Jump to content
Annons

Istället för studiomonitorer?


Oswald

Recommended Posts

Hej!

Jag hade först tänkt att köpa mig ett par studiomonitorer. Men efter att bla ha läst här på forumet, har jag börjat tveka. Vill ha något som även går att nöjeslyssna på och jag vill helst inte ha två anläggningar. (har varken råd eller plats)

Så, jag har kikat runt på nätet och bland annat hittat de här,Vantage A-4.1

Kan de vara något, som ett slag mellanting imellan monitorer och hifihögtalare?

Tacksam för svar// Oswald

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Allting går ju, med lite våld och vaselin. Det kan bli tillräckligt bra. Och i varje fall kan du alltid senare skaffa riktiga monitorer och lämna dessa som nöjeslyssning (den dagen kommer, trust me).

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Varför skulle det inte gå att nöjeslyssna genom ett par studiomonitorer?

För att det sällan är ett nöje?

(ta nu som ett enskilt exempel kravet på en mycket specifik sweetspot i 60 graders vinkling, vilket sällan är ett nöje om det är flere än 1 person som skall nöjeslyssna)

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle det inte gå att nöjeslyssna genom ett par studiomonitorer?

För att det sällan är ett nöje?

(ta nu som ett enskilt exempel kravet på en mycket specifik sweetspot i 60 graders vinkling, vilket sällan är ett nöje om det är flere än 1 person som skall nöjeslyssna)

Jo visst finns det vissa skillnader. Men ett par bra HiFi högtalare kräver också att man sitter precis i sweetspot för att ljuda optimalt.

Tyvärr är de flesta högtalare inte konstruerade för att installeras i normalt möblerade rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle det inte gå att nöjeslyssna genom ett par studiomonitorer?

För att det sällan är ett nöje?

(ta nu som ett enskilt exempel kravet på en mycket specifik sweetspot i 60 graders vinkling, vilket sällan är ett nöje om det är flere än 1 person som skall nöjeslyssna)

Fast att nöjeslyssna behöver ju inte direkt betyda finlyssna.. 😄

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Men ett par bra HiFi högtalare kräver också att man sitter precis i sweetspot för att ljuda optimalt

..men de fungerar ändå lite ditåt utanför sweetspotten, då däremot monitorer låter väldigt skit utanför denna sweetspot. Frågan är alltså inte huruvida bra de fungerar i sweetspotten, utan hur bra de fungerar utanför den. Då det gäller nöjeslyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där beror på vilka monitorer man väljer... 😛

En domediskant sprider ljudet lika mycket och lika bra vare sig den sitter i en monitor eller i en hifilåda. Banddiskanter brukar ge en större sweetspot än domediskanter - och med hjälp av diffusorer på väl valda ställen, så kan man dessutom förstora sin sweetspot ytterligare.

Om man sedan går ifrån stormarknads-hifi och lågbudget-studiomonitorer, så närmar sig monitorer och hifi allt mer varandra, eftersom båda sidorna faktiskt strävar efter en naturtrogen återgivning.

Link to comment
Dela på andra sajter

... då däremot monitorer låter väldigt skit utanför denna sweetspot.

Såja. Lugn o fin!

Inte är det så att monitorer är dåliga högtalare. Möjligen tvärtom.

Kolla upp lite begagnade monitorer i stället på Vendolin. För 3.000 (eller kanske några hundralappar till) så får man rejält mycket mer än Vantage. Och de fungerar alldeles utmärkt även för nöjeslyssning. Inga problem över huvud taget (kör själv ett par överblivna Genelecs i vardagsrummet)..

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Funderar nu på om jag kanske inte skulle införskaffa mig ett par monitorer ändå...

Vet att monitor frågan har ältats ordentligt på detta forum, men jag vill som sagt ha ett par som även är behagliga att lyssna på när man inte jobbar med dem.

Så, om någon har ett tips om vilka som skulle kunna tjäna båda dessa syften får ni gärna komma med förslag! Hade tänkt mig några kring 3000-4000:-.

