Jump to content
Annons

You Better


Recommended Posts

# LÅTNAMN: You Better

# ARTIST/GRUPP: n/a

# GENRE: elektroniskpop?

# LÅTLÄNGD: ca 4 min

# KOMPOSITÖR: ThomasJ(Lådan) och mjaco0

# PRODUCENT: Thomasj och mjaco0

# EV. MEDVERKANDE: ThomasJ och mjaco0

# INSPELNINGSÅR: 06

# FORMAT: mp3

# STORLEK: around 5mb

# STATUS: Förstautgåva

Detta är ett spår som är ett samarbete mellan mig och forumets "mjaco0". Mjaco gjorde bas,trummor, och leadsynthen. Jag arrade och mixade det och ladepå lite fler synthar och lite andra saker.

Första versionen är Orginalmix utan vocals. Andra versionen är med vocals tagen ifrån någon freesample site på nätet. Vi skulle vilja ha någon som har lust att sjunga och kanske skriva text till spåret, skicka ett pm vid intresse.

Spåret är väl inte helt klart men läggerut det ändå.

Alla komentarer och feedback är somvanligt varmt välkommen!

Pece!

// Lådan och MjacoO

YouBetterOrginalMix.mp3

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gillade den! Det var riktigt skönt gung i den, men...Jag är inte så mycket att lyssna på kanske men jag tycker att det är något som inte riktigt stämmer med trummorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillade den! Det var riktigt skönt gung i den, men...Jag är inte så mycket att lyssna på kanske men jag tycker att det är något som inte riktigt stämmer med trummorna.

kul att det gillas.. hum, vad för nått med trummorna är det inte tycker stämmer riktigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillade den! Det var riktigt skönt gung i den, men...Jag är inte så mycket att lyssna på kanske men jag tycker att det är något som inte riktigt stämmer med trummorna.

kul att det gillas.. hum, vad för nått med trummorna är det inte tycker stämmer riktigt?

Tycker trummorna är hackiga/otighta men värst är nog att de är sönder Gateade!

Kan oxå va att du lagt fett med kompressor (pumpar som fan, fast inte i takt känns det som?).

Ca 2:50 in i låten kommer nån orgel (med få anslag) som ligger mycket högre än resten (alternativt att den inte har fått samma omgång med kompressor etc?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillade den! Det var riktigt skönt gung i den, men...Jag är inte så mycket att lyssna på kanske men jag tycker att det är något som inte riktigt stämmer med trummorna.

kul att det gillas.. hum, vad för nått med trummorna är det inte tycker stämmer riktigt?

Tycker trummorna är hackiga/otighta men värst är nog att de är sönder Gateade!

Kan oxå va att du lagt fett med kompressor (pumpar som fan, fast inte i takt känns det som?).

Ca 2:50 in i låten kommer nån orgel (med få anslag) som ligger mycket högre än resten (alternativt att den inte har fått samma omgång med kompressor etc?).

Okey.. Kan vara så att det där med trummorna beror på att jag kör med kompressor först på trumspåret o sedan en sidecain och kompressor på masterregeln. skall trixa med det vidare, som sagt så är nog inte spåret klart men behövde lite feedback o tips (lärt mig massa under tiden jag jobbat med deta spår)

Link to comment
Dela på andra sajter

säger man inte you'd better? eller har jag fel?

Man kan säga båda två tror jag.

Skön låt, håller med om att pumpet inte var så snyggt utfört dock... Hitta nån som kan sjunga på det så blir det nog kalas. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

säger man inte you'd better? eller har jag fel?

Man kan säga båda två tror jag.

Skön låt, håller med om att pumpet inte var så snyggt utfört dock... Hitta nån som kan sjunga på det så blir det nog kalas. 🙂

Ska försöka göra pumpet finare. Ja, någon som sjunger vorre grymt najs! Du kanske?🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hyperkomprimerade trummor

Trodde det skulle komma nån slags sång typ Erasure. mörkt tungt

Men tji fick man

Tack och ajö.

Inte min genre, men kul att höra ändå

är ju lite sång i vocalmixen men bara tillfälligt sådan tills vi har hittat någon som är villig att sjunga!

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Tycker det är ett modigt steg med trummorna och något som sticker ut! Behåll det för all del. Tycker ni är något på spåret som vissa kallar eget sound.

Lyssnar på den vokala mixen. Först - höj volymen på sången . Tycker versionen med sång på håller låtskrivarmässigt högre klass, den andra är tråkig. Men gör så att sången sätts i främsta rummet, nu når inget fram till mig. Volym och mixmässigt.

