Jump to content
Annons

Fördröjning vid start


Lindahl

Recommended Posts

Jag har ett litet problem. När jag ska spela upp ett projekt i mitt Cubase SX2 så kan det ibland dröja upp till en sekund innan låten börjar spelas upp i mina högtalare. Detta är irriterande. Har det med ljudkortet att göra? Datorn i sig har bra prestanda.

/ Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan det mycket väl göra. Vad har du för ljudkort?

Dom flesta ljudkort som inte är avsedda för musikbruk har en latency, som gör att du får en fördröjning helt enkelt innan ljudet hörs. Har du däremot köpt ett "riktigt" ljudkort, så bör du nog se över inställningarna. Använder du rätt ASIO drivrutiner?

Finns ASIO 4 all som folk pratar om, har inte testat det själv, men kanske kan hjälpa dig. Testa på egen risk, vet inte om det kan bli problem i andra program, typ spel och sånt :rolleyes:

Om du tror att detta kan vara det som spökar, sök på latency, finns massor med trådar, och även länk till asio 4 all.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan det mycket väl göra. Vad har du för ljudkort?

Just nu kör jag genom ett SB Audigy Advanced MB. Men det är bara temporärt, som sagt. 😳

Nu vet jag inte hur det är med ditt ljudkort, men Soundblaster Audigy 2 har ASIO drivrutiner som följer med. Kolla upp detta 😆

Du ska alltså ställa in i ditt musikprogram att använda dom ASIO drivrutiner som är speciellt avsedda för ditt ljudkort. Syns på namnet. Sitter på jobbet just nu, så kan inte kolla var du ändrar detta 😆 Men om du har hittat latency inställningen så är du nära.

Om du inte har några specifika ASIO drivrutiner, sök på latency som sagt, och ASIO 4 all kan mycket väl vara något för dig.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...