Jump to content
Annons

vad händer med en för gammal CD?


mange_andersson

Recommended Posts

hej

jag är nästan helt säker att jag hittade mina två skivor med mina första inspelningar, de är ca. 4-5 år gammla. men de funkar inte att spela upp, har testat i massa olika spelare.. kan det vara så att de redan är för gammla? när jag stoppar dom in datorn får jag frågan "bränn en CD", det betyder ju att CD- skivorna är tomma... är det det som händer om dom blir för gammla? att dom blir "tomma" igen...

tack på förhand!

/magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Går säkert inte att bänna om dem men faktum är att man får vara beredd på att data försvinner på en hembränd CD på just den tiden du nämner... och personligen tror jag inte det direkt har att göra med kvalité på skivan. Det är bara att fatta anklarna och böja sig framåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kasta inte skivorna! Om du har möjlighet att prova med en Plextor-enhet så brukar de generellt sett vara mycket bra på att läsa gamla skivor.

Nu spekulerar jag, men det kanske är så att du har bränt skivan med en dator som har ett annat operativsystem, exempelvis Mac med filsystemet HFS som inte kan läsas direkt i Windows.

Ladda hem programmet www.isobuster.com och se om du hittar någon information på skivan eller om den är tom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...