Annars bitvis häftigt arrangemang. Dynamiken håller och ni har intressanta rundor och avbyten mellan olika delar, det glider bra in i varandra. Möjligtvis att det händer något runt två och trettio som jag har svårt för - Ni bygger upp något som ni tappar igen.

En annan sak är precis i introt på den vokala versionen, 00:09, ni byter rytmisk plats på virveltrumman som förvirrar mig. Ett intro måste vara tydligt.

Instrumentmässigt tycker jag ni skulle kunna vara mera omsorgsfulla när vi väljer ljud. De flesta ljuden, med några undantag, tycker jag känns urvattnade inom genren. Tänk bredare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tycker det är ett modigt steg med trummorna och något som sticker ut! Behåll det för all del. Tycker ni är något på spåret som vissa kallar eget sound.

Lyssnar på den vokala mixen. Först - höj volymen på sången . Tycker versionen med sång på håller låtskrivarmässigt högre klass, den andra är tråkig. Men gör så att sången sätts i främsta rummet, nu når inget fram till mig. Volym och mixmässigt.

Annars bitvis häftigt arrangemang. Dynamiken håller och ni har intressanta rundor och avbyten mellan olika delar, det glider bra in i varandra. Möjligtvis att det händer något runt två och trettio som jag har svårt för - Ni bygger upp något som ni tappar igen.

En annan sak är precis i introt på den vokala versionen, 00:09, ni byter rytmisk plats på virveltrumman som förvirrar mig. Ett intro måste vara tydligt.

Instrumentmässigt tycker jag ni skulle kunna vara mera omsorgsfulla när vi väljer ljud. De flesta ljuden, med några undantag, tycker jag känns urvattnade inom genren. Tänk bredare.

Tackar för denna ! Vad beträffar mixen av sången så är det medvetet att lägga den så att den drunknar i dom övriga ljuden! Tanken var att dels göra den måttligt dåliga samplingen finare men dels att prova något nytt, Ljudval kan som alltidt talas om i år och dagar, men kan hållamedom att det är lite "utlsitna" ljud!

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnat på båda och det känns fel med trummorna.

Låten i sig är skön ja, men trummorna ligger inte rätt

i örona...

Det där med kompressor är ett fruktat svårt kapitel. Brukar faktiskt

strunte HELT i den och koncentrera mig på mixen i stort med nivåer

och EQ sen lägga en FET limiter som pumpar upp ljudet i slutmix...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnat på båda och det känns fel med trummorna.

Låten i sig är skön ja, men trummorna ligger inte rätt

i örona...

Det där med kompressor är ett fruktat svårt kapitel. Brukar faktiskt

strunte HELT i den och koncentrera mig på mixen i stort med nivåer

och EQ sen lägga en FET limiter som pumpar upp ljudet i slutmix...

hur kan man strunta i kompressor? Jovist är det svår del att få kompressonr att låta "rätt" men att strunta i den helt kan jag nog inte göra:S

Link to comment
Dela på andra sajter

hur kan man strunta i kompressor?

Klart man kan!

Finns väl ingen anledning att lägga kompressor när det inte behövs.

Det hade varit skillnad om du skulle lira in en riktig bas eller fingerplocksackegura eller trummor o inte använt kompressor/limiter,även om det finns de som inte använder kompressor ens till bas (tex Atomic Swings senaste finns ingen kompressor på själva basen enligt bassisten, sen så är det väl kompressor på slutmixen förmodar jag).

Link to comment
Dela på andra sajter

hur kan man strunta i kompressor?

Klart man kan!

Finns väl ingen anledning att lägga kompressor när det inte behövs.

Det hade varit skillnad om du skulle lira in en riktig bas eller fingerplocksackegura eller trummor o inte använt kompressor/limiter,även om det finns de som inte använder kompressor ens till bas (tex Atomic Swings senaste finns ingen kompressor på själva basen enligt bassisten, sen så är det väl kompressor på slutmixen förmodar jag).

iofs.. men jag är en dom som älskar hårda komprimeringar:P

Link to comment
Dela på andra sajter

iofs.. men jag är en dom som älskar hårda komprimeringar:P

Ber att få instämma! hårda komprimeringar är som grädde för en gammal hankatt!

Men jag instämmer också i att vissa trummslag låter gateade så det blir hackigt i ljudet!

Eller kan det vara kompressorn som har för kort realisetid?

