adama Postat 15 augusti 2006 Postat 15 augusti 2006 (redigerat) Tjena. Jag ska köpa ett par monitorer som fÄr kosta max 5000 kr. Jag har kollat runt en hel del, men det Àr sÄ svÄrt att gÄ runt bland affÀrer och jÀmföra eftersom de alla har olika akustiska miljöer. Vill höra vad ni har att sÀga om dessa monitorer? Har ni hört bra om nÄgot par? Egna erfarenheter? Förslag pÄ monitorer i den prisklassen?? mm. KRK RP6 Yamaha HS-50 ESI InEar 05 Fostex PM.1 Fostex PM.2 Att PM-2 brÀdar lillebror Àr jag medveten om. Men Àr det vÀrt tusenlappen extra? tack pÄ förhand / adama Redigerat 15 augusti 2006 av adama
osiris Postat 15 augusti 2006 Postat 15 augusti 2006 Jag har ett par Tapco S5... kostar vĂ€l knappt 4000:- för ett par... Addera dom till din lista tycker jag đ Esi nEar05 tycker iaf jag att du kan stryka helt...
IDF Postat 15 augusti 2006 Postat 15 augusti 2006 jag tycker du kan skippa fostex delen totalt.. tycker de flesta lĂ„ter bajs.-. mina tapco s-5 funkar helt ok, ska komplettera med en baslĂ„da aswell. sen har jag diverse referens o andra högtalare me. men ska inte yttra mig om dom dĂ„ dom ligger i en annan prisklass.. đ
Hellpig Postat 15 augusti 2006 Postat 15 augusti 2006 Har Yamaha HS50 - helnöjd, gav 3500 kr pÄ SoundonSound. Man fÄr visserligen inte mycket till djupbas i dem menvill man ha det fÄr man komplettera med en sub.
adama Postat 15 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 15 augusti 2006 Jag har ett par Tapco S5... kostar vĂ€l knappt 4000:- för ett par... Addera dom till din lista tycker jag đ Esi nEar05 tycker iaf jag att du kan stryka helt... ESI InEar Ă€r iaf lĂ€ngst ner pĂ„ listan (ja, inte lĂ€ngst ner, men ja, du fattar đ). Tapco S5 hamnar inte pĂ„ listan. Kanske bĂ€ttre Ă€n ESI InEar. Men anledningen till att jag skrev ESI InEar istĂ€llet Ă€r: Ifall jag ska köpa monitorer för 4000 sĂ„ ligger Yamaha HS-50 och Fostex PM.1 tvĂ„ steg före (för min del). Ville tĂ€cka nĂ„gra olika prisklasser, och dĂ€rmed hamnade ESI pĂ„ listan. men tack för tipset đ / adama
adama Postat 15 augusti 2006 TrÄdstartare Postat 15 augusti 2006 (redigerat) Har Yamaha HS50 - helnöjd, gav 3500 kr pÄ SoundonSound. Man fÄr visserligen inte mycket till djupbas i dem menvill man ha det fÄr man komplettera med en sub. precis! Lite basfattigt, sysslar mestadels med pop och kanske inte behöver suuuperdjup bas. Men ÀndÄ för basfattigt. Men stöört detaljrika monitorer. Blev mycket imponerad. kostar 3000/paret pÄ thomann by the way. 4000 pÄ deluxe. thomann rox!! IDF! Men har du lyssnat pÄ dessa Fostex dÄ? Dom lÄter mkt bra enligt mig iaf. Redigerat 15 augusti 2006 av adama
hegobald Postat 15 augusti 2006 Postat 15 augusti 2006 Har du lyssnat pÄ Behringer B2031A ocksÄ? Dom jag testat funkar super för priset...
