Jump to content
Annons

Telekablar där jord är bortkopplad?


Diwic

Recommended Posts

Efter att ha läst på lite om jordbrum och hur man kopplar ihop balanserat och obalanserat, så har jag kommit fram till att jag nog behöver följande:

1) En balanserad telekabel, dvs en skärm och två ledare.

2) I ena änden, den obalanserade, så behövs det någon slags adapter från balanserat till obalanserat. Denna adapter ska alltså vara från en tele 6,3 mm TRS hona till tele 6,3 mm TS hane.

Och T på honan ska kopplas till T på hanen, R på honan ska kopplas till S på hanen, och S på honan ska inte kopplas någonstans (ground lift).

Fråga: var hittar jag en färdig sådan adapter som nämns i 2? Kjell & Co har den inte, och jag kan inte hitta något på Thomann heller (fast i det senare fallet vet jag inte riktigt hur jag ska letar). Och de butikerna brukar vara välsorterade...

Eller blir det till att löda själv? Man tycker ju att jag inte borde vara den första som stöter på problemet.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Eller blir det till att löda själv? Man tycker ju att jag inte borde vara den första som stöter på problemet.

Custom-kablar får man löda själv. DI-boxar brukar ha ground-lift, och DI-boxar använder man just vid övergång från balanserat till obalanserat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska du ha en adapter. Använd en obalanserad telekabel helt enkelt.

En TS hane som du stoppar i ett balaserat uttag kortsluter den kalla (-) och jord och avbalanserar därmed överföringen.

Får du problem med brum (vilket du inte borde få med rimliga längder och rätt kabeldragning) så får du använda en linebox (DI-box) med jordlyft. Använd i så fall balanserad kabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska du ha en adapter. Använd en obalanserad telekabel helt enkelt.

En TS hane som du stoppar i ett balaserat uttag kortsluter den kalla (-) och jord och avbalanserar därmed överföringen.

Får du problem med brum (vilket du inte borde få med rimliga längder och rätt kabeldragning) så får du använda en linebox (DI-box) med jordlyft. Använd i så fall balanserad kabel.

Det är så jag gör nu. Min tanke var dock att kvalitén kanske blev bättre om man körde balanserat eftersom kabeln passerar förbi en massa datorsladdar (och sedan, in i samma dator).

Men ja, det brummar inte nu, så det här kanske är ett exempel på "If it ain't broke, don't fix it" 😄

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så jag gör nu. Min tanke var dock att kvalitén kanske blev bättre om man körde balanserat eftersom kabeln passerar förbi en massa datorsladdar (och sedan, in i samma dator).

Men ja, det brummar inte nu, så det här kanske är ett exempel på "If it ain't broke, don't fix it" 😄

// David

För att det ska bli en balanserad överföring måste båda kontakterna vara balanserade.

Det finns bara ett sätt i ditt fall och det är med en linebox.

Kvalitén på signalen blir varken bättre eller sämre med balanserat resp. obalanserat, så har du inget brum så finns det ingen anledning att ändra på något. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du får en jordslinga, så är det ju skärmen som ska bort eftersom det är den som innehåller jordreferensen. Kabeln ska inte kopplas om, utan man ska klippa skärmen i returkabeln, i mixeränden av kabeln. Då har du skärmen med hela vägen och överföringen är fortfarande balanserad, men du skippar att koppla in skärmen i mixern och eliminerar på så sätt jordslingan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du får en jordslinga, så är det ju skärmen som ska bort eftersom det är den som innehåller jordreferensen. Kabeln ska inte kopplas om, utan man ska klippa skärmen i returkabeln, i mixeränden av kabeln. Då har du skärmen med hela vägen och överföringen är fortfarande balanserad, men du skippar att koppla in skärmen i mixern och eliminerar på så sätt jordslingan.

Japp, det var precis det som skulle bli effekten av den adapter jag beskrev. Det var min tanke åtminstone?

Jag är inte så glad i att fysiskt klippa i kablarna med tång, eftersom man då inte kan återanvända dem som balanserade kablar längre. Därav idén med en adapter istället.

Edit: det rör sig alltså om en obalanserad utgång till en balanserad ingång.

// David

Redigerat av Diwic
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du får en jordslinga, så är det ju skärmen som ska bort eftersom det är den som innehåller jordreferensen. Kabeln ska inte kopplas om, utan man ska klippa skärmen i returkabeln, i mixeränden av kabeln. Då har du skärmen med hela vägen och överföringen är fortfarande balanserad, men du skippar att koppla in skärmen i mixern och eliminerar på så sätt jordslingan.

Japp, det var precis det som skulle bli effekten av den adapter jag beskrev. Det var min tanke åtminstone?

Jag är inte så glad i att fysiskt klippa i kablarna med tång, eftersom man då inte kan återanvända dem som balanserade kablar längre. Därav idén med en adapter istället.

// David

Har du kablar som är lödda och kan öppnas, så är det ju inga problem att bara klippa av skärmen, så att den inte längre får kontakt med den stora jordanslutningen. Se till att märka upp sådana kablar, så att du inte kopplar in dem på fel ställe och får brum på grund av att skärmen inte finns... 🙂

Om du behöver det senare, så kan du ju alltid löda in skärmen igen.

Att göra en adapterkabel vete 17 om det fungerar så bra. Tele-sladdhonorna brukar som regel börja glappa mycket snabbare än chassihonorna - så i så fall ska du nog bygga en box och använda en chassihona...

Att det är bättre att ha en obruten kabel, utan adaptrar som kan börja glappa och ge halvdålig kontakt etc, behöver jag kanske inte heller påminna om...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Det är förvisso sant att adaptrar kan börja glappa (även om det inte hänt mig någon gång i studiomiljö hittills, livemiljö är en annan sak), men sannolikheten för att de gör det är nog tio gånger högre om det är jag som har lött den jämfört med om jag köper en färdiglödd 😎

Men ja, jag kör nog på Classics råd så länge och lämnar saken "utan åtgärd".

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...