Jump to content
Annons

Roland V drums + DFH i logic


Neko

Recommended Posts

Vi har lite problem med att få våra nya V drums att funka smärtfritt med DFH och logic.

Kan vara så att vi inte är helt hundra på midihanteringen till att börja med. Har vi vdrums inkopplade (med midi in och ut) och bankar på dem så triggar det dubbelt. Det skulle vara skönt att slippa. Varje slag vi slår går in genom datorn och midisignalen skickas ut igen till trumsettet.

Vill vi istället använda DFH så triggas trummorna knas i DFH. virveln triggare en puka och så vidare. Hittar inga inställningar i DFH, hittar inga lämpliga inställningar i Logic och manualen till Vdrums saknas då vi köpte det begagnat. Några bra tips? Jag är inte i studion för närvarande och kan inte konsultera DFH manualen eller logics egen manual för tillfället.

Tacksam för förslag.

(Powermac G5, Motu 828mkII)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dubbelt midi? Men varför har ni kopplat datorns midi ut till vdrumsens midi in? Kan det vara nån vidareskicknings-inställning i vdrumsen? Funkar det med andra midiapparater utan att det blir dubbelt så är ju felet där nånstans.

Detdär med att fel trumljud triggas går med all säkerhet fixa i vdrumsen, men du kan även lösa det med hjälp av environmentet i logic. Du kommer behöva en hel rad med transformers men det kommer garanterat att funka. Googla lite så finns det säkert nån färdig setup för DKFH till logic. fast det är ju tuffare att ha gjort sin egen! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det ska nog bara vara en midikabel inkopplad dvs. Midi ut från trumstetet och Midi in på ljudkortet. Den Midi in som finns på trumsetet är väl för att styra det från en annan extern källa. Det är väl ganska ok ljud i V drums själv så löser det sig inte med inställningarna så kan man ju lyssna på V drums när man lirar in och sen dra noterna till rätt trumdel i matrix efteråt, går ju fort.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till midi in och ut är ju för att vi inte fått DFH att funka som vi vill. Och vi skulle då kanske vilja köra med uppspelningen av vdrumsens egna ljud istället när vi spelat in en slinga. Jag tänkte man kunde slippa slita in och ut midikablar på något sätt kanske.

Ska googla efter setups till logic och leta efter manual till V drumsen eftersom jag inte igår inte kunde hitta någon direkt "midi" meny.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Är det inte helt enkelt så att vid anslag så triggas modulens ljud direkt, för att sen åka in o vända i datorn o tillbaks via midi in i modulen?

Man kan få samma effekt i en synth, o det löses genom att man ser till att stänga av ljudtriggningen som sker direkt, o bara tar emot via midi. Kan ju inte alls V-drum-modulens menyer, men finns det nån Global-meny, så kolla där.

Men vad registerar Logic? Ett eller två anslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte helt enkelt så att vid anslag så triggas modulens ljud direkt, för att sen åka in o vända i datorn o tillbaks via midi in i modulen?

Man kan få samma effekt i en synth, o det löses genom att man ser till att stänga av ljudtriggningen som sker direkt, o bara tar emot via midi. Kan ju inte alls V-drum-modulens menyer, men finns det nån Global-meny, så kolla där.

Men vad registerar Logic? Ett eller två anslag?

Logic spelar bara in ett anslag, och jag vet att man BORDE kunna ställa in det där på V drumsen någonstans. Har kollat Rolands egen hemsida för manual, men rolands hemsida är också bland det sämsta som skaptas, i likhet med den manualen jag hittade där för V drums... Någon globalmeny vore guld värd, men har inte hittat, hade inte möjlighet att söka speciellt länge igår dock, och tänkte ta en repa förbi studion idag och se om jag kan lösa det.

EDIT: Tackar för hjälpen såhär långt. Jag jagar vidare!

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Är det inte helt enkelt så att vid anslag så triggas modulens ljud direkt, för att sen åka in o vända i datorn o tillbaks via midi in i modulen?

Man kan få samma effekt i en synth, o det löses genom att man ser till att stänga av ljudtriggningen som sker direkt, o bara tar emot via midi. Kan ju inte alls V-drum-modulens menyer, men finns det nån Global-meny, så kolla där.

Men vad registerar Logic? Ett eller två anslag?

