Jump to content
Annons

Färdigproducerat, "osignat". VAR?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

Fast som sagt, Japanerna tror fortfarande att CD-R förstör skivspelarna, så räkna inte med att slå där 😉

Kan du utveckla det där?

Uppfattar dom cd-r som dåliga inspelningar eller ligger det allvar i japanernas påstående att cd-r kan skada spelaren?

Finns det en länk där man kan läsa om detta för mig nya fenomen?

Eller ska jag direkt hoppa på den berömda cykeln om jag inte uppfattade ett eventuellt skämt :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fast som sagt, Japanerna tror fortfarande att CD-R förstör skivspelarna, så räkna inte med att slå där 😉

Kan du utveckla det där?

Uppfattar dom cd-r som dåliga inspelningar eller ligger det allvar i japanernas påstående att cd-r kan skada spelaren?

Finns det en länk där man kan läsa om detta för mig nya fenomen?

Eller ska jag direkt hoppa på den berömda cykeln om jag inte uppfattade ett eventuellt skämt :rolleyes:

Just CDBaby har faktiskt en artikel om den Japanska musikscenen där det skrivs några rader om just detta. Intressant artikel i övrigt med.

Läs här

Link to comment
Dela på andra sajter

mallorcamange (oregistrerad)

japanerna är lite lurade....tror det beror på andra världskriget och det där ni vet....

en lite offtopic fråga:

men alltså jag har undrat en sak. för att få c med en ring runt som du skrev NCB vad trycker man på för knapp då?

n©b alltså detta c-tecken

(obs jag kopierade in det från inlägget ovan)

mina kära vänner, nu ska jag dra ut i barlivet med min gitarr på ryggen och stå och spela hela natten. Jag har tagit några glas vin men det här är livet, varje sekund är livet!!!!!

Mallorca: Mörkt ikväll men sjukt varmt

Link to comment
Dela på andra sajter

(Och ja, det var innan Internet slog igenom, på den tiden när en sökning på Cornelis Wreesvijk gav 0 träffar.)

Du tror inte att det eventuellt berodde på att det stavas Vreeswijk? 😉

Det var ju det som var poängen. En vanlig felstavning ger ju även den massor med träffar i dagens läge, men det gjorde den inte då eftersom internet inte var så utbrett på den tiden. Förstår du? :rolleyes:

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Så du har skivan?!  😉 Du kanske rent av är någon som jag känner? Eller så har du väl hittat den i någon av de butiker som vi övertalade att sälja den... eller *lurig min* så var du med i bandet rent av?? (Vi hade en låt som hette just "Rainy days" en gång i tiden, hmmm.... :rolleyes: )

Nja, jag var bara en liten spoling på 14-15 när ni släppte den. Spelade ihop med Henrik Jönssons lillebror på den tiden innan han började spela med Lipslide. Ah, those were the days. Det fanns ju lite mer musikliv i Älmhult då känns det som. Nu är det mest Blind och Shoot Charlie som man hör något ifrån.

Vem av gossarna är du förresten?

Älmhult, jaha... 🙂 Jag spelade många herrans år tillsammans med trummisen i Blind. "Jag" är gitarristen på skivan, Cassersjö. Tro inte på baksidan, det var bara en gitarrist som lirade på skivan och det var jag! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

(Och ja, det var innan Internet slog igenom, på den tiden när en sökning på Cornelis Wreesvijk gav 0 träffar.)

Du tror inte att det eventuellt berodde på att det stavas Vreeswijk? 😄

Det var ju det som var poängen. En vanlig felstavning ger ju även den massor med träffar i dagens läge, men det gjorde den inte då eftersom internet inte var så utbrett på den tiden. Förstår du? :rolleyes:

Felstavningen var här och nu, inte för 12-13 år sedan! 😉 Det var då man även fick tips som "Gör precisa sökningar, sök t ex inte bara på Madonna för då kan du stjäla bandbredd från andra..." 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
1) japanerna är lite lurade....tror det beror på andra världskriget och det där ni vet....

en lite offtopic fråga:

2) men alltså jag har undrat en sak. för att få c med en ring runt som du skrev NCB vad trycker man på för knapp då?

n©b  alltså detta c-tecken

(obs jag kopierade in det från inlägget ovan)

Hej!

