Jump to content
Annons

Fler midi in


furstan

Recommended Posts

Hej,

Jag har ett M-Audio Delta 1010LT och vill koppla både min CME UF6 och mitt digitala trumset till datorn. Problemet är att ljudkortet bara har en midi in. Hur löser jag detta? Måste jag köpa ett nytt likadant kort?

Kan man koppla det digitala trumsetet till datorn direkt och spela så? Utan att använda en trummodul på vägen? T.ex. koppla det till DFHS direkt i Cubase.

Mvh Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har CME UF6:an midi in? Eller har det digitala trumsetet midi in?

I så fall kan du förmodligen lösa det genom att från trumsetets midi ut dra en kabel till keyboardens midi in och låta den skicka vidare mididatan till ljudkortet. Eller från keyboarden till trumsetet till datorn. Är inte helt säkert att dina prylar stödjer sån routing, men kolla upp det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Hoppas jag blivit lite klokare nu

Jag vet inte om det finns midithru på någon av grejjerna, men det finns i alla fall midi in på klaviaturen. Problemet är att jag inte installerat Trumsetet än. Jag har bara själva trummorna, utan en trummodul. Som sagt skulle jag vilja koppla detta till DFHS i Cubase och spela genom mina monitorer. Fungerar det? En Merge Box eller midi interface funkar kanske till detta? Är inte alls insatt i midi så ni får gärna förklara lite mer ingående hur sakerna fungerar.

Mvh Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte ens hur sladdarna går från det digitala trumsetet... är det en midikabel för varje trumma eller hur fungerar det? Samlas dessa sedan i trummodulen och kan skickas därifrån?

Vill bara veta om det går att spela utan trummodul och koppla direkt in i Cubase DFHS.

Mvh Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte ens hur sladdarna går från det digitala trumsetet... är det en midikabel för varje trumma eller hur fungerar det? Samlas dessa sedan i trummodulen och kan skickas därifrån?

Vill bara veta om det går att spela utan trummodul och koppla direkt in i Cubase DFHS.

Mvh Kristoffer

Är ganska säker på att du behöver en trummodul

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. ok, får väl bli separata grejjor i så fall. Har en köp på G där det gäller en begagnad Yamaha DTxpress, första modellen, för 4000:- (hela trumsetet med trummodul). Kanske ska satsa på det i så fall. Nya modellen kostar ju 10k ny, vilket är lite i högsta laget för min plånbok.

Mvh Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Trummorna ger ut triggersingnaler som du skickar in i din modul. Modulen tolkar dessa signaler vidare. Modulen kan antingen innehålla ljudbanker som du tar ut som audio, eller så ger modulen ut MIDI, vilket du kan koppla upp mot en VSTi-plugg i Cubase (t.ex DFH). (modulen kan innehålla både ljudbanker OCH ge ut MIDI tillika också beroende på modellen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...