Logic spelar bara in ett anslag, och jag vet att man BORDE kunna ställa in det där på V drumsen någonstans. Har kollat Rolands egen hemsida för manual, men rolands hemsida är också bland det sämsta som skaptas, i likhet med den manualen jag hittade där för V drums... Någon globalmeny vore guld värd, men har inte hittat, hade inte möjlighet att söka speciellt länge igår dock, och tänkte ta en repa förbi studion idag och se om jag kan lösa det.

EDIT: Tackar för hjälpen såhär långt. Jag jagar vidare!

Annars: ryck midi ut från datorn 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte helt enkelt så att vid anslag så triggas modulens ljud direkt, för att sen åka in o vända i datorn o tillbaks via midi in i modulen?

Man kan få samma effekt i en synth, o det löses genom att man ser till att stänga av ljudtriggningen som sker direkt, o bara tar emot via midi. Kan ju inte alls V-drum-modulens menyer, men finns det nån Global-meny, så kolla där.

Men vad registerar Logic? Ett eller två anslag?

Logic spelar bara in ett anslag, och jag vet att man BORDE kunna ställa in det där på V drumsen någonstans. Har kollat Rolands egen hemsida för manual, men rolands hemsida är också bland det sämsta som skaptas, i likhet med den manualen jag hittade där för V drums... Någon globalmeny vore guld värd, men har inte hittat, hade inte möjlighet att söka speciellt länge igår dock, och tänkte ta en repa förbi studion idag och se om jag kan lösa det.

EDIT: Tackar för hjälpen såhär långt. Jag jagar vidare!

Annars: ryck midi ut från datorn 🙂

Jo, det löser det ena problemet, men det är jobbigt att behöva rycka kablar hela tiden. Vi vill ha en lösning som fungerar långsiktigt. Och det löser inte heller DFH problemen som är något mer irriterande. Nu drar jag ner och kollar om jag missat något. 😄

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Det borde gå att slå av MIDI Thru i Logic för just den kanalen ni har trummorna på.

2. V-Drums skickar säkert ut slagen på nåt liknande GM-standardnoter... DFH däremot är ju disponerad lite speciellt. Så det gäller att få dom att lira ihop. Om det inte går att ändra i V-Drums så får ni i värsta fall göra ett moddat DFH-Kit som svarar på rätt noter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jo men så måste man ju kunna göra slå av midi through i Logic då slipper man ju dra kablar. Undrar just om inte signalen alltid loopar ut igen annars eller funkar det kanske med local off på trum modulen har glömt det där. Hur som helst så åker man nog på att ställa om nåt oavsett antingen i Logic eller på trum modulen. Ska kolla med mitt (iofs. ett Medeli men det borde ju funka ungefär lika) hur det funkar återkommer ikväll om jag hittar nån lösning.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

2. V-Drums skickar säkert ut slagen på nåt liknande GM-standardnoter... DFH däremot är ju disponerad lite speciellt. Så det gäller att få dom att lira ihop. Om det inte går att ändra i V-Drums så får ni i värsta fall göra ett moddat DFH-Kit som svarar på rätt noter.

Precis samma problem har jag med mitt Roland TD3. DFH är mappat på så många olika tangenter att det inte går att gm:a. Kolla på nätet om du hittar en drummap för logic som är hyfsat anpassad till V-drumsen. Ibland finns det medlemmar i olika forum som mappar upp seten så det fungerar med olika V-drums också.

HAr inte hittat något bra till DFH dock. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ena problemet löst. Hittade lite grejer i startupskärmen på DFH som jag inte tänkt på förut och vips funkade det. Ställde in GM istället för superior. Antar att det är hur midisignalerna skickas etc. Funkar gjorde det i alla fall, alla trumpads funkar som de ska.

Trist att man troligen måste hålla på och pilla fram och tillbaka på midihanteringen. Local off är ju ett alternativ, men det är lite väl meckigt för en del att bråka med menyer. Hittade dock huvudmenyn idag, tjo! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Till egghuvud :

Slå av strömmen.

Tryck på INST knappen och slå på strömmen.

"Local controll off" visas på skärmen.

Inget ljud från TD local midi, dvs du hör inget om inte den andra devicen loopar tillbaka. ( och det gör ju din då du hör dubbelt trigg )

slå av/på ström igen och den återställer till "local controll on"

Finns en bild i manualen som du hittar hos Roland

http://lib.roland.co.jp/manual/en/dl_04-00281/TD-3_e4.pdf

Redigerat av trummdum
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...