Har tittat på Phonic P8A, kan de var något? Skall även bevaka Vendolin.

Hade gott! // Oswald

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Gick in på 4sound i förrgår med inställningen att jag skulle kolla in monitorer för 3-4000...

Jag insåg snabbt att aktiva monitorer för det priset inte tillfredställer mina skönlyssningsbehov. Jag hittade istället Genelecs 8030A och blev kär. 😉 (8020A lät givetvis oxå bra, men komprimerade ganska rejält när man vred på en aning)

Kan man få ett passivt system som matchar 8030A:s ljudkvalitet men kostar mkt mindre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Min tanke är att om man "nöjeslyssnar" mycket i sina studiomonitorer så lär man sig hur dom låter. Jag har själv ett par phonic och dom är helt ok, mycket prisvärda iaf. Tänk på att rummet påverkar ljudupplevelsen minst lika mycket som monitorerna. Lycka till med monitorvalet! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Har också haft samma huvudbry, när jag inte hade kulor till bra lyssningsmonitorer och ett par bra högtalare att njuta av musiken samtidigt.

Lite fattigmans lösningar finns att tillgå : En vanlig EQ-burk kopplas in när det ska lyssnas till musik , då kan man ratta till en frekvenskurva som passar öronen (Som ofta behöver vila från mixningsarbetet ändå) Dom kan man köpa för en spottstyver begagnade. Då slipper man Monitorlyssningens obarmhärtiga mellanregistertortyren.

En billig Exiter kan göra underverk. Då får monitorerna en upplevd djupare bas och klarare mellanregister och diskant på Loudnessvis, fast utan att behöva höja volymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, om någon har ett tips om vilka som skulle kunna tjäna båda dessa syften får ni gärna komma med förslag! Hade tänkt mig några kring 3000-4000:-.

Har tittat på Phonic P8A, kan de var något? Skall även bevaka Vendolin.

Hade gott! // Oswald

Såg precis att du tog mina favoriter i den prisklassen som exempel :rolleyes:

..annars hade jag tänkt rekommendera just dessa. Eller det kan jag ju göra ändå iofs, haha.

Köpt dem! de är väl värda pengarna. jag har ett flertal vänner som köpt likadana och alla har varit grymt nöjda! Både rent studiofolk och snubbar som bara var allmänt intresserade av att det ska låta bra. :rolleyes:

jag kan nöjeslyssna hela dagen i dem! :rolleyes:

Lycka till med letandet!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har inte lyssnat på mina hifi lådor på länge.

Mina Blue Sky monitorer är ljuvliga för att spela in / mixa och finlyssna på musik.

Men si dem kostar 8 000:- och det frågade du inte efter.

(Köpte dock mina beggade för 3 500)

Nu har jag lyssnat på Yamaha HS50M. (aktiva)

3 495:- paret.

Jag har svårt att tro det finns några högtalare som är bättre i denna prisklass. Jösses!

Köpläge!!!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

jag köpte nyligen ett par hifi högtalare, gamla rackare. PolkAudio - Monitor series 2

som jag driver med min gamla yamaha stärkare... dem låter väldigt nice måste jag säga, och tillsammans med mitt "blue sky mediadesk" 2.1 system så kompletterar de varandra väl...plus biltema pc högtalare, utmärkta för att kolla om basen slår över.

det finns faktiskt många bra hifi högtalare att skapa med, men man måste ju ända kolla i massa olika system... dock skulle jag nog satsa på ett par dedikerade monitorer, och sen köpa nåt hifi tjosan.. har oxå för mig att vissa hifi högtalare är lite kännsligare, diskanter kan pajja osv... och när man skapar så kan ju saker och ting faktiskt gå i toppen.. så att säga

måste oxå säga att nöjeslyssna i bluesky systemet är ett riktigt nöje :rolleyes:

och som någon sa... akustiken är A och O...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte lyssnat på mina hifi lådor på länge.

Mina Blue Sky monitorer är ljuvliga för att spela in / mixa och finlyssna på musik.

Men si dem kostar 8 000:- och det frågade du inte efter.