1) Nej. Japanerna är inte lättlurade. Jag har själv haft en cd-spelare som jag fick lämna in för justering eller reparation så fort jag hade spelat cdr-skivor i den. Den började helt enkelt spåra ur då. Det var en Luxman, som jag köpte för många år sedan. Till slut blev det inte bara för dyrt i längden att reparera den för det hela tiden, utan det gick helt enkelt inte... Senaste gången den pajade hade jag av misstag råkat lägga i en cdr av en norsk instrumentalist med synthar som huvudinstrument. Det stod inte nånstans på skivan att det var en cdr. I verkstadslabbet kollade de dock den. Den auktoriserade verkstaden förde samtal med Luxman och fick klart att den inte var avsedd för cdr, utan mer för finlyssning. Det var inte längesen också jag mötte en representant för Marantz. Deras nya cd-spelare är inte gjorda för cdr-skivor. De avråder bestämt från att spela såna. Han trodde också att det var en trend som blivit allt vanligare bland cd-spelare. "Nämen, köper man en maskin av sådan kaliber, så ska man ju inte stoppa i vad skit som helst i den, sacd klarar den däremot galant höhöhö...". Han menade att dvd-spelare har tagit över rollen att kunna spela "allting". Det är kanske därför jag ska köpa en sån själv, en inspelningsbar dessutom... om jag hittar en regionsfri.

Tillägg: Det är inte bara japanerna! Jag vet minst tre hifi-butiker bara här i stan som inte tillåter att du stoppar i cdr-skivor om du vill lyssna på några högtalare!!

2) Jag skrev bara ett n, sedan en vänsterparentes, sedan ett c, sedan en högerparentes och slutligen ett b, såhär n©b.

😛

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Så slutsatsen är att man ska välja att skicka sin skiva som man egenproducerat till alla tidningar, radio- och tv-kanaler som man får fram en adress till. Och kanske inte bry sig så mycket om att det är en demo eller inte?! Fast skriver man inte demo på skivan eller i brevet, så är det väl inte det. Jag minns när det fanns cd-tryckerier (eller det kanske det finns fortfarande) som hade särskilda demo-paket, vilket ofta var en mindre upplaga. På dem var det tvunget att det stod demo tryckt på etiketten!! Annars godtog de inte ordern faktiskt! Fråga mig inte varför...

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

men alltså jag har undrat en sak. för att få c med en ring runt som du skrev NCB vad trycker man på för knapp då?

Håll inne alttangenten och knappa in siffrorna 0 1 6 9

Redigerat av danieel
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

men alltså jag har undrat en sak. för att få c med en ring runt som du skrev NCB vad trycker man på för knapp då?

Håll inne alttangenten och knappa in siffrorna 0 1 6 9

Frågan är hur f*n man skriver ett c inom parentes...för så fort jag gör det så blir det såhär: ©.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast skriver man inte demo på skivan eller i brevet, så är det väl inte det.

Nej precis. Man får ju verka "större" än vad man är. Sen får man ju räkna med att majoriteten av de man skickar till inte kommer bry sig ett dugg oavsett om det är demo eller ej. Men det räcker ju att en viktig person bryr sig för att få en sten i rullning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning men det var en snygg övergång vad det gäller ämne... 🙁

Edit: men stön. Inlägget ovan editerades så mitt är obsolet.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite av en trådkapning, kanske, men här är mina 2 cents;

Gränsen man drar varvid skillnaden mellan Demo och Icke Demo blir tydlig ligger enligt mig i ambitionerna man har med materialet.

- Vill man sälja och distribuera själv, och inte ämnar att lämna över materialet till något produktionsbolag eller dylikt, så kan man väl räkna det som en färdig produkt, som att målet med produkten är nått och återstår gör bara försäljningen.

- Om man däremot vill att ett skivbolag ska sköta släppet och produktionen och tycker jag att man bör se det som en demo där man demonstrerar vad skivbolaget har att ta itu med.

- Är man så pass nöjd med produkten att man bara ämnar att jobba med ett distributionsbolag och marknadsföringsbolag så är det inte en demo.

Så ser jag på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man vill göra allt det där (sälja, distr... etc) men önskade att man hittade andra som gjorde det åt en? Då är man fortfarande mittemellan. 🙁

Jaja, skall gå o lägga mig igen nu och inte bumpa trådar här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag finns väl inte Demos längre (nu menar jag dessa som det står printat "Not for sale" på)?

Nuförtiden så är väl demot när man mailar nån låt eller lägger upp några låtar för gratis lyssning.

Helt enkelt för att man vill att någon skall bli intresserad av att köpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Idag finns väl inte Demos längre (nu menar jag dessa som det står printat "Not for sale" på)?

Nuförtiden så är väl demot när man mailar nån låt eller lägger upp några låtar för gratis lyssning.

Helt enkelt för att man vill att någon skall bli intresserad av att köpa.

Jo...har en skivaffär i närheten t.ex. som fått in nya vanliga skivor, såna det står "Promo" på och såna det står tryckt "demo" på... de hade även en del äldre (?), där det stod "not for sale". Har sett annonser nyligen om "Demopaket" också, med tillhörande krav och förutsättningar. Men det kanske var ett tag sedan då??

Jag ska hursomhelst göra plattor själv, marknadsföra, sälja själv från hemsida och i butik. Det är nog inga demos... 😎

Fast skivbolag har jag inget. Men då kan jag ju skriva artistnamnet där istället. Skivnummer fick man ju från n©b var det nån som skrev. Så det är bäst att anmäla dit innan man sätter igång och skriver ut bookleten och på cdr-skivorna...

