Jump to content
Annons

Hur vill trummisar ha det?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

vad tror du är lättast?

1. en trummis att spela efter en bas

2. en bassist att spela efter trummor.

det resonemanget funkar väl inte riktigt? basisten skulle ju i det här fallet spela till någon form av trummor eller klick, så även trummisen 😆

----

jag och mitt band spelade in ett gäng låtar med den metoden för länge sen faktiskt, genom att först lägga i stort sett alla instrument till ett trummaskinspår, och sedan spela in trummor över det. jag tycker inte det blev speciellt otajt. 😆

däremot måste jag säga att vi använde ett eltrumset, om man använder akustiska trummor är det ju mycket svårare att höra sina hörlurar och det man ska spela till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Många bra tips har kommit upp och de som kallar sig trummisar har nog de bästa tipsen...

En vanligt förekommande fel är att man tror att trummisen bara bankar på grytlock och att "groovet" kommer från något helt annat... I själva verket är det så att en bra trummis "läser" av det som sker i kompositionen och anpassar sig därefter. (För er som spelar live, vet att om en bassist och en trummis inte kan finna varandra så kan man lika gärna gå hem....)

Trummisen skapar bara groovet genom att samverka med de andra musikanterna. Trummor i sig är inte speciellt kul. Därför skall trummisen känna till intentionen bakom låten, känslan man vill förmedla och sedan skadar det inte om man lägger basen först. Att basen skall komma efter trummorna verkar vara väldigt konstigt eftersom det är de som skapar rytmsektionen och är drivande. (För det mesta i alla fall.) Och basen kan bidra till melodin och arrangemanget på ett annat sätt.

Lägg basen, eller låt en skicklig basist och trummis snacka sig samman, och lägg sedan dit trummorna. Personligen är jag inte speciellt bra på att spela till clicktrack så jag föredrar att lägga udda instrument som koklocka och tamburin på 1 o 3 resp. 2 o 4. Skall man ha det väldigt tight kan man lägga hihat på åttondelarna också.

Ett annat intressant problem är att man ibland kan höra trummisen nynna melodin eller riffet i over-headsen. Han har helt enkelt glömt bort att man faktiskt hörs i mikrofonerna, även om trummorna bullrar och hörlurarna är helt slutna....Trummisar är ju som bekant lite långsamma... Nämnde jag att jag var trummis från början...? 😏

det mesta i det där inlägget är jag helt emot måste jag säga...

vad tror du är lättast?

1. en trummis att spela efter en bas

2. en bassist att spela efter trummor.

trummisen måste ju lägga grunden. det är ju inte så lätt för trummisen att höra exakt hur basen spelar, även om han har metronom så blir det inte bra. helst ska de spela in samtidigt. men jag skulle aldrig kunna tänka mig att lägga bas först. helt fel anser jag!

som jag sagt innan så kan man spela in instrument innan men de bör läggas om efteråt

Visst får du ha en annan åsikt! Gamla regler säger ju trummor, bas, gitarr, klaviatur, sång och kör, i nu nämnd ordning. Men vanligtvis blir trummorna otroligt fattiga om man bara spelar till ett click-track. Rytmiken och fills ändras otroligt mycket om man spelar till de andra instrumenten. Basen brukar däremot ha en rätt klar gång och kan därför spelas in före. Click track skall givetvis finnas i lurarna samtidigt.

Ett annat alternativ är förstås att man spelar in ett slaskspår med trummorna och sedan lägger om dessa. Brukar gillas av de flesta trummisar. Givetvis är det beroende av vilken genre musiken är. Att lägga om dansbandstrummor är kanske inte så givande...

Är musiken väldigt strukturerad så tycker jag att man skall skriva ner noterna och ge till trummisen. Då följer han dem slaviskt och man får precis det man vill ha.

Vad det gäller medhörning så är inte VicFirth lurarna alls dumma, men de kan klämma lite mycket under långa sessions. Själv kör jag in-ear och det varken läcker, eller skadar hörseln, och man får en perfekt återkoppling. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som enligt mina erfarenheter har funkat bäst är att bandet spelar gitarr, trummor, bas och helst lite stödsång samtidigt för att sedan lägga om det som blev fel borträknat trummor. Visst funkar det att lägga trummor mot en färdig bakgrund (givetvis med klick i så fall) men är det inte en rutinerad trummis som verkligen kan spela efter klick så kommer det bli problem. Vad som i stort sett är omöjligt är att lägga trummor till exempelvis en halvbra spelad akustisk gitarr utan klick.

