Jump to content
Annons

Musikerkollaborationvianätet


Recommended Posts

Vi har ju hört en del imponerande samproduktioner här på sidan av fudgesson, Demoniqus, Twilight Zound med flera och min enkla, kanske något korkade, fråga är - hur bär ni er åt!? Alltså rent tekniskt?

Låt oss säga att jag har en låt som jag gör i Cubase och sen vill ha hjälp av Bengan att lägga en schysst gitarrmacka (det här kan mycket väl bli verklighet snart 😉 ) och sen skicka tillbax till mig för slutfix och andra pålägg.

Tar jag då och skickar över hela Cubase-projektet, eller skickar jag en mp3 och upplyser om BPM? Vi kanske kör olika program också (högst troligt). Hur fånken gör man enklast? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har gjort två varianter; till Reason-kollegor skickar jag (hör och häpna) Reason-filer.

När jag samarbetar med gitarrist skickar jag en slaskmix på cd eller via messenger som han sen lägger in ett cubaseprojekt hos sig, dubbar gitarren, exporterar spåren var för sig och skickar tillbaka. Lätt som en plätt.

När vi försökt byta Cubaseprojekt har det alltid trilskats, olika konfigurationer, olika starka datorer, osv.

edit: När det gäller remixar exporterar jag nyckelbitar och skickar dom till mixaren med uppgift om bpm.

Redigerat av Disco Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Hammagrella: Jag är på...bara jag får åka på semester först!

De gånger jag gjort på det där viset har vi skickat mp3-or fram och tillbaka med upplysningar om mp3. Någon gång har jag iofs använt mig av msn för att skicka hela wav-filer och ngn gång även bara tankat "hela projekt" från server.

Det enklaste är nog att skicka en mp3:a + bpm-tal. Vill man ha god kvalisort på slutmixen så är det nog att föredra att be om att få "wavfiler" tillbaka...antingen på CD eller via ftp/icq/msn....

Blev du klokare på det där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog säga att den är wav-filer som gäller, utan undantag.

Annars blir det trist.

edit: eller .aif, om man är sån där designmänniska 😆

Redigerat av Disco Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver jag hjälp med nåt snabbt som t ex en stödsång eller liknande så har jag skickat en mp3 och fått mp3 tillbaka (hög bitrate såklart). I lite viktigare produktioner så har det fått bli zippade wav-filer.

Det är värre om båda ska ge sej in i dokumentet o mixa. Man måste ju köra samma program och exakt samma pluggar och så vidare. Lyckades konfigga upp två exakta logicsystem när jag och en annan kille plankade bakgrunder till en show i våras. Funkade faktiskt riktigt bra, men de slutade med att vi satt ihop och gjorde slutmixen på låtarna ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Behöver jag hjälp med nåt snabbt som t ex en stödsång eller liknande så har...

Du måste sjunga riktigt riktigt illa om du behöver hjälp med stödsång.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

under utvecklingsstadiet av en låt har vi mäjlat mp3'or 64-256kbps

fram och tillbaka.

inför slutmix är det wav48k via MSN Messenger som gäller.

inte stor idé att zippa en wav, krymper bara runt 6%

Grym idé att packa wav om det finns tystnader på spåren.. En 100mb tyst wavfil blir 0k typ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Zip går väl bort här?

Använd monkey audio istället....gjort för att komprimera ljudfiler. Ickedestruktivt dessutom.

För slaskande duger mp3:or gott. Oavsett om man är designmänniska eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut bästa är om man har möjlighet att sätta upp en ftp-server och bara ladda upp filer efterhand som man blir klar med grejer. Viktigt då är att man har en bra namnkonvention så att det inte blir en massa filnamn av typen "bajs001.wav".

Ftp är bra eftersom allt alltid finns där, och eftersom man inte behöver vänta tills båda är online (om man använder MSN eller liknande), eller fulla inkorgar på e-mailen.

Link to comment
Dela på andra sajter

under utvecklingsstadiet av en låt har vi mäjlat mp3'or 64-256kbps

fram och tillbaka.

inför slutmix är det wav48k via MSN Messenger som gäller.

inte stor idé att zippa en wav, krymper bara runt 6%

Grym idé att packa wav om det finns tystnader på spåren.. En 100mb tyst wavfil blir 0k typ...

precis! torra vocals är som gjorda för att wav-zippas! e de däremot reverb o annan skit fyller de upp...

jag o en norrman zippar alltid hela paketet o skickar via msn... händer att de blir 50+ mb men de går hyffsat bort ändå... efter man skickat de behöver man bara skicka ändringarna... onödigt att skicka samma wav-filer gång på gång om man inte ändrat nåt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...