Om jag registrerade enskild firma för några hundralappar, så kunde jag ju få en bolagskod (för skivbolag) också, [vilket vore käckt - särskilt som jag investerat i en uppgradering av mitt cd-brännarprogram som klarar att lägga in de koderna innan bränningen], om jag inte bad dem snällt för att kringgå det kravet, vilket man också kunde i undantagsfall, efter vad nån annan i en annan tråd länkade som e-mailsvar från de som har hand om de koderna - ifpi.

Rätt?

😄

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

mallorcamange (oregistrerad)
Idag finns väl inte Demos längre (nu menar jag dessa som det står printat "Not for sale" på)?

Nuförtiden så är väl demot när man mailar nån låt eller lägger upp några låtar för gratis lyssning.

Helt enkelt för att man vill att någon skall bli intresserad av att köpa.

Jo...har en skivaffär i närheten t.ex. som fått in nya vanliga skivor, såna det står "Promo" på och såna det står tryckt "demo" på... de hade även en del äldre (?), där det stod "not for sale". Har sett annonser nyligen om "Demopaket" också, med tillhörande krav och förutsättningar. Men det kanske var ett tag sedan då??

Jag ska hursomhelst göra plattor själv, marknadsföra, sälja själv från hemsida och i butik. Det är nog inga demos... 😎

Fast skivbolag har jag inget. Men då kan jag ju skriva artistnamnet där istället. Skivnummer fick man ju från n©b var det nån som skrev. Så det är bäst att anmäla dit innan man sätter igång och skriver ut bookleten och på cdr-skivorna...

Om jag registrerade enskild firma för några hundralappar, så kunde jag ju få en bolagskod (för skivbolag) också, [vilket vore käckt - särskilt som jag investerat i en uppgradering av mitt cd-brännarprogram som klarar att lägga in de koderna innan bränningen], om jag inte bad dem snällt för att kringgå det kravet, vilket man också kunde i undantagsfall, efter vad nån annan i en annan tråd länkade som e-mailsvar från de som har hand om de koderna - ifpi.

Rätt?

😄

:musik

i nya nero kan man lägga in koderna(iscr) för varje låt. Men har du tänkt bränna dom som cd-r är det väl onödigt. Räcker med ncb + stim för att få betalt.

Mallorca idag: rätt varmt, många i bikini, kanske man kan tillbringa dagen i studion och sen ner på stranden eller tvärtom. Tog nyss en pilsner och lutade mig tillbaka..Grabbar och tjejer snart kommer hösten och vintern va? ska tänka på er då!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag menar är att den traditionella "Demon" finns inte längre alltså den man skickar för att få spelningar, skivkontrakt, radiospelningar osv...

Idag skickar man en länk till sin hemsida så får den som är intresserad musik, foto, video o all annan info om artisten/bandet.

Ni förstår nog inte hur lyckligt lottade ni är som idag jagar uppmärksamhet.

Med risk för att låta gammal men på min tid så fick man skicka en kassette som i 99 fall av 100 hamnade i det "runda arkivet"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni förstår nog inte hur lyckligt lottade ni är som idag jagar uppmärksamhet.

Med risk för att låta gammal men på min tid så fick man skicka en kassette som i 99 fall av 100 hamnade i det "runda arkivet"

Det är precis likadant idag, med skillnaden att det idag är betydligt större konkurrans och mindre intresse vilket gör det svårare att synas och höras.

Det är sällan folk vill ha en länk till en hemsida eller mp3or i sin mailbox, de allra flesta jobbar fortfarande med demos på traditionellt vis. Bara att det är CD istället för kassett.

En hemsida funkar mer som ett visitkort för dem vars intresse redan är väckt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni förstår nog inte hur lyckligt lottade ni är som idag jagar uppmärksamhet.

Med risk för att låta gammal men på min tid så fick man skicka en kassette som i 99 fall av 100 hamnade i det "runda arkivet"

Det är precis likadant idag,

Den stora skillnaden är att idag kan du spela in låtar i hemstudion med gott resultat.'

Då fick man gå till studion o slänga upp 5-6000:- o spela in nya låtar.

Så blir en låt ratad idag så är det bara att spela in en ny o försöka igen o det kostar inget annat än tid (o förhoppningsvis nye 🙂 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
i nya nero kan man lägga in koderna(iscr) för varje låt. Men har du tänkt bränna dom som cd-r är det väl onödigt. Räcker med ncb + stim för att få betalt.

Hej!

Jaså, det kan man ändå. I musikaffären sa de att det inte gick i Nero ver. 6. Hursomhelst, jag har ju redan ett program som kan det! Sonic Record Now Deluxe heter det och jag är nöjd med det, sedan jag uppgraderade det till att klara ISRC bl.a. Det klarar även att justera mellanrummen mellan låtarna om man så vill.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...