Jump to content
Annons

Mash ups


PowPow (oregistrerad)

Recommended Posts

PowPow (oregistrerad)

Hej, allihop.

Jag är ny på såväl forumet som i elektroniska musikvärlden.

Har bara hållt på och lekt i FL några dagar, och är rikrigt dålig, men man måst eju börja nånstans.

Blev sugen på att försöka mig på att göra en mash up (eller bootleg, eller bastard pop eller vad det nu kallas). Att använda elemtent från 2 eller fler låtar och göra till en ny låt.

Vilket program rekomenderas?

Jag använder PC, och har inga hjälpmedel förutom just pc:n. Alltså inget mixerbord eller något sådant.

Alltså, tips på program, länkar, tutorials.. ja, allt som jag kan tänkas kunna dra nytta av!

Hoppas jag postat i rätt forumdel. Om inte så får någon mod. flytta!

Tacksam för svar!

Redigerat av PowPow
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan du göra i vilken sequencer som helst. Ableton Live är förmodligen ett populärt val, på grund av den tacksamma automatiska temposynkningen. Kornel Kovacs, omgwtf.se, vet jag gör det i Audacity som är gratis - vilket förstås kan kännas schysst om man är nybörjare och inte vet om detta är något man tänker fortsätta med.

Link to comment
Dela på andra sajter

PowPow (oregistrerad)

Okej, nu har jag spenderat en tid framför audacity. Har kört några tutorials och lekt lite. Har lyckats få ut ett beat från en låt och loopat det också till och med 😄

men jag lyckas inte få två olika filer att stämma tempomässigt. Antar att det är det som är det svåra. Ingen som har tips på guider eller tutorials till audacity som behandlar just detta? Har inte ens förstått vilka verktyg man kan ta till hjälp. Att prova sig fram i all oändlighet verkar ju lite jobbigt. Fast det är kanske så man gör?

Tacksam för svar!

PowPow

Link to comment
Dela på andra sajter

Två populära val är Live, som redan nämnts, och såklart loopmästaren nr.1: Acid!

Acid XPress är den minsta varianten. Den är gratis, så ladda hem på momangen! 😄

Då märker du om Acid kan vara något för dig.

För att kunna jobba "på riktigt" behövs minst Acid Music Studio. Då kastar du in dina låtar, instrumentalversioner och acappellor i Acid. Sen kan du med en enkel guide bestämma tempot i alla låtar. Nu spelas alla spår i samma tempo och du kan leka runt hur lätt som helst. Klipp/klistra och kasta om... 😎

Den största varianten, Acid Pro, är en fullfjädrad sequencer likt Cubase m.fl.

Här kan du jämföra Acid-versionerna:

http://www.sonymediasoftware.com/products/...&FeatureID=8481

Link to comment
Dela på andra sajter

PowPow (oregistrerad)

Okej, så det är inget som går att göra i audacity? Eller inte utan en massa extrajobb i alla fall?

SKa kolla upp det rekomenderade programet!

Tack för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

PowPow (oregistrerad)

Så, nu börjar jag komma någonvart. Men något jag fortfarande inte förstår, är hus SOny Acid ska kunna ta ut tempot på acapella-tracks. Det går väl inte? HUr gör man då? Ska man prova sig själv fram.

Kan man kanske ta tempot från orginallåten och lägga det på accapella-versionen. Hrm. dåligt förklarat. Skit samma.

Något annat man ska ändra än tempo för att det ska låta bra ihop. Tonläge kanske? Hur gör man det?

Och viktigast av allt: När man dragit in en fil i Sony Acid, så gör man ju ett "taktschema", eller vad det kan heta. Men hur fanken tar man bort det? Råkade gör lite fel i början, och nu är det inbakat i filen, så det följer detta tempo varje gång jag drar in filen. Har provat döpa om filen, samt ta bort den fil som skapades med samma namn som låten men med annan ändelse. FUngerade inte.. /= Hur får man låten att gå i normalt tempo igen? Och hur väljer man vilket spår som ska bestämma tempot på de andra spåren.