Mitt råd är att försöka lägga bas och trummor i en och samma tagning. Det lyfter både svänget och livfullheten. Finns det andra saker som ligger välspelat mot klick och trummisen inte helt är tappad bakom en vagn så kommer det funka utan några som helst problem.

Skulle trummisen få problem att spela mot klicket så gör någon liten percussionloop istället för bip bop bop bop. Gärna något som markerar förskjutna 1/8. Se dock till att ta bort klicket vid lyssning så man inte luras av det "nya" sväng som klicket lätt bidrar till och att det låter tomt o platt när man bara hör trummorna. Trummisar har dessutom en tendens att anpassa sina komp som om klicket hade en musikalisk funktion.

Någon tyckte det var en idé att skriva ut noter på hela kompen. Gör inte det om inte trummisen mer eller mindre BER om det (eller du är helt säker på att han är en otroligt bra notläsare). Du kommer garanterat annars få tidernas tråkigaste och mest statiska tagning och kunde sparat in tusenlappen eller vad han nu tar i pröjs och programmerat rubbet istället. Dessutom brukar trumslagare i allmänhet ha ganska bra koll på hur man spelar trummor och vilka komp som funkar bra. Förklara lite hur du tänkt istället för att komma dragandes med svarta notpapper. Däremot kan du gärna skissa ner en form med lite prickar om ni har ont om tid. Sånt läser dom utan att ens behöva tänka.

Link to comment
Dela på andra sajter

En aspekt man kan tänka på är att man kanske inte vet hur pass bra basen och trummorna går ihop, ljudmässigt. Basljudet kanske är helt fel. Alternativt trummorna då, beroende på hur man ser på saken. Dock är det lättast i regel att lägga om en bas.

Om man nu känner sin utrustning och trummis så kvittar det kanske vilket men för egen del så är trummorna det som lägger grunden

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Tack för alla svar! Brorsan spelar ju bas och har en trummis i sitt band. Får nog bli den kombinationen. Min egna musik är väl rock om man nu måste generalisera. Trummisen har jazzbakgrund, men spelar progressive rock nu. Det kanske kan funka?

Förlåt mig, men jag kan inte så mycket om trumnoter själv, men jag har för mig att de ser ut som "vanliga" noter men att de har x (kryss) istället för prickar?!

Jag tänker nämligen högt på hur det kan bli om jag har 3-4 olika trummisar på plattan och man sedan ska köra live alla låtarna med en och samma trummis ... Är det vansinne? Kan en trummis klara av alla de olika trummisarnas grejer? Viss rutin kommer ju de trummisar ha som jag tar ut, men... Naturligtvis en idiotsvår fråga att svara på, men som sagt jag tänkte bara lite högt. Jag vet ju hur det är med gitarrister, det är sällan någon som kan spela det jag tar ut. Å andra sidan är ju det ömsesidigt. 🙂

😎

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon tyckte det var en idé att skriva ut noter på hela kompen. Gör inte det om inte trummisen mer eller mindre BER om det (eller du är helt säker på att han är en otroligt bra notläsare). Du kommer garanterat annars få tidernas tråkigaste och mest statiska tagning.

Hehe, denna någon var visst jag. Nej det är alldeles riktigt att kompet blir tråkigt och statiskt. I princip krävs det att en mycket kunnig arrangör skriver det eller han är trummis, för att det skall bli någorlund bra. Det var det jag menade med mitt tidigare inlägg i tråden. Det är inte att banka grytor, man måste förstå och känna låten för att det skall bli ett tillskott till låten. Annars blir det bara Umph-umph-umph baby... och då går det lika bra med trum-maskin....

Däremot är det inte alls dumt att man involverar trummisen genom att skriva in det grundkomp som man har tänkt i vers och refräng, och var eventuella breaks och fills bör komma, sedan hoppas man att det finns en liten demoinspelning som man kan lyssna till för att hitta resten av stilen. Då kan till och med en trummis bli kreativ. Brukar bli höjdarbra!

Progressiv rock trummisar brukar vara så kreativa att man får stoppa dem ibland... 😕 Men det är bättre än rena taktmaskiner.

På tal om trummisar så får jag nog lägga till att jag satt och lyssnade på gammal musik idag och återupplevde en höjdarlåt. Mother's Finest med Baby Love! Där har vi en trummis som gör kanon synkoperingar, småfills och oväntade attacker, och samtidigt håller en fantastisk puls. Har ni inte hört den så skaffa den! Försök sedan att skriva noterna till det kompet! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...