pepsmann Postat 15 augusti 2006 Postat 15 augusti 2006 (redigerat) Event TR6 LÄter bÀttre Àn Fostex. ESI och KRK Redigerat 15 augusti 2006 av pepsmann
drloop (oregistrerad) Postat 15 augusti 2006 Postat 15 augusti 2006 (redigerat) Jag lyssnade pÄ i stort sett alla monitorer under 10 000:- för ett tag sedan. (LÀtt överdrift men det var mÄnga) Jag hittade Blue Sky Mediadesk. Kostar 7 500-8 000 nya. Köpte mina beggade för 3 500:- Hittade den hÀr annonsen pÄ vendolin: http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=4453118 Blue Sky Mediadesk info: http://www.abluesky.com/p_s_gb/p3s7.html För 4 500:- hittar du inget nytt som slÄr dem hÀr. Alla tester jag sett pÄ dessa har varit högsta betyg. Tar inte stor plats, men man mÄste ha uttrymme för subbas. Lyssna och jag kan sÀtta mitt skÀgg pÄ att du inte köper nÄgra Fostex eller Behringer efter du har lyssnat pÄ Blue Sky. Upplösningen Àr fenomenal och du hör lÄngt ned i frekvenserna. Redigerat 15 augusti 2006 av drloop
rainydays Postat 15 augusti 2006 Postat 15 augusti 2006 KRK RP6 eller Event TR6 skulle jag satsat pÄ. Jag har förvisso inte hört nÄn av dem, men deras smÄ och storasyskon lÄter riktigt fint. Men det Àr rÀtt lönlöst att frÄga om sÄnnt hÀr egentligen. Det Àr sÄ subjektivt vad man gillar för monitorer. Det bÀsta Àr att gÄ till en affÀr och provlyssna, köp de du tycker lÄter bÀst helt enkelt. Antingen det eller gÄ pÄ kÀnsla.
adama Postat 15 augusti 2006 TrÄdstartare Postat 15 augusti 2006 Har du lyssnat pÄ Behringer B2031A ocksÄ? Dom jag testat funkar super för priset... har en fobi mot behringer som jag försöker bekÀmpa dÄ de faktiskt gör bra grejjer till och frÄn. Jag tror jag har testat dom, kollade inte sÄ noga pÄ modellnamnet. Om det Àr dom sÄ Àr dom sÄdÀr i min mening. DÄ Àr fostex(arna) och Yamaha HS-50 bÀttre! Men ska kolla nÀrmare pÄ dom! tack för svaret/ adama
adama Postat 15 augusti 2006 TrÄdstartare Postat 15 augusti 2006 (redigerat) Jag lyssnade pÄ i stort sett alla monitorer under 10 000:- för ett tag sedan. (LÀtt överdrift men det var mÄnga) Jag hittade Blue Sky Mediadesk. Kostar 7 500-8 000 nya. Köpte mina beggade för 3 500:- Hittade den hÀr annonsen pÄ vendolin: http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=4453118 Blue Sky Mediadesk info: http://www.abluesky.com/p_s_gb/p3s7.html För 4 500:- hittar du inget nytt som slÄr dem hÀr. Alla tester jag sett pÄ dessa har varit högsta betyg. Tar inte stor plats, men man mÄste ha uttrymme för subbas. Lyssna och jag kan sÀtta mitt skÀgg pÄ att du inte köper nÄgra Fostex eller Behringer efter du har lyssnat pÄ Blue Sky. Upplösningen Àr fenomenal och du hör lÄngt ned i frekvenserna. Ska kolla upp det! Kanske inget superpris begagnat dÄ de kostar 6000 pÄ thomann http://www.thomann.de/thoiw5_blue_sky_medi...1_prodinfo.html Redigerat 15 augusti 2006 av adama
drloop (oregistrerad) Postat 15 augusti 2006 Postat 15 augusti 2006 Det finns mÄnga trÄdar om monitorer. SÄ jag borde vÀl hÀnvisa till dem, men nu Àr jag lite skrivsugen sÄ dÄ skiter vi i det :-) Alla monitorer jag lyssnade pÄ under 5 000:- lÀt ok. Ingen var fantastisk eller riktgt dÄliga, mja M-Audio hade nÄt billigt meck som inte lÀt bra i mina öron. Om jag fick rekommendera nÄgra (Och inte för andra gÄngen sÀga att Blue Sky Mediadesk Àr det bÀsta sedan skivat bröd) sÄ ligger faktiskt Behringer bra till ljudmÀssigt. Man fÄr dock passa sig, rapporter om radiomottagning i Berhinger lÄdan finns. Be att fÄ hyra hem och testa... Gillar Genelecs minsta kostar vÀl 6500:- och inte mycket djupbas, men bra upplösning Àr det. Event fin upplösning inte lika mycket bottendrag som Berhinger. KRK RP lÄt som dem andra, KRKs V serie dÀremot dem lÄter bra, till andra pengar tyvÀrr. Men som sagt lyssna sjÀlv.
