Jump to content
Annons

Uppgradering av ram på "gammal" pc


jkn

Recommended Posts

Hej!

Min kära kära amd 2000plussare har tjänat sitt syfte som musikdator i flera år nu - den är förvånansvärt rapp och jag känner att jag inte ännu behöver uppgradera hela enheten (vilket jag inte har råd till heller). MEN, mina 256 mb (!) ram har allt för länge varit för knappa. Så, nu har jag några hundra över till extraminne - men jag har ingen aning om vad för minne jag skall köpa! Det är en djungel!

Well, i handboken till mitt moderkort som är ett "Mercury KOB KT266A FSX" står om minne - "The mainboard accommodates DDR200/266 or PC1600/PC2100 DDR SDRAM up to 3 GB using 2.5V unbuffered DIMM modules."

..Och, enligt det gamla kvittot från databutiken står något om "256mb DDR 3CL".

Nu undrar jag vad katten man skall beställa? Jag har spanat in PC2100-minnen på Komplett och Dustin, vilka finns i flera varianter - förvirrande! Och vad innebär "3CL"?

Någon vänlig själ som kan guida mig!?

..Jaja, jag borde uppgradera hela datorn, men jag har lagt allt krut på monitorer och mickar istället. F ö har jag bara 40 gb hårddisk - det gäller att hushålla med inspelningarna! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

CL = CAS Latency. Byter du ut alla minnen behöver du inte följa de exakta specifikationerna, bara de är PC2100 och identiska med varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Jag fick svar på ett annat forum, där en vänlig själ påpekade att jag kunde kombinera minnen med olika CL, vilket dock skulle innebära att de snabbare minnena körde i samma takt som det långsammaste. Samma själ påpekade att alla "non-eec" 2100-minnen torde fungera ihop, "men att vissa moderkort var kinkiga". Jag antar att det bara är att beställa hem å testa, det vore ju synd att kassera 256 fungerade meg ram. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
det vore ju synd att kassera 256 fungerade meg ram.

Nej, eftersom dess realvärde är kring 0 (välj valuta själv), och problemen som kan uppstå mellan att kombinera flere år gamla minnen och nya kan leda till seriöst nedsatt kreativitet.

256megas klossar använder man mest till att stöda skrivbordsfötter o sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

det vore ju synd att kassera 256 fungerade meg ram.

Nej, eftersom dess realvärde är kring 0 (välj valuta själv), och problemen som kan uppstå mellan att kombinera flere år gamla minnen och nya kan leda till seriöst nedsatt kreativitet.

256megas klossar använder man mest till att stöda skrivbordsfötter o sånt.

Just därför att dess realvärde är 0 är det synd att kasta bort "skrivbordsfötterna". Allt som är gratis och faktiskt fungerar är väl prima! 😄 Skämt åsido - jag förstår vad du menar. Jag tänkte för övrigt beställa hem en sån här och se om den funkar, vad tror ni?

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010035006

Ha en bra dag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert kanon men innan du beställer så kolla in dessa två länkar:

Buggy

Prisjakt

Alltid bra att kolla priser (men kolla också eventuella recensioner av försäljare!). Dustin är bra på att leverera snabbt men priserna för privatpersoner tycker jag är lite höga ibland. Jag sitter alltid och läser som bara den innan köp. Fick 2 Gb RAM igår till min burk men innan dess har studerat priser o återförsäljare i tre veckor... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, i handboken till mitt moderkort som är ett "Mercury KOB KT266A FSX" står om minne - "The mainboard accommodates DDR200/266 or PC1600/PC2100 DDR SDRAM up to 3 GB using 2.5V unbuffered DIMM modules."
DDR266 kan inte vara så dyra idag, om du hittar butik som säljer dem.

Står det hur många MB minne som moderkortet maximalt klarar?

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla goda råd! Jag beställde 512 meg igår, de kom idag. Det var bara å "ploppa" i å sen köra! Easy-peasey, inga kompabilitetsproblem alls! Så nu har jag - tadaaa! - 768 mb i ram! 😄

Skulle gärna köpa mer, men vill helst inte att sambon upptäcker att jag spenderar pengar på den "där skräpdatorn". 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Jag fick svar på ett annat forum, där en vänlig själ påpekade att jag kunde kombinera minnen med olika CL, vilket dock skulle innebära att de snabbare minnena körde i samma takt som det långsammaste. Samma själ påpekade att alla "non-eec" 2100-minnen torde fungera ihop, "men att vissa moderkort var kinkiga". Jag antar att det bara är att beställa hem å testa, det vore ju synd att kassera 256 fungerade meg ram. 😉

Precis!

Du bör nog köpa en 512- eller en 1025-modul. Att köpa ytterligare en 256:a är dumt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...