(Köpte dock mina beggade för 3 500)

Nu har jag lyssnat på Yamaha HS50M. (aktiva)

3 495:- paret.

Jag har svårt att tro det finns några högtalare som är bättre i denna prisklass. Jösses!

Köpläge!!!

en till blueskyajare.. nice

yamaha monitorer tänkte jag köpa förut, för att komplettera blue sky systemet, men nu tillåter inte budgeten.... så det blev ett par hifi högtalare :rolleyes:

yamaha brukar ofta leverera kvalité, fast den uppfattningen delar nog inte alla med mig..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
jag köpte nyligen ett par hifi högtalare, gamla rackare. PolkAudio - Monitor series 2

som jag driver med min gamla yamaha stärkare... dem låter väldigt nice måste jag säga, och tillsammans med mitt "blue sky mediadesk" 2.1 system så kompletterar de varandra väl...plus biltema pc högtalare, utmärkta för att kolla om basen slår över.

det finns faktiskt många bra hifi högtalare att skapa med, men man måste ju ända kolla i massa olika system... dock skulle jag nog satsa på ett par dedikerade monitorer, och sen köpa nåt hifi tjosan.. har oxå för mig att vissa hifi högtalare är lite kännsligare, diskanter kan pajja osv... och när man skapar så kan ju saker och ting faktiskt gå i toppen.. så att säga

måste oxå säga att nöjeslyssna i bluesky systemet är ett riktigt nöje :rolleyes:

och som någon sa... akustiken är A och O...

Gott att ha en Blue Sky broder.

Jag är faktiskt ooootroligt nöjd med mina Mediadesk.

Men jag har flyttat runt hur många gånger som helst innan jag fick till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mina Tapco S5 även till nojeslyssning och jag har då aldrig haft en så välljudande stereo förut. Funkar utmärkt.

jag nöjeslyssnar i mina s5or med.. tycler dom låter väldigt brett i mitt rum!!!!

men jag har sjukt mycket saker, på väldigt liten plats me.. :rolleyes:

ny studiolokal i mars btw!!! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Lite fattigmans lösningar finns att tillgå : En vanlig EQ-burk kopplas in när det ska lyssnas till musik , då kan man ratta till en frekvenskurva som passar öronen (Som ofta behöver vila från mixningsarbetet ändå) Dom kan man köpa för en spottstyver begagnade. Då slipper man Monitorlyssningens obarmhärtiga mellanregistertortyren.

Just precis! Mina 1029:or har använts i lite större festsalar än mitt vardagsrum med en mycket enkel och billig medicin som kallas Behringer Ultrafex och en hemsubwoofer som 2:ndary sub (alltså en dunka-dunka -låda). Och det har funbgerat bra och inte varit nån tortyr. Kopplade man ut dehär lo-fi tilläggena blev det ganska pjunit sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också haft samma huvudbry, när jag inte hade kulor till bra lyssningsmonitorer och ett par bra högtalare att njuta av musiken samtidigt.

Lite fattigmans lösningar finns att tillgå : En vanlig EQ-burk kopplas in när det ska lyssnas till musik , då kan man ratta till en frekvenskurva som passar öronen (Som ofta behöver vila från mixningsarbetet ändå) Dom kan man köpa för en spottstyver begagnade. Då slipper man Monitorlyssningens obarmhärtiga mellanregistertortyren.

En billig Exiter kan göra underverk. Då får monitorerna en upplevd djupare bas och klarare mellanregister och diskant på Loudnessvis, fast utan att behöva höja volymen.

Mellanregistertortyr? Då har du inga bra monitorer...

Ett par bra monitorer är ärliga och överdriver inget register - och är framför allt INTE tröttande att lyssna på - även om man lyssnar i flera timmar.

Jag hade utan problem kunnat placera mina monitorer i vardagsrummet för att få ännu bättre ljud där.

Att koppla in effekter och elände i lyssningen förvränger ljudbilden och gör att det inte längre är särskilt lämpligt som monitorlyssning, enligt min mening... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...