adama Postat 15 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 15 augusti 2006 (redigerat) Men som sagt lyssna sjĂ€lv. jajamensan. Men dĂ„ jag kanske inte Ă€n har utvecklat mitt öra till 100% gĂ€llande lyssning sĂ„ kan det faktiskt vara lönt att höra runt med er och först fĂ„ en uppfattning om typ top5, sedan dĂ€refter lyssna, lyssna, lyssna..... men det Ă€r klart, det Ă€r ju mina öron som ska mĂ„ bra đ NĂ„gon som har nĂ„got mer att sĂ€ga om Yamaha HS-50. Kostar 3000 kronor pĂ„ thomann, vilket enligt mig Ă€r ett nĂ€stan olagligt lĂ„gt pris för sĂ„ bra ljud. Som sagt tidigare. Basfattigt men stört detaljrikt. Detaljrikare Ă€n KRK RP6 tycker jag, men mindre bas dĂ„. Ăr sĂ„ osĂ€ker /adama Redigerat 15 augusti 2006 av adama
drloop (oregistrerad) Postat 15 augusti 2006 Postat 15 augusti 2006 Jag lyssnade pĂ„ i stort sett alla monitorer under 10 000:- för ett tag sedan. (LĂ€tt överdrift men det var mĂ„nga) Jag hittade Blue Sky Mediadesk. Kostar 7 500-8 000 nya. Köpte mina beggade för 3 500:- Hittade den hĂ€r annonsen pĂ„ vendolin: http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=4453118 Blue Sky Mediadesk info: http://www.abluesky.com/p_s_gb/p3s7.html För 4 500:- hittar du inget nytt som slĂ„r dem hĂ€r. Alla tester jag sett pĂ„ dessa har varit högsta betyg. Tar inte stor plats, men man mĂ„ste ha uttrymme för subbas. Lyssna och jag kan sĂ€tta mitt skĂ€gg pĂ„ att du inte köper nĂ„gra Fostex eller Behringer efter du har lyssnat pĂ„ Blue Sky. Upplösningen Ă€r fenomenal och du hör lĂ„ngt ned i frekvenserna. Ska kolla upp det! Kanske inget superpris begagnat dĂ„ de kostar 6000 pĂ„ thomann http://www.thomann.de/thoiw5_blue_sky_medi...1_prodinfo.html 6 000:- frĂ„n Thoman. Ăr det med frakt? Det Ă€r ett jĂ€ttepaket vi snackar om. Man kan tro att man köpt en grĂ€sklippare som man sitter pĂ„ nĂ€r fĂ„r paketet :-) Blir dyrt att sĂ€nda frĂ„n Tysklan.
