Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

hej gott folk..

jag har fått en summa pengar under sommaren som jag investerat i en ny dator..jag slog till på ett dator paket med 4gb minne & en amd 64x2 4200 processor..som jag slaktat & satt in i mitt gammla chassi..

och ett m-audio 1814 firewire ljudkort som jag köpt separat..

och en ny fräsch installation av win xp pro fullt updaterat till sp 2..

och de nyaste drivrutinerna till all hårdvara från tillverkarnas hemsidor..

nu är kruxet..att datorn är helt instabil..den låser sig när man väljer starta om datorn eller stänga av..

start menyn låser sig med jämmna mellanrum..ibland går det att bryta låsningen med ctrl+alt+delete (men inte alltid)

under installation av program så stannar det upp (tlx när jag ska installera cubase sx3..så hänger sig installationen när den ska installera windows media komponenter)..eller när den ska packa upp installations programmet..

och ständigt är det olika programm som stött på problem & måste avslutas

typ: explorer,norton msn

samt att man försöker starta olika program så händer inget!!

operativ systemet ligger på en sata hård disk som följde med dator paketet..

utöver det sitter det 2 ide hårddiskar ikopplade..

jag har provat att koppla ure ide diskarna för att se om den blir stabilare då..men icke..

jag har även testat att plocka ur minnena och testa med ett minne i taget..för att utesluta att det skulle vara något minne som är sönder..

men det gör ingen skillnad,såvida inte alla minnen är sönder..men det tvivlar jag på..

jag har provat aldre drivrutiner till moderkortet (som är ett epox 9npa-nforce 4 moderkort)

jag börjar få slut på ideer vad jag kan göra..

nu går jag i tankarna att det kanske beror på att jag helt gått över till ntfs..

har tidigare kört fat 32..

men jag är rätt trött på att installera om xp..då jag redan gjort det 4-5 gr den senaste veckan till ingen nytta alls!!

därför undrar jag om det finns några data kunniga personer här på forumet som har några tips på vad jag kan ta mig till??

tack på förhand

Larsson

(edit) datorn bootar om med jämmna mellan rum åxo..men cpu tempraturen är aldrig över 35 grader så överhettning verkar det inte handla om!!

😉

Redigerat av Larsson
Annons
Postat

Har du kollat byglingarna på hårddiskarna?

Har man flera masterdiskar t ex kan det bli problem.

Postat

hej..

Majken:

jag har ett geforce 7900GT..och ett aggregat på 600 w..så det är nog inte strömbrist som spökar heller..

Bebopkeys:

ja utöver sata disken..så är det 2 ide diskar som sitter på en egen kabel..

varav den ena är bockad som master & den andra slave..

i bios indentifieras master ide disken som secondary slave..

och det borde väll vara ok?

😛

Postat

Ett hett tips, testa att låna dig till ett enklare grafikkort och se om systemet fortfarande är ostabilt.

/Majken

Postat
Ett hett tips, testa att låna dig till ett enklare grafikkort och se om systemet fortfarande är ostabilt.

/Majken

mitt enda alternativ är ett agp kort..men det finns ingen agp på det nya moderkortet..får leta fram något gammalt pci-kort..kanske i grovsopen!! 😎

Postat

Är du helt säker på att det inte är ditt minne, då?

Testa att ladda hem det här:

http://www.memtest86.com/memtest86-3.1a.iso.zip

bränn ner den på en CD-R och stoppa in den i datorn och starta om datorn, sen kommer datorn att testa minnet. låt datorn stå på sådär ett par timmar... t.ex. över natten. om den hittar några fel så vet du att det är ditt minne som är trasigt.

en annan anledning kan vara att du har virus.

finns gratis virusscanner här:

http://www.avast.com/eng/download-avast-home.html

eller om du inte vill ha någon virusscanner som ligger i minnet hela tiden har du den här:

http://www.pandasoftware.com/products/activescan

Jag hade problem med att min dator började stänga av sig själv efter ett tag i cubase.