Men man kan ju också se det som ett eget sound som någon sa hehe! Låten får en lätt djävuls feeling över sig och man förväntar sig nästan att få höra "helter skelter" baklänges eller nåt sånt :-)

Men annars låter det jättebra! Det är ett mycket vilsamt sound för öronen och tillräckligt hårt komprimerat för att funka i en bilstereo.

Själva kompet är roligt att lyssna på för det innehåller så många olika ljud att upptäcka. Det blir som en gammal film där man upptäcker nya detaljer för varje gång man ser om den!

Bra jobbat!

Redigerat av Hellecaster
Link to comment
Dela på andra sajter

mjaco0 (oregistrerad)

Nu får väl även jag trampa runt i denna tråd. Det är verkligen roligt att så många tycker om låten. Och det är faktiskt ännu roligare att Ni har så konstruktiva förslag och ideer.

"Själva kompet är roligt att lyssna på för det innehåller så många olika ljud att upptäcka. Det blir som en gammal film där man upptäcker nya detaljer för varje gång man ser om den!"

TACK Hellecaster! Det är nästan som om du trampat rakt in i min hjärna och plockat fram det som driver mej att göra musik. Jag är ruggigt visuellt orienterad (ser allt i bilder).

När det gäller kompromeringen av trummorna tror jag att jag ock Lådan har komprimerat lite båda två i olika tagningar av låten. Jag tycker det blev rätt fräckt. Men även lite för mycket av det goda.

Vi pular vidare (tuggat genom era kommentarer, dvs ändrat några standardljud, avkomprimerat trummorna ett par varv).

Vi har också laggt till lite guror, distade och bakvända, lite fler blippande och väsande syntar...

Även jag vill höra om det finns någon vänlig själ som kan tänka sig lägga en text till denna låten. Den andra filen (den men sång) som Lådan la ut, var menad som inspiration till detta. Kom igen!!

Vi återkommer! Eller som det heter i flmens värld: To Be Continued!

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Är nog det bästa jag hört från dig Lådan!

Intressant låt och bra arrat, men för mig funkar inte trumsoundet.

Bortsett från det, bra jobbat !!

/cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin gummiaktig känsla. Kompet, groovet är svängigt, elastiskt, "finurligt" och lite evigt.

Tycker inte sången tillförde så mycket. Ibland glömde jag av den och lyssnade mer på annat. Fast det kanske är ett sätt att ha det vokala på - lite i bakgrunden, inte nödvändigtvis mer leadsång?

Men men men... trummorn. Trummorna gjorde mig ledsen 😆 Får jag vara dum ett tag 😳 De förstör (för mig) låten. De låter tråkiga; tråkigt spelat och ett hemskt ljud. Visst man kan säga att det är lite eget och speciellt - fast ett tag lät ju alla trummor så här. Trodde den tiden var förbi. Jag hade hellre hört att ni tagit en yxa och ett städ, en kastrull och en slev, en vägg och en slägga och hamrat och spikat en rytm. Ta nu inte yxan och använd mot mig - I'm only the messenger.

Snäll igen 😆 Låten är skön och härlig så hoppas allt faller på plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med vocal-versionen hör man vart ni vill. Låter bra. Du bör dock höja sången. Fixar ni en liknande (och egen) sång som ni får använda, och får in den på ett bra sätt kan det här bli en riktigt bra låt. Skriv en bra refräng men fortsätt tänk sampling, alltså sampla sångaren, effekter, hacka upp det lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Försår att ni vill ha in åttiotals känslan i den här låten. Fast jag tycker att trummorna och basen påminner om åttiotalet lite för mycket (framförallt ljudvalet på trummorna) Tex det stora platereverbet tycker jag inte om. Prova lägga på nån annan sjuk effekt på virvel och experimentera mer!Men även att det är för kvantiserat för min smak. det behöver inte vara tokkvantiserat och osvängit bara för att det ska låta synth 😉 Varför deley på basen? Man skulle höra groovet bättre utan det...

Har ni några referenser när ni har gjort låten?

Prodden känns lite för avskalad och det händer inte så mycket i den, lite tråkig i mina öron...

Lyssna in er lite på basement jaxx tillexempel... inte alls samma musikgenre, fast dom kör också mycket åttiotal och dom har blandannat bra variationer i proddarna. 😉 JAg har ofta dom som insperations källa... det räcker att höra en halv låt så vill man gå till studion och jobba.

Annars låter det kanske mer som tidiga depechemode och det är ju inte fy skam 😉

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...