Desecrated Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Hej Dom flesta är överens om att reverb på elbass är något väldigt dåligt, men hur blir det på andra bass instrumnt som tex cello, kontrabass, faggot och jättenerstämda gitarrer ?
Magnetic Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 (redigerat) Tjena Reverb på elbas tycker jag kan vara mycket effektfullt i rätt tillfälle. Speciellt på lead och solo passager fungerar det bra. På djupa basgångar är det väldigt lätt att få det att bumbla. Om man filtrerar bort den djupa basen på reverbsvansen kan det hjälpa. // Klas Redigerat 28 augusti 2006 av Magnetic
Piccazzo Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 (redigerat) Citat men hur blir det på andra bass instrumnt som tex cello, kontrabass, faggot och Om du lyssnar på klassisk musik så är reverbet oftast i form av rumsklangen det spelats in i. M.a.o om du tar ett konvulerande ? ( impuls reverb ) reverb och välher Tex Sydney Opera Hall så får du ett mer naturtroget ljud för stråkar. Annars brukar jag ha en bas som är Mono och torr och en till som ör i stereo och lite reverb på , mest för att få lite ambience i ljudbilden. Redigerat 28 augusti 2006 av Piccazzo
tbruce Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Reverb i basregistret kan vara svårt. Det kan vara sjukt fult MEN det kan också bli sinnessjukt fräckt. Reverb på stora elektroniska baskaggar t ex.
Desecrated Postat 28 augusti 2006 Trådstartare Postat 28 augusti 2006 http://sv.wikipedia.org/wiki/Fagott fagott stavades det visst.
Linus Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Reverb på ett basigt instrument? Fine. Men sätt ett högpassfilter efter reverbet innan du leder in reverbet i mixen. Då får du en ljus rymdklang med luftig utklingning, men bibehåller det lägre registret torrt. Ingen risk att ludda och gröta ihop basfrekvenserna...
Majken Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Linus sa: Reverb på ett basigt instrument? Fine. Men sätt ett högpassfilter efter reverbet innan du leder in reverbet i mixen. Då får du en ljus rymdklang med luftig utklingning, men bibehåller det lägre registret torrt. Ingen risk att ludda och gröta ihop basfrekvenserna... 🙂 --- Detsamma går förresten utmärkt att göra med andra effekter också som är tidsbaserade. Exempelvis delay, chorus och flanger. /Majken
tbruce Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Generellt så vill man väl borsta bort bas från rummet ja, men inte alltid. Tex som jag nämnde, klassiska 4x4-kaggar, särskilt i kombination med rejäl sidechaining, kan bli grymt coola med kort efterklangsbuller i botten.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.