Jump to content
Annons

Ljudabsorbenter


furstan

Recommended Posts

Hej,

Nu börjar mitt projektarbete dra ihop sig och till detta behöver jag förbättra akustiken. Problemet är att jag helst inte vill limma upp akustikplattorna (blir så jobbigt att återställa allt, eller?) så jag undrar om det funderar att bygga något slags hemmagjort stativ till dem? Vad jag har förstått så måste basfällorna stå in till väggen, men det borde jag kunna fixa. Gör det något om det blir en glipa på någon cm närmast hörnet/väggen? Och hur förhåller det sig med de man sätter mot väggen, kan de stå på stativ någon cm utanför väggen på ett stativ?

Mvh Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst kan du sätta dem på stativ några cm från väggen. Det är t o m bättre att göra så, eftersom du vinner lite mer basabsorption på det sättet... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, varför gör inte alla det då? Jobbigare och ser lite sämre ut kanske... Men det fungerar med de som sitter i hörnen också alltså?

Visst fungerar det. :rolleyes:

Auralex har t o m små kuddar i något av sina kits, som är avsedda att fungera som distans mellan väggen och absorbenten, så att absorptionen kan gå lite längre ner i basen än den hade gjort om man monterade absorbenten direkt mot väggen.

TRU.jpg

EDIT: lade till bildlänken...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

ha, varför gör inte alla det då? Jobbigare och ser lite sämre ut kanske... Men det fungerar med de som sitter i hörnen också alltså?

Därför att 99 av 100 inte har den blekaste vad de sätter upp för absorbenter och varför, så om det fanns en variant med eldflammor eller nakna brudar på skulle folk sätta upp de över hela rummet och sen spela in i en dämpad skokartong.. så nej, de är inte där för att se snygga ut, de sitter där för att det ska låta bra.

Så svaret på din andra fråga är, ja, om du har problem med lågfrekvent ljud, om inte, nej, du får ett basfattigt rum (händer ju nästan aldrig iofs).

a

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

booth.jpg

141679.jpg

a

🙂

andreasb: Ursäkta att jag hoppar in såhär, men jag vill verkligen ha exakt det där stativen/ljudabsorben som du postade bild på (första bilden).

Vart är det ifrån? Kan man få tag på det? Vad kostar det?=)

Det är skärmar från Realtraps: http://www.realtraps.com . Det finns representerat i Norden numera också, men jag har inte haft tid att lägga till det på firmasiten ännu... 😛

Angående priser, så har jag inte alla detaljer ännu, men räknar med att få det under de närmaste dagarna. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...