adama Postat 15 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 15 augusti 2006 Jag lyssnade pĂ„ i stort sett alla monitorer under 10 000:- för ett tag sedan. (LĂ€tt överdrift men det var mĂ„nga) Jag hittade Blue Sky Mediadesk. Kostar 7 500-8 000 nya. Köpte mina beggade för 3 500:- Hittade den hĂ€r annonsen pĂ„ vendolin: http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=4453118 Blue Sky Mediadesk info: http://www.abluesky.com/p_s_gb/p3s7.html För 4 500:- hittar du inget nytt som slĂ„r dem hĂ€r. Alla tester jag sett pĂ„ dessa har varit högsta betyg. Tar inte stor plats, men man mĂ„ste ha uttrymme för subbas. Lyssna och jag kan sĂ€tta mitt skĂ€gg pĂ„ att du inte köper nĂ„gra Fostex eller Behringer efter du har lyssnat pĂ„ Blue Sky. Upplösningen Ă€r fenomenal och du hör lĂ„ngt ned i frekvenserna. Ska kolla upp det! Kanske inget superpris begagnat dĂ„ de kostar 6000 pĂ„ thomann http://www.thomann.de/thoiw5_blue_sky_medi...1_prodinfo.html 6 000:- frĂ„n Thoman. Ăr det med frakt? Det Ă€r ett jĂ€ttepaket vi snackar om. Man kan tro att man köpt en grĂ€sklippare som man sitter pĂ„ nĂ€r fĂ„r paketet :-) Blir dyrt att sĂ€nda frĂ„n Tysklan. nej utan frakt. men om jag inte minns fel, sĂ„ kostar frakten alltid 150 dĂ„ man kommit över en viss summa. Den summan har vi kommit över nĂ€r vi snackar 6000.
Majken Postat 15 augusti 2006 Postat 15 augusti 2006 NÄgon som har nÄgot mer att sÀga om Yamaha HS-50. Kostar 3000 kronor pÄ thomann, vilket enligt mig Àr ett nÀstan olagligt lÄgt pris för sÄ bra ljud. Inte HS50 men dÀremot de Àldre MSP5 som jag tycker Àr bra monitorer för pengarna. Samma sak dÀr, vÀldiga detaljrika monitorer. BÄde MSP3 och MSP5 fick fina utmÀrkelser nÀr Future Music hade jÀmförande monitortest för nÄgot Är sedan. SjÀlv kommer jag absolut att kolla in HS50, eller HS80 sÄ fort jag fÄr chansen dÄ jag trivs med Yamaha-ljudet /Majken
Hellpig Postat 15 augusti 2006 Postat 15 augusti 2006 (redigerat) Ja, just det... Jag jÀmförde med lite andra monitorer och jag föll för Yamahas vÀldigt klara ljudbild, priset och *ta-da!* - deras storlek. Har vÀldigt begrÀnsat utrymme och de Àr inte sÀrskilt stora. En fördel som kanske inte alla vÀrderar högt men i mitt fall var det ett mÄste. Edit: Dessutom blev jag lite imponerad av att de (i mina öron, mÀrk vÀl) inte lÀt sÄ mycket sÀmre Àn Genelecs minsting som kostar +3000 kr. MissförstÄ mig rÀtt; Genelec lÀt bÀttre men inte 3000kr-bÀttre. Redigerat 15 augusti 2006 av Hellpig
IDF Postat 15 augusti 2006 Postat 15 augusti 2006 Har Yamaha HS50 - helnöjd, gav 3500 kr pĂ„ SoundonSound. Man fĂ„r visserligen inte mycket till djupbas i dem menvill man ha det fĂ„r man komplettera med en sub. precis! Lite basfattigt, sysslar mestadels med pop och kanske inte behöver suuuperdjup bas. Men Ă€ndĂ„ för basfattigt. Men stöört detaljrika monitorer. Blev mycket imponerad. kostar 3000/paret pĂ„ thomann by the way. 4000 pĂ„ deluxe. thomann rox!! IDF! Men har du lyssnat pĂ„ dessa Fostex dĂ„? Dom lĂ„ter mkt bra enligt mig iaf. jag har lyssnat pĂ„ de olika sorterna som musikbörsen sĂ„lt, och tycker att dom lĂ„ter skittrĂ„kigt.. bĂ€ttre o köra med hifihögtalare isf. đ esi nEar 05 med subb lĂ„ter förvĂ„nansvĂ€rt bra. plus att surroundsystem inte Ă€r dyrt för dessa monitorer!!!! kolla beggat me!
adama Postat 16 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 16 augusti 2006 Har Yamaha HS50 - helnöjd, gav 3500 kr pĂ„ SoundonSound. Man fĂ„r visserligen inte mycket till djupbas i dem menvill man ha det fĂ„r man komplettera med en sub. precis! Lite basfattigt, sysslar mestadels med pop och kanske inte behöver suuuperdjup bas. Men Ă€ndĂ„ för basfattigt. Men stöört detaljrika monitorer. Blev mycket imponerad. kostar 3000/paret pĂ„ thomann by the way. 4000 pĂ„ deluxe. thomann rox!! IDF! Men har du lyssnat pĂ„ dessa Fostex dĂ„? Dom lĂ„ter mkt bra enligt mig iaf. jag har lyssnat pĂ„ de olika sorterna som musikbörsen sĂ„lt, och tycker att dom lĂ„ter skittrĂ„kigt.. bĂ€ttre o köra med hifihögtalare isf. đł esi nEar 05 med subb lĂ„ter förvĂ„nansvĂ€rt bra. plus att surroundsystem inte Ă€r dyrt för dessa monitorer!!!! kolla beggat me! har inte lyssnat med sub, men dom lĂ„ter okej. Har iofs bara lyssnat i en akustisk miljö, och det Ă€r jams. Skulle vilja höra dom i ett tyst och vĂ€lakustiserat rum som de har pĂ„ 4sound eller deluxe. En besvikelse var vĂ€l att "Storebror?" ESI InEar 06 kostade ca: 700 kr mer, men lĂ€t 700 kr mindre. Fostex(arna) pĂ„ börsen (pm1/pm2) gillade jag faktiskt, men samma dĂ€r. Jag vill lyssna i en miljö som deluxe's eller 4sounds. / adama
IDF Postat 16 augusti 2006 Postat 16 augusti 2006 Har Yamaha HS50 - helnöjd, gav 3500 kr pĂ„ SoundonSound. Man fĂ„r visserligen inte mycket till djupbas i dem menvill man ha det fĂ„r man komplettera med en sub. precis! Lite basfattigt, sysslar mestadels med pop och kanske inte behöver suuuperdjup bas. Men Ă€ndĂ„ för basfattigt. Men stöört detaljrika monitorer. Blev mycket imponerad. kostar 3000/paret pĂ„ thomann by the way. 4000 pĂ„ deluxe. thomann rox!! IDF! Men har du lyssnat pĂ„ dessa Fostex dĂ„? Dom lĂ„ter mkt bra enligt mig iaf. jag har lyssnat pĂ„ de olika sorterna som musikbörsen sĂ„lt, och tycker att dom lĂ„ter skittrĂ„kigt.. bĂ€ttre o köra med hifihögtalare isf. đ esi nEar 05 med subb lĂ„ter förvĂ„nansvĂ€rt bra. plus att surroundsystem inte Ă€r dyrt för dessa monitorer!!!! kolla beggat me! har inte lyssnat med sub, men dom lĂ„ter okej. Har iofs bara lyssnat i en akustisk miljö, och det Ă€r jams. Skulle vilja höra dom i ett tyst och vĂ€lakustiserat rum som de har pĂ„ 4sound eller deluxe. En besvikelse var vĂ€l att "Storebror?" ESI InEar 06 kostade ca: 700 kr mer, men lĂ€t 700 kr mindre. Fostex(arna) pĂ„ börsen (pm1/pm2) gillade jag faktiskt, men samma dĂ€r. Jag vill lyssna i en miljö som deluxe's eller 4sounds. / adama jag har lyssnat pĂ„ de pm2 i en helt ok lyssningsmiljö i en studio. tyckte att dom lĂ€tt trĂ„kigt. ingen bas alls, verkligen inte ens den minsta lilla antydan. melanregistret kĂ€ndes klent o diskanten luddig. Ă€ven hur mycket som krĂ€mades ville man bara stĂ€nga av dem packa ner dom o krĂ€va pengarna tillbaks. men de var inte mina sĂ„.. đČ om du fĂ„r chansen att lyssna pĂ„ 05:orna med subb, DO IT!!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.