Jump to content
Annons

Baskaggemick


fetmule

Recommended Posts

Hallå.

Jag har en fundering om det är en väldigt usel mick till kaggen jag har eller om man får räkna med mycket biljud när man spelar in baskaggen. Micken jag använder är en sån där JJ labs paketbaskaggemick från Jam. Jag mickar rakt in i hålet. Resten av mickarna har jag bytt ut från paketet men denna har jag kvar eftersom det är så satans dyrt med mickar. Men det är kanske det som är problemet?!

Någon som har något bra svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elof (oregistrerad)
Hallå.

Jag har en fundering om det är en väldigt usel mick till kaggen jag har eller om man får räkna med mycket biljud när man spelar in baskaggen. Micken jag använder är en sån där JJ labs paketbaskaggemick från Jam. Jag mickar rakt in i hålet. Resten av mickarna har jag bytt ut från paketet men denna har jag kvar eftersom det är så satans dyrt med mickar. Men det är kanske det som är problemet?!

Någon som har något bra svar.

Det ÄR problemet, JJlabs baskaggemick är bland det (om inte den) värsta baskaggemick jag prövat. Om du får råd, byt ut den!

Pröva stoppa in den en bit i kaggen om du vill ha mer definierat ljud och mindre läck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars är det ju så att man får räkna med en hel del biljud om inte trummorna är i toppskick och/eller lokalen inte är den bästa... Beror ju lite på vilken typ av ljud du vill ha på kicken också...

Vad är det som läcker in? Tycker nog du ska ladda upp nåt, som lavrell säger...

SÅ illa kan väl inte micken va, eller?! Man har ju gjort inspelningar med riktigt ruttna mickar, som inte ens varit tänkta att använda till baskagge, och ändå få hyfsat lite läck om man ansträngt sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst läckte det, men itne så mycket att det är probs att få bort det med en gate.

Det jag däremot reagerade på var att det var ju ingen som helst attack i bastrumman. Har du mycket dämpningsmateriell i trumman och hur riktar du micken in i trumman?

När jag mickar kaggen i studion brukar det låta bra nästan direkt. brukar itne vara mycket EQ o grejer som ska till o då är det ändå ett halvdassigt Tama Swingstar... Så jobba på mickplaceringen och stämningen av trumman så komer allt nog att lösa sig av sig själv.

Men det var ju inte det du undrade om 😉

Lycka till!

/Filip

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det kanske är en filt för mycket där inne. Ska prova med det. Mer än halva micken brukar tryckas in och riktningen är väl hyfsat mot klubban.

Jag brukar störa mig på gaten. Antingen blir det väldigt avhugget el. så kommer lite skön virvel in om jag stänger för lite. Men jag har kanske aldrig hajjat hur man ställer in rätt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Redigera i wavefilen. Radera allt mellan slagen. Gör sedan en normalize eller använd en limiter.

Jo det är ju ett sätt. Men ganska trist. Tack för tipset.

Men väldigt effektivt! :rolleyes:

Tålamod, Broder, tålamod.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller trigga en miditrumma med audiosignalen?

KTDrum Trigger -kostar gratis!

Inte testat själv dock....

Tjohopp!

Precis min tanke. Trigga. Finns ingen anledning för oss som inte har råd och kunskap tillräckligt att inte trigga. En lätt genväg till ett grymt kagge ljud. Prova KTDrum eller så finns det även APtrigga som är lätt och billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...