Det visade sig att min processor blev överhettad och ända sedan jag köpte en ny fläkt har inget kraschat längre.

lycka till!

Postat

Jag tippar på grafikkortet eller moderkortet.

Har du ingen kompis med PCI Express-grafikkort som du kan låna av och testa?

Postat
Är du helt säker på att det inte är ditt minne, då?

Testa att ladda hem det här:

http://www.memtest86.com/memtest86-3.1a.iso.zip

bränn ner den på en CD-R och stoppa in den i datorn och starta om datorn, sen kommer datorn att testa minnet. låt datorn stå på sådär ett par timmar... t.ex. över natten. om den hittar några fel så vet du att det är ditt minne som är trasigt.

en annan anledning kan vara att du har virus.

finns gratis virusscanner här:

http://www.avast.com/eng/download-avast-home.html

eller om du inte vill ha någon virusscanner som ligger i minnet hela tiden har du den här:

http://www.pandasoftware.com/products/activescan

Jag hade problem med att min dator började stänga av sig själv efter ett tag i cubase.

Det visade sig att min processor blev överhettad och ända sedan jag köpte en ny fläkt har inget kraschat längre.

lycka till!

jag har testat var minne för sig..men det tydde inte på att det är fel på något speciellt av dem..eller så är det fel på alla..

jag har cart inne på att köra en memtest..men jag har inga cd-r skivor hemma för tillfället..men kommer jag inte på att problemen beror på något annat..

så är det, det första jag gör när jag införskaffat lite skivor..

för datorn utstrålar minnes problem..

jag har norton antivirus & har sökt igenom hela datorn..dock inte en komplett dator genom sökning..efter som datorn rebootar innan jag hunnit klart..

men var partition för sig är genomsökt..och inga virus påpträffade..

och när datorn bootar om så är aldrig tempratutren över 35 grader..så jag tror inte att jag behöver en ny fläkt..

alla problem jag har är ett mysterium för mig..jag lyckas inte klura ut vad de beror på..

det enda som skiljer sig från tidigare som jag inte testat ännu är att byta från ntfs

till fat 32..jag var inne på att det kunde vara firewire ljudkortet ett tag..men problemen började redan innan jag installerat det & mitt gammla darla satt kvar!! 🙂

Postat

jag har även testat att klocka ner minnena men det gjorde ingen nytta..

har testat att köra bios i safe mode..men inte det heller..

har testat att installera alla nforce drivrutiner utom ide-sw

men det gjorde ingen direkt skillnad det heller!!

🙂

Postat

Nej, virus kan det ju inte vara, eftersom att datorn hade funkat bra efter formatering... men hörru, vad har du för märke på minnena??? känner du någon polare som har minnen, så låna av honom helst 1 gig... och kör med den...

Postat
Nej, virus kan det ju inte vara, eftersom att datorn hade funkat bra efter formatering... men hörru, vad har du för märke på minnena??? känner du någon polare som har minnen, så låna av honom helst 1 gig... och kör med den...

är inte helt säker..men jag tror de hette cosair ddr 400 eller något liknande..

jag får kolla efter senare i veckan om jag kan låna något annat minne..

jag märkte precis att det verkar funka att installera program när ide-diskarna är från kopplade..kanske det är någon typ av konflikt med sata & ide i samma burk?

fast det är ändå problem som kvarstår..som att programm inte startas & att datorn hänger sig när den ska göra en omstart!

Postat

Har du testat att slå av automatisk omstart? Du borde ju kunna få en blåskärm istället o då kanske få en hint om var problemet ligger.

Kontrollpanelen - system - avancerat - Start/återställningar - inställningar - systemfel, klicka ur "starta om automatiskt".

Postat
Har du testat att slå av automatisk omstart? Du borde ju kunna få en blåskärm istället o då kanske få en hint om var problemet ligger.

Kontrollpanelen - system - avancerat - Start/återställningar - inställningar - systemfel, klicka ur "starta om automatiskt".

sagt & gjort..tack för tipset!!

hoppas bara det kommer till blåskärm..för som det är nu hänger den sig bara oftast!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.