från en svunnen tid! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

pepe.. (oregistrerad)

Ja, vilken skitlista, nästan bara 80-tals pudelgitarrister. Men det finns kanske hopp ändå eftersom Mark Knopfler och Eric Clapton var med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...