Gud vad virrigt det låter. Hoppas någon förstår vad jag menar och kan hjälpa mig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Fär att gå ur Beatmap-läget högerklickar du på spårets kontrollrutan, väljer properties och ändrar till "one shot" i rullmenyn. Sen ändrar du lätt tempot i bpm-väljaren.

Det bästa för att få rätt tempo på en acapella är att lägga upp originallåten i ACID och låta tempot räknas.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

PowPow (oregistrerad)

Någon som vet hru man gör en ny beatmapping på en låt? Om man råkade göra fel, alltså? Har letat och letat, men förgäves /=

Edit: hittade :rolleyes:

Redigerat av PowPow
Link to comment
Dela på andra sajter

PowPow (oregistrerad)

Ha! Nu börjar det går framåt. Lyckats få ihop Michael Jacksons Billy Jean och Eminems Without me. Kassa låtar, men jag hörde så mycket likheter mellan dem att jag tänkte att det kunde vara lätta att börja med. Och det var dem också 🙁

Beatmappingen börjar jag förstå också! Men! Man kan ju ändra tonläge (heter det så?) från en ton till en annan på en låt. Antar att detta är ett måste för att det ska låta riktigt bra ihop. har inte ändrat nu, och det låter såklart lite falskt. Nu är bara frågan: Hur vet jag vilket tonläge låtarna går i? Har inte musiköra för att höra det. Hjälp!

Redigerat av PowPow
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Va fan, Audacity kan man göra mycket med.

När jag var ung hade jag lyxen att få jobba med samplers som hade 23 sekunders samplingstid i 44.kHz och 16 bitar. Man gjorde mycket med det...

"Det var bättre förr"

Link to comment
Dela på andra sajter

PowPow (oregistrerad)
Va fan, Audacity kan man göra mycket med.

När jag var ung hade jag lyxen att få jobba med samplers som hade 23 sekunders samplingstid i 44.kHz och 16 bitar. Man gjorde mycket med det...

"Det var bättre förr"

JA, audacity gillade jag. Speciellt layouten. Allting var väldigt lättgreppat.

Ingen som har svar på min fråga om tonläge? Eller vad det nu kan heta.

Link to comment
Dela på andra sajter

PowPow (oregistrerad)

OM jag gjort en mash up med de tidigare två nämnda låtarna, utan artisternas medgivande (duh). Får jag länka till en nedladning av den här då? För moderatorerna skull alltså?

Hur funkar egentligen lagen när det gäller mashups? Man måste ha tillstånd för att göra något över huvud taget eller? Hur gör DJ's som spelar ute?

Redigerat av PowPow
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
...Michael Jacksons Billy Jean [...] Kassa låtar...

Billy Jean kass? Finns det ens folk som tycker så? 🙂

Sjuuukt! Den är så satans bra. Och jag gillar verkligen varken honom eller genren.

Link to comment
Dela på andra sajter

OM jag gjort en mash up med de tidigare två nämnda låtarna, utan artisternas medgivande (duh). Får jag länka till en nedladning av den här då? För moderatorerna skull alltså?

Nej, det får du inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Ha! Nu börjar det går framåt. Lyckats få ihop Michael Jacksons Billy Jean och Eminems Without me.

Redan gjort,kompis.

Den mashen har legat ute på nätet i många många år.

Och om du tycker att Billie Jean är en kass låt så ska du kanske syssla med något annat än musik...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var nån på det här forumet som en gång för längesen la upp en bootleg med Oops I did it again och Hit me baby one more time, som var smått genial. Sparade den på datorn men minns inte vem som gjorde den... nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Okej, nu har jag spenderat en tid framför audacity. Har kört några tutorials och lekt lite. Har lyckats få ut ett beat från en låt och loopat det också till och med 😳

men jag lyckas inte få två olika filer att stämma tempomässigt. Antar att det är det som är det svåra.

Nej, men det tar lite längre än trekvarts